Bilförsäljningen minskar i Kina
Arbetare bygger bilar på Geelys fabrik i Ningbo, i Zhejiangprovinsen. Kinas starka bilindustri går nu tillbaka, enligt prognoser. (Foto: STR/AFP/Getty Images)


Kinas personbilsmarknad, som är världens största, saktar in. Enligt en ny studie från McKinsey kommer den bara att växa med fem procent per år fram till 2020. Såväl den allmänt svagare ekonomin som förändrade konsumentbeteenden antas ligga bakom.

Mellan 2010 och 2015 växte försäljningen med över 12 procent om året, enligt McKinsey, men nu har tillväxten alltså fallit betänkligt, trots prissänkningar och en skattereduktion med fem procent vid inköp av bilar med motorer mindre än 1,6 liter, som kom i oktober 2015.

Kina producerar flest bilar i världen – 21 miljoner personbilar under 2015 – och bilindustrin har varit en viktig motor i Kinas ekonomi det senaste årtiondet. Den bidrar med över tio procent av Kinas BNP, och är även en viktig arbetsgivare.

En undersökning bland 3 500 kineser som McKinsey gjorde i mars 2016 visade att bilar tappat i attraktivitet som statussymbol, och att konsumenterna numera ser på dem på ett mer praktiskt vis. En anledning är den omfattande antikorruptionskampanjen i landet, som gjort folk mindre benägna att vilja visa upp sin eventuella förmögenhet.

Fler kineser köper dessutom begagnat, och olika former av hyrbilar och leasing går också framåt. I dag rapporterade även Reuters att Apple investerar motsvarande åtta miljarder kronor i Kinas konkurrent till Uber, Didi Chuxing.

Rapportering av Emel Akan

Kina aktivt i kapplöpningen om Sydamerikas litium