Att tänka på andra ger blomstrande företag
Fiona Gilligan. (Foto: Mark Holleron/OBJ)


Vid Ottawa Business sjunde årliga toppmöte den 30 april fick Kanadas nuvarande och framtida företags- och entreprenörsentusiaster chansen att lära av tre framgångsrika talare.

Alla tips och information kunde till slut sammanfattas till två viktiga punkter: Att våga ta risker och tänka på vad du kan göra för andra.

Nedan följer ett sammandrag av några användbara tips som gavs av de tre huvudtalarna vid mötet: Fiona Gilligan, Bob Urichuck och Dan Martell.

Precis som många andra företagare som lärt sig av livets skola är Fiona Gillingan en självlärd företagsledare och investerare. Hon har startat två multimiljondollarföretag varav hon har ett kvar. Det andra sålde hon när tillfället kom..

År 2012 skapade Gilligan nätverket Female Founders som hjälper och fungerar som mentor för att andra kvinnor ska uppnå sina mål. Förutom att vara professionell talare och medieexpert för att främja entreprenörskap, har hon skrivit sin första bok, Confessions of a GirlPreneur, som släpps i vår.

I sitt tal berättade Gilligan en inspirerande historia om när hon förlorade, vad hon trodde var drömjobbet, men hur hon vände det till något som visade sig bli en blomstrande start.

Hon hade tre punkter att dela med sig av till blivande entreprenörer och företagare. Hon har testat alla själv.

1. Att vända något dåligt till en möjlighet

Ha ett öppet sinne. Ibland kan något som verkar vara en dålig sak faktiskt vara en bra sak. Det är livets sätt att visa på en bättre och mer meningsfull väg.

2. Risker kan vara avgörande både för framgång i affärer och i livet.

De kan verka skrämmande att ta risker men det är viktigt för att växa och få självinsikt. Det är också det bästa sättet att lära sig vad som fungerar och inte fungerar för ditt företag. Om du är för försiktig kommer du aldrig att nå dit du vill.

Den goda nyheten är att ju fler risker du tar, desto mer kalkylerande och framgångsrik risktagare kommer du att bli.

3. Borra neråt för att bygga upp intäktsströmmarna

Ta risker betyder inte att du inte ska handla smart. Ha kunskap om din produkt och se till att det finns en marknad för den. Ta reda på vad folk vill ha, sedan kan du hitta vägen till intäkterna. Varje marknad har ”en kundbas som är djup, stödjande, lukrativ och pågående”, konstaterade Gilligan.

Nästa steg är att marknadsföra din produkt. För fram den men använd också goodwill – det kommer säkert att betala sig. Om du inte kan sälja produkten är det antingen den eller dig det beror på.


Bob Urichuck. (Foto: Mark Holleron/OBJ)

Bob Urichuck. (Foto: Mark Holleron/OBJ)

Bob Urichuck är en internationellt känd säljspecialist som arbetar med Fortune 500-företag. Han är rankad fyra bland världens bästa säljgurus och författare till två bästsäljande böcker.

Urichuck sade att han kan hjälpa folk, både att höja sitt egenvärde och sin nettoförmögenhet. Öka personlig och professionell prestanda med 200 procent och även förbättra nätverksförmågan och säljmarginaler.

Här är några av hans tips:

1. Fokusera på din köpare snarare än på dig själv eller din produkt, tjänst eller varumärke. I den digitala tidsåldern måste det handla om människa-till-människa försäljning, något han kallade H2H (Human to Human).

2. Nyckeln är att lära sig kontinuerligt. Du måste lära dig att tillämpa, ta tillbaka, diskutera och upprepa. Var beredd att ändra din attityd, beteende och kompetensnivåer.

3.Ta hand om dig själv så att du kan ta hand om andra eftersom ”man inte kan ge något man inte har”. Var medveten om att man kan bli sin egen värsta fiende och att vi måste erkänna och belöna bra beteende.

4. Känn till dina rättigheter

5. Var inte rädd för att misslyckas.

6. Samarbeta med andra i stället för att konkurrera med dem. Det är alltid bäst att hjälpa andra.

7. Den bästa motivationen kommer inifrån. Du måste veta vem du är innanför din roll.

8. Du måste tro på din produkt för att kunna sälja den. Om du betygsätter den till 6 eller under bör du överge den. Det blir varken bra för dig eller företaget. Det kan till och med vara skadligt för din hälsa.

9. Ha en tydlig vision, fokusera sedan. Håll din linje och saker och ting kommer att utvecklas.

10. Ta hand om din personal. Fråga dem om deras personliga mål och hjälp dem att uppnå dem. Våra personliga mål är grunden för vårt beteende.

Urichuck avslutade med ett passande citat från Theodore Roosvelt: ”Ingen bryr om hur mycket du kan förrän de vet hur mycket du bryr dig”.


Dan Martell,´. (Foto: Mark Holleron/OBJ)

Dan Martell,´. (Foto: Mark Holleron/OBJ)

Förbättra företaget

Dan Martell är en prisbelönt kanadensisk entreprenör och grundare av Clarity och medgrundare av Flowtown.

Martells fem enkla regler för att tredubbla din verksamhet

1. ”Lyssna inte på dina föräldrar” dina föräldrar vill inte att du ska ha det jobbigt, så de försöker skydda dig. Men för att bli en framgångsrik entreprenör måste man slåss för det.

2. Motivation övertrumfar kunskap. Om du vill ha något tillräckligt mycket, kommer du att komma på hur.

3. Du är ett genomsnitt av de fem personer du umgås mest med, så omge dig med framgångsrika människor oavsett var du befinner dig i din process.

4. Ha alltid med dig passionen, var rationell. Om du älskar det du gör kommer du att fortsätta

5. Var inställd på att hjälpa. Fråga alltid hur kan jag vara till hjälp.

Översatt från engelska.