Bli fri från ditt sockerberoende
När du frestas av söta bakverk – välj en frukt i stället. Fibrerna i frukten hjälper till att bryta ner fruktsockret . (Foto: Cat Rooney/The Epoch Times)


Att bli fri från sockerberoende ger många hälsofördelar. Du går ner i vikt, blir friskare, gladare och slipper humörsvängningar. Det är förstås lättare sagt än gjort, eftersom sötsaker är beroendeframkallande. Då kan råd från västerländsk och traditionell kinesisk medicin vara till hjälp för dig.

Den tyske experten på matmissbruk, Inke Jochims, har skrivit boken ”Süchtig nach Süßem? Das Kochbuch zum Ausstieg aus der Zuckersucht”, som innehåller matrecept och råd för den som vill få hjälp att skära ner på sockerkonsumtionen.

Han menar att den som varannan timme känner ett sug efter socker eller kolhydrater förmodligen har ett sockerbegär. Det handlar inte om brist på självdisciplin utan att hjärnan helt enkelt behöver näring trots att kroppen blivit tillfredsställd på mat.

Hjärnan vill ha snabba kolhydrater och när den får det stiger både blodsocker- och insulinnivåer.

Se upp för dolt socker

Botemedlet mot sockerbegär handlar om att förhindra energibrist i hjärnan, anser Inke Jochims.

Det innebär att välja livsmedel som balanserar blodsockernivån och har ”ett högt näringsinnehåll per kalori, vilket förhindrar sjukdomar och övervikt”.

Tyvärr kan många av våra dagliga livsmedel innehålla socker, som exempelvis tomatsås, yoghurt, frukostflingor, bröd, ketchup och inlagda grönsaker, så var uppmärksam.

Läs innehållsförteckningar noggrannt och tänk på att socker kan komma i olika format (fruktos, majssirap, majssocker, rörsocker, agavenektar). Kontrollera hur många gram socker produkten innehåller – 4 gram socker motsvarar ungefär 1 tesked.

Alternativ till socker och vete

Alla sorters socker och vete ger ett begär efter socker, förklarar Inke Jochims. Blodsockernivån åker berg-och-dalbana även efter en tallrik nudlar.

Ett bättre alternativ är då att äta spannmål som bovete, havre eller quinoa, baljväxter och potatis.

Allra bäst hjälper det att förse kroppen med mycket näringsämnen från bladgrönsaker och frukt.

Inke Jochims tipsar om mättade fettsyror från kokosolja som ger ketoner och snabbt förser hjärnan med energi. Ketoner är en nedbrytningsprodukt av fettsyror som bildas när kroppen ställer om från kolhydratrik kost till mer fettrik kost och kroppen förbränner fett.

Råa kakaobönor, gojibär, bipollen, hampafrön och quinoa är också de effektiva livsmedel för hjärnan.

Tips från traditionell kinesisk medicin

Jingduan Yang, expert inom traditionell kinesisk medicin, rekommenderar att tänka på följande saker om man vill minska sockerberoendet:

Se till att få tillräckligt med sömn

Trötthet gör oss extra känsliga för att ge efter för sockersuget. Om du inte har sovit tillräckligt och du plötsligt sträcker dig efter en chokladbit för att hålla dig vaken – drick i stället lite vatten och ta en 10-minuters tupplur. Du kommer att vakna med ny energi och sockersuget är borta.

Ät frukt

Frukt är sött och innehåller mycket fruktos, men eftersom den är näringsrik och innehåller mycket fibrer kan den inte betraktas som onyttig. Att äta frukt bidrar till att tillfredsställa behovet efter något sött.

Ät gröna grönsaker

Enligt traditionell kinesisk medicin förknippas den gröna färgen med leverns organsystem. Att äta grönsaker hjälper till att kurera din lever som i sin tur dämpar sockersuget.

Mörka bladgrönsaker som grönkål, vattenkrasse och mangold är bra alternativ. Woka med vitlök, ingefära, lök, soja och sesamolja för en kinesisk touch eller med vitlök, citron och olivolja om du vill ha en smak av medelhavet.

Motionera regelbundet

Motion kommer inte bara att hjälpa dig metabolisera sockret mer effektivt utan ger dig också mer energi och ett lättare humör.

Gå till roten

Jingduan Yang anser också att det är viktigt att fråga sig: ”Vad är det som jag självmedicinerar?”

Livet bjuder oss både på glädjeämnen och problem. Många av oss hanterar dem med hjälp av mat. Vissa äter för nöjes skull, för avkoppling eller kanske för att fylla ett tomrum i livet. Om du misstänker att du självmedicinerar med socker, gå till roten av problemet och åtgärda det direkt.

Meditation har visat sig ha positiv effekt vid känslomässig stress.