loading(Foto: AFP/ Joachim Lagerkrantz)
(Foto: AFP/ Joachim Lagerkrantz)
Inrikes

Banverket miljardsatsar i Mälardalen

(TT)

Banverket satsar de närmaste tre åren två miljarder kronor för att minska tågförseningarna i Mälardalen, skriver Upsala Nya Tidning och Dagens Nyheter.

Bland annat ska felavhjälpningen tredubblas vid rusningstid och driftunderhållet öka kraftigt, enligt UNT.

Trängseln på spåret Stockholm-Uppsala har ökat de senaste åren, bland annat sedan Upptåget började gå söder om Uppsala till Upplands Väsby. Förra året ökade antalet förseningar och inställda tåg för pendeltrafiken, regionaltrafiken och även snabbtågen i Mälardalen. Därför kommer Banverket, SJ och SL att satsa mer än två miljarder kronor på att förbättra punktligheten.

En spårombyggnad vid Stockholms central – kostnad 400 miljoner kronor – ska förbättra framkomligheten för tågen, vilket gynnar resenärer mellan Uppsala och Stockholm, skriver UNT. Dessutom satsas 70 miljoner kronor på att förbättra växlar och spår mellan städerna. Driftunderhållet får 300 miljoner kronor extra och i Knivsta byggs signalsystemet om.

Situationen i Mälardalen beskrivs av Banverket som ”akut”. Den samlade mängden resenärsförseningar i Mälardalen summeras till runt 4,5 miljoner timmar per år, vilket innebär en årlig samhällsekonomisk förlust på 1,1 miljarder kronor, enligt Banverkets beräkningar.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: AFP/ Joachim Lagerkrantz)
(Foto: AFP/ Joachim Lagerkrantz)
Inrikes

Banverket miljardsatsar i Mälardalen

(TT)

Banverket satsar de närmaste tre åren två miljarder kronor för att minska tågförseningarna i Mälardalen, skriver Upsala Nya Tidning och Dagens Nyheter.

Bland annat ska felavhjälpningen tredubblas vid rusningstid och driftunderhållet öka kraftigt, enligt UNT.

Trängseln på spåret Stockholm-Uppsala har ökat de senaste åren, bland annat sedan Upptåget började gå söder om Uppsala till Upplands Väsby. Förra året ökade antalet förseningar och inställda tåg för pendeltrafiken, regionaltrafiken och även snabbtågen i Mälardalen. Därför kommer Banverket, SJ och SL att satsa mer än två miljarder kronor på att förbättra punktligheten.

En spårombyggnad vid Stockholms central – kostnad 400 miljoner kronor – ska förbättra framkomligheten för tågen, vilket gynnar resenärer mellan Uppsala och Stockholm, skriver UNT. Dessutom satsas 70 miljoner kronor på att förbättra växlar och spår mellan städerna. Driftunderhållet får 300 miljoner kronor extra och i Knivsta byggs signalsystemet om.

Situationen i Mälardalen beskrivs av Banverket som ”akut”. Den samlade mängden resenärsförseningar i Mälardalen summeras till runt 4,5 miljoner timmar per år, vilket innebär en årlig samhällsekonomisk förlust på 1,1 miljarder kronor, enligt Banverkets beräkningar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024