Arla växer med 60 procent i Kina
Det har blivit ett folknöje att se på när korna släpps ut efter vintern, här på en gård i Kalmar 2010. (Foto: Paul Madej / Scanpix /AFP)


Den bondeägda mejerijätten Arla blir allt större. Framgångar i Europa samt på tillväxtmarknader som Kina, Ryssland, Afrika och Mellanöstern ligger bakom det positiva resultatet för 2013, som presenterades på onsdagen.

Efterfrågan på mjölkprodukter ökade under året snabbare än produktionen, vilket höjde priset på mjölken, och gav bönderna 26 öre mer i ersättning per producerat kilo. Företaget vägde totalt in 9,5 miljarder kilo mjölk under året.

Störst var tillväxten i Kina, där Arla ökade omsättningen med hela 60 procent. Ett ökat intresse för mejeriprodukter har drivit på ökningen. Men även det fenomen som Epoch Times rapporterat återkommande om sedan 2008, att landets inhemska mjölkproducenter drabbats av en förtroendekris sedan det avslöjades att giftet melamin blandades in i  modersmjölksersättning från kinesiska tillverkare. Många kinesiska barn har dött eller skadats av giftigt mjölkpulver.

Arlas försäljningen av mejerivaror till den kinesiska detaljhandeln, samt mjölkpulver och andra varor till mejeriindustrin, uppgick 2013 till 1,2 miljarder kronor, vilket gör landet till Arlas åttonde största marknad. Storbritannien är den största, följd av Sverige och Danmark. Företaget levererar produkter till totalt 100 länder.

Vinsten blev tre procent. Omsättningen var 85,4 miljarder kronor, en ökning med 16 procent mot året före.