Australisk borgmästare med fru: ”Vi kunde känna elektriciteten omkring oss”
Borgmästare Bruce Rowan och hans fru Charlie Walters efter att ha sett Divine Performing Arts Chinese Spectacular i Melbourne den 28 mars. (The Epoch Times)


– Det var fantastiskt. Mycket gripande. Kulturellt blev jag helt hänförd, sade borgmästarinnan Charlie Walters efter att ha sett Divine Performing Arts Chinese Spectacular på premiären i Melbourne, Australien.

– Bara de visuella effekterna – färgerna, rörelserna, koordinationen… man kunde se artisternas passion i det de gjorde; i trummorna, i pantomimerna av striderna och även i de stillsamma, elementära sakerna, de andliga sakerna. Man kunde se det i deras ansikten – det var mycket gripande, sade Walters om artisterna och deras 20 nummer med sång och dans som innefattar både traditionell kinesisk och västerländsk dans.

Hennes man Bruce Rowan, borgmästare i Melton Shire, var lika imponerade av föreställningen.

– De färgglada dräkterna och den vibrerande karaktären i föreställningen var underbar. Synkroniseringen var underbar, sade Rowan.

– Integreringen av den tvåspråkiga aspekten var underbar. Att kunna höra det kinesiska språket – det mandarinska kinesiska språket – samt engelskan, och att kunna integrera det så väl, det är det som förenar de två kulturerna tycker jag, sade han.

– Det fanns ingen
åldersgruppering, det fanns ingen kulturell åtskillnad emellan. Det var bara en föreställning som alla kunde gå och se och njuta av.

Borgmästaren och hans fru sade att de förnimmade en känsla i publiken när de såg föreställningen.

– Vi kunde känna elektriciteten runtomkring oss, sade Walters om publikens reaktion när en banderoll med tre kinesiska tecken med betydelsen sanning, godhet och tålamod visades i numret ”Medvetenhetens kraft”.

– De brast ut i applåder, sade hon om publiken.

– En äldre, kinesisk
man satt framför mig och jag kunde se att han skakade och klappade och grät. Jag tyckte det var rörande… tårarna rann nerför hans kinder och han höll upp sina gamla små händer och klappade.

Walters kände den mångfald av människor som föreställningen attraherat, från denne ca 80-årige man till en 10-årig flicka .

– Det satt en ung flicka bakom mig, hon bör ha varit knappa 10 år, från Australien och hon var där med sina släktingar. Hon frågade vad det var som hände. ”Vilka är de? Vilka roliga skor!” Hon frågade, “Varför flyger de?” Hon förstod mycket av det som hände så jag tror att när det gäller åldersgrupper så var det väldigt öppet, berättar hon.

– Jag kände verkligen att det var en upplevelse vi alla hade. Jag kommer ofta hit och ser professionella evenemang, som Svansjön eller Nötknäpparen – det var en otrolig produktion – men jag var inte medveten om publiken. Men här kunde man känna elektriciteten hos publiken, man kunde känna rörelsen – som när de blev upprörda eller verkligen rördes till tårar eller skratt. Man kände sig verkligen som en del av en stor grupp. Det var verkligen fantastiskt.

Bruce Rowan var glad över att se hur ”Den uppstigna lotusblomman” och ”Medvetenhetens kraft” skildrade Kina idag och hoppet och ansträngningarna om demokrati hos folket.

– Det säger något om Australien, hur öppna vi är, att vi kan tala om politik utan munkavle, utan att förföljas, och det är något jag skulle älska att få se hända i Kina, sade Rowan.

– Det skulle vi alla göra, tillade Walters.

För information om kommande föreställningar av Divine Performing Arts, gå in på www.DivinePerformingArts.org och www.chinesespectacular.eu