Avtal slutet mellan Saab och BAIC
Den nya Saab 9-5 visades på en bilutställning i Los Angeles som avslutades den 13 december. (Foto: Gabriel Bouys / AFP Photo)


Den kinesiska regimen köper, genom BAIC, kunskap och verktyg för att tillverka egna bilar i Kina och därmed kan Saab hålla näsan över vattnet ett tag. En ny grupp anmäler intresse att köpa Saab.

Istället för att skrota eller ställa produktionsutrustning på lager, när den inte längre behövs, har  Saab sålt rättigheter och maskiner för den  utgående modellen av 9-5 och även viss utrustning till 9-3 till BAIC. Den kinesiska biltillverkaren ska tillverka dessa modeller i Kina med stöd av Saab i Sverige.

Saab ska även bistå kineserna med kunskap om hur tekniken ska byggas in i framtida BAIC-modeller, avtalet sträcker sig alltså långt in i framtiden.

I förra veckan lär BAIC ha säkrat en kredit på 21 miljarder kronor från Bank of China.  Enligt svenska medier kan avtalet ge Saab två miljarder kronor.

Avtalet ger nu Saab ekonomiska möjligheter att sköta den dagliga driften och dra igång produktionen av den nya 9-5:an när julledigheten är över, skriver GT, som också uppger att en svensk grupp investerare anmält intresse att köpa Saab. De ska ha kontaktat Deutsche Bank som sköter försäljningen. Uppgiften finns på saabunited.com och vissa uppgifter tyder på att gruppen kan bestå av större Saab-handlare i Europa.

Beijing Automotive Industry Holding Corporation, BAIC, ägs av den lokala myndigheten i Peking. Det är ett av Kinas fem största bilföretag men har ingen egen biltillverkning dock är företaget stor delägare i landets största fordonstillverkare Beiqi Foton Motor, uppger GT.

Uppdaterad 20091215 kl 10.49