Att förebygga artrit
Nypon är en rik källa för C-vitamin. (Foto: Eva Sagerfors/Epoch Times)


Många lider av artros, den sorts artrit som är förknippat med åldrande. Varför får man det och varför hör man aldrig om något botemedel? En sund livsstil och mycket C-vitamin kan minska risken att få artros.

En fransk professor inledde sin föreläsning med att säga: ”Det här har sagts tidigare men det behöver upprepas eftersom ingen lyssnade.” Så det behöver talas igen om artros, eftersom det inte var tillräckligt många som lyssnade!

Det finns en aforism som lyder: ”Om du envisas med att fara åt helvete, då kommer du så småningom dit.” Miljontals människor kommer så småningom att få ett helvete med sin artrit på grund av sin övervikt.

Hur kan någon vänta sig att undkomma smärtande höfter och knän när de dag efter dag utsätts för påfrestningen av tjugo eller fler extra kilon? Man kan tänka på vad som händer när man fortsätter att lägga på mer och mer på kamelens rygg.

Lev hälsosamt

Hur ofta betonar inte läkarna värdet av motion? Men det behövs inget dyrt gymkort för att hålla lederna vid god hälsa. När allt kommer omkring behöver lejonet inga Nike-skor för att hålla sig i form. Det behöver inte du heller.

President Abraham Lincoln gav ett gott råd när han sa: ”De två bästa läkarna finns i din egen kropp: ditt vänstra ben och ditt högra ben.” När man promenerar pumpas näringsämnen in i brosket och det är det säkraste sättet att motionera och att bränna kalorier.

Ät en hälsosam diet med frukt och grönsaker, som innehåller mycket antioxidanter. Det bidrar till friska leder. Ta D-vitamin för att föra in kalcium i skelettet. Allt det här har sagts tidigare.

Stora doser C-vitamin

Så vad har du inte hört förut? Att stora doser C-vitamin spelar en avgörande roll? C-vitamin skyddar brosket, vilket tjänar som stötdämpare mellan skelettdelar. Det här kan låta långsökt. Men vi ska använda det bästa sättet att utvärdera problem; genom att se på några obestridliga vetenskapliga fakta.

2629-3

C-vitamin skyddar brosket och förebygger artrit.

Linus Pauling, som är ensam om att ha fått Nobelpriset två gånger, berättade för många år sedan för mig något jag aldrig fick lära mig på Harvard Medical School: de allra flesta djur tillverkar sitt eget C-vitamin, men det gör inte människan.

Till exempel producerar en get på 75 kg upp till 13 gram per dag och än mer om den har behov.

Nästa odiskutabla faktum är att C-vitamin behövs för att tillverka kollagen, den huvudsakliga beståndsdelen i brosk, vilket förhindrar skelettets delar från att gnida mot varandra. Själv lever jag som jag lär och tar minst tio gram C-vitamin per dag.

C-vitamin är även en mycket bra antioxidant. Det hjälper till att ta bort fria radikaler från lederna, vilka är ämnesomsättningens slutprodukt och som förknippas med åldrande.

Katten producerar eget C-vitamin, vi får ta tillskott

Kan det här förhindra att någon behöver lida av smärtor från artrit? Snabbt svarat, nej. Oavsett hur väl man håller efter bilen blir den äldre och sämre. Men genom att ta stora doser C-vitamin har man större chans att få artrit i 80-årsåldern snarare än vid 50.

Du kanske tänker att det här inte gäller dig eftersom du dricker apelsinjuice. Tyvärr räcker inte det. Pauling ansåg att den lilla mängden motverkar skörbjugg, som brukade ta livet av sjömän på långa resor. Sjömännen fick ingen apelsinjuice och det fick inte skeppskatten heller, men katten skrattade sist. Den dog inte av skörbjugg eftersom den producerade sitt eget C-vitamin.

Kan jag eller någon annan bevisa att C-vitamin är ett billigt sätt att minska risken för artros på? Tyvärr är det inte möjligt. Det skulle inte gå att göra en stor vetenskaplig studie, eftersom det inte går att tjäna pengar på den. Det går inte att få patent på C-vitamin.

Jag är inte din läkare, men jag tror att man kan undvika mycket av artriten (och hjärtinfarkter) med hjälp av stora mängder C-vitamin tillsammans med en sund livsstil.

Vad jag just har skrivit har allt berättats förut!

Gifford-Jones är läkare och medicinsk journalist med mottagning i Toronto.

*Den svenska rekommendationen är 75 milligram per dag.

Gurkmeja kan skydda hjärtat lika väl som måttlig träning

Vad är hälsa egentligen?

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri