Bokhandlare i Frankrike offrar sig för kulturella värden
En bokhandel i Paris den 3 maj 2014. (Foto: Stephene De Sakutin/AFP / Getty Images)


Med en krympande omsättning (10 procent varje år under de senaste fem åren) och hård konkurrens från giganter som Amazon, verkar situationen för franska bokhandlare dyster. Men det finns en front som gör motstånd.

Trots att de nästan försvinner i Storbritannien och USA har Frankrike fortfarande cirka 2 500 butiker vars huvudverksamhet är bokförsäljning. Hur kan man förklara denna ekonomiska avvikelse?

"Med sådana katastrofala resultat under flera år skulle den ekonomiska logiken vara att en hel del bokhandlar borde ha stängts", berättade Gabriel Giraud för radiostationen France Info. Giraud är författare till en studie om bokmarknaden. "Motståndet inom denna sektor är utan motstycke", sade han.

I Storbritannien och USA är bokhandlarnas ägare redo att vända blad. Enligt en artikel i New York Times säljer amerikanska Amazon 41 procent av alla nya böcker och har 65 procent av bokmarknaden i USA.  

Enligt samma artikel finns det ingen tvekan om att de största bolagen är ansvariga för att dränka de oberoende bokhandlarna. I Storbritannien har "en tredjedel av bokhandlar tvingats till konkurs de senaste 10 åren på grund av rabatter som erbjuds i varuhus eller via Amazon. Ofta med mer än 50 procents rabatt på det ursprungliga priset".

Kindle Unlimited, Amazons senaste hit, är en typ av Netflix för böcker. Det ger obegränsad tillgång till digitala böcker för så lite som 9,99 dollar per månad. Denna tjänst har inte nått Frankrike ännu. I Frankrike står den nyetablerade Youboox i spetsen för den digitala bokmarknadens och erbjuder sina fyra miljoner medlemmar ett online-bibliotek på 55 000 titlar. 

Vad kan då förklara bokhandlarnas bärkraftighet trots det ökande trycket? Jo, deras överlevnad vilar på fransk lagstiftning.

Nyligen godkändes en lag med namnet "anti-Amazon". Sedan den 8 juli förbjuder denna lag företag att erbjuda bokförsändelser fraktfritt. Åtgärden godkändes i stort av den franska senaten den 26 juni och den läggs till en rad lagar som försöker skydda de små bokhandlarna mot de största bolagen.

År 1981 satte Lang-lagen ett unikt pris för böcker: priset fastställs av förlaget och rabatterna kan inte överstiga 5 procent. Vid försäljning av böcker kan bokhandlare också begära större andel av vinsterna från förlagen.

Varför finns det en sådan vilja att skydda bokhandeln? Pamela Druckerman, reporter för New York Times, har detta kulturella synsätt: "Den här franska lagen om böcker är inte bara en ekonomisk fråga utan också en syn på världen. Fransmännen anser att böcker är exceptionellt viktiga, kulturellt sett".

Denna teori tycks bekräftas i Gabriel Girauds artikel som påpekar att bokhandlarna är så stolta över sitt arbete att de är villiga att göra uppoffringar långt bortom ekonomiska överväganden. "För dem är lönsamheten inte ett mål i sig. Även med löjligt låga vinster vill vissa behålla sin verksamhet i åratal. Även på bekostnad av att de inte längre kan ta ut lön".

Läs den franska artikeln i engelska