Bloggande kan hjälpa tonåringar som lider av social ångest att förbättra sitt självförtroende och få bättre kontakt med sina vänner, enligt en ny studie.
– Forskning har visat att dagboksskrivande och andra former av uttrycksfullt skrivande är bra sätt att frigöra sig från känslomässig press och helt enkelt må bättre, sade huvudförfattaren till studien, Meyran Boniel-Nissim på University of Haifa i Israel, i ett pressmeddelande.
– Tonåringar är ändå ute på internet, och bloggande gör det möjligt att uttrycka sig fritt och kommunicera enkelt med andra.
Bekymrade tonåringar som uttrycker sin oro genom en blogg tycks hjälpas mer av det än av att skriva dagbok, enligt studien. Och bloggar där läsarna kan ge kommentarer tycks förstärka de positiva effekterna.
– Trots att mobbning och angrepp är omfattande på nätet lade vi märke till att nästan alla svar på våra deltagares blogginlägg var stödjande och positiva till sin natur, sade Azy Barak, en av författarna, i pressmeddelandet.
Slumpvis utvalda gymnasieelever i Israel ombads fylla i en enkät om sina känslor beträffande kvaliteten i deras sociala förhållanden. De som visade tecken på sociala problem valdes ut till studien.
Fyra grupper av elever fick driva en blogg i tio veckor och göra inlägg minst två gånger i veckan. Två av grupperna ombads fokusera på sina sociala problem i inläggen. En av dessa grupper tog inte emot kommentarer medan den andra gjorde det.
De andra två grupperna kunde skriva om vad de ville, och på samma sätt var en av dessa grupper öppna för kommentarer. Det fanns två referensgrupper. En av dem skrev dagbok om sina sociala problem och den andra gruppen gjorde ingenting.
Eleverna bedömdes ha dåliga sociala och emotionella förhållanden om de skrev för mycket om sina personliga problem eller problem med förhållanden, eller visade tecken på låg självkänsla.
De som bloggade förbättrade sin självkänsla betydligt och visade mer positivt socialt beteende jämfört med referensgrupperna. De bloggare som skrev specifikt om sina problem och tog emot kommentarer förbättrade sig mest.
Studien publicerades på nätet i tidskriften Psychological Services.
Översatt från engelska.