Broadwaydansare och geologiforskare berömde Divine Performing Arts
Ulissey och Schoch njöt av "Chinese New Year Spectacular" på Boston Opera House.


Ulissey, berömd dansare och Schoch, geologiforskare och professor känd för sina fynd om antika egyptiska strukturer, njöt av Divine Performing Arts världsturné på Opera House i Boston på lördagskvällen.

Innan Ulissey började undervisa på universitetet var hon artist i 20 år. Hon tillbringade nästan tio år med klassiskt uppträdande och de andra tio åren på Broadway. Hon deltog i rollfördelningen på Broadway för The Phanotom of the Opera, The Mystery of Edwin Drood och The Red Shoes bland många andra. Hon har också övervakat och uppträtt med i den turnerande produktionen av The Phantom of the Opera.

– Den [Divine Performing Arts] är mycket visuellt rik på färger, musik och spektakulära rörelser.

På ett sätt är föreställningen lik balett och klassisk dans anser Ulissey, men ändå annorlunda, och namngav ”de graciösa armrörelserna, himmelska kvaliteten i rörelserna och fysiken”.

Antagligen kan ingen annan konstform i världen stoltsera med en så stark uttryckande kvalitet och teknisk variation som klassisk kinesisk dans. Klassisk kinesisk dans är en unik konstform som ingår i det gudomligt inspirerade arv som utgör Kinas femtusenåriga kultur och baseras på Kinas djupgående traditionella estetik. Den har sin egen kompletta uppsättning med träningsmetoder för grundläggande färdigheter, ett strikt träningsprogram för fulländning av hållning, form och metoder för att träna hopp, snurrningar och volter såväl som krävande luftburna tekniker vilka sammantaget utgör ett mycket omfattande danssystem. De luftburna rörelserna i klassisk kinesisk dans innehåller en mängd akrobatiska fall, avancerade hopp och diverse snurrar. 

Ulissey anser att föreställningen siktar på att ”förmedla kultur”, och det särskiljer den från andra föreställningar.

– Den försöker berätta för oss om en kultur som går långt tillbaka i tiden. Den innehåller andlighet, fysikalitet och tar in många saker, medan [andra] föreställningars målsättningar är knapphänta med vad de vill säga.

Dr. Schoch, professor i geologi kom tillsammans med Ulissey. Hans forskning har de senaste tjugo åren fokuserat på forntida kulturer och strukturer. Han började med forna Egypten eftersom många av deras strukturer var gjorda av sten.

– Jag har tittat på världens olika forna kulturer och civilisationer och den här är verkligen fascinerande för mig eftersom den har en femtusenårig historia.

Schoch har haft huvudrollen i en TV-dokumentär, har författat böcker om forntida Egyptiska strukturer och är känd för sin forskning och sina argument om att Sfinxen är mycket äldre än vad som är allmänt vedertaget och andra teorier som föreslår att pyramiderna var en del av en forntida global kultur.

Förutom ”skönhet, dans och ”berättelser”, ansåg professor Schoch att likheterna mellan olika forntida kulturer i olika delar i världen framträdde tydligt i föreställningen.

– Sannerligen, sammankopplingen mellan alla människor–jag menar, det här var för mig, kinesisk kultur, historia och att återuppliva traditioner, men det var verkligen en läxa för hela mänskligheten. Jag menar, jag tror inte att den fokuserade bara på ett land och en nation. Vad jag menar, Kina är ett så enormt land med så lång historia och med så många etniciteter. Och jag anser att den talade till hela samfundet, alla samfund. Den var mycket inspirerande.

Schoch fortsätter:

– Jag tyckte att allt var vackert, till exempel ”Välkomnande av våren” innehöll snabbt fotarbete, friska rörelser och en förbluffande ström av färger som formade grunden för dansarnas solfjäderdans.

– Så vackra rörelser.

Han poängterade småskrattande att som geolog, njöt han av dansen med stenblocken på scenen ”Munken Ji Gong rövar bort bruden”. Munken Ji Gong är en av de mest älskade figurerna inom kinesisk historia, och har länge varit ihågkommen för sitt oortodoxa och skenbart tokiga beteende att utföra goda gärningar. I den här berättelsen strosar han till en bys bröllopsscen för att varna dess invånare om ett överhängande stenblock.

– Jag kunde inte låta bli att tänka på alla kulturer, egentligen alla forntida civilisationer som jag känner till, att de har vissa koncept med att gå tillbaka till den punkten då gudar och människor levde sida vid sida, att nå tillbaka till den, nå fram till den fysiska, materiella världen, men att förena det andliga och materiella. Jag fann det mycket häpnadsväckande, alla dessa likheter. 

Översatt från engelska:http://en.epochtimes.com/n2/content/view/10213/