Bland publiken i det nästan fullsatta Auditorio Belgrano i Buenos Aires, söndag den 28 juni, satt två erfarna dansare och dansinstruktörer, Gatto och Hermida. De var imponerade eftersom de förstod värdet i Shen Yuns föreställning.
– Utmärkt och helt fantastiskt; en mycket intressant teknisk uppvisning och en fantastisk kläddesign, glädjande rörelser som smittar av sig, sade Gatto, biträdande rektor för en dansskola på ett lokalt universitet, under pausen.
– Man kan säga att jag fortfarande gapar av förvåning, eftersom jag tänker på den tid, träning och förberedelser som man har lagt ner för att producera detta, och att transportera detta och föra med den hela vägen hit. Insatserna är enorma och så värdefulla, mycket, mycket värdefulla, tillägger hon.
Hennes väninna, Hermida, var lika imponerad. Hermida gick i pension för två år sedan efter att ha undervisat i 39 år på en lokal dansakademi. När man känner till det inre arbetet i dansens värld, var det koreografin som fångade särskilt hennes uppmärksamhet.
– Ett djupgående kulturellt arv, sade Hermida.
– Det för oss tillbaka till dansen under forntiden, alla i en cirkel, och man använder mycket färger och rörelserna i dräkterna. Effekten blir att det ger oss möjligheten att förstå livet, för vad de är i rörelse, som blommor, eller en strid, sade Hermida.
Gatto håller med:
– Skönheten den för till oss, tar oss till en värld som håller på att räddas. Det är en värld som västerlänningar inte känner djupt nog och det de tar med sig är en gåva för ögonen, en glädje, eftersom det berättar för oss och ger oss ett djupgående kulturellt arv.
Deras uttalanden tog upp kärnan i Shen Yun och vad de vill ge åskådarna. Det internationella dans, sång och musik kompaniet försöker att återuppliva ren skönhet och äkta traditionell kinesisk kultur.
Genom musiken och dansen skildras de genuina värdena, berättelserna, historien och tänkesättet som människorna hade under det forna Kina. Tonvikten ligger vid moraliska principer och det andliga sökandet efter sanningen som tragiskt urholkades med tiden.
– Det arbete som de gör som grupp är vackert. Den håller en ständigt uppmärksam, säger Gatto.
Hermida hade med sig en kikare, men hon använde den inte, ”eftersom man inte kan uppskatta hela arbetet och flexibiliteten, man kan förlora det om du fokuserar på bara en person”.
– Det viktigaste och mest intressanta och attraktiva är hela detta skådesspel på scenen. Vi är fascinerade över färgerna och rörelserna, sade Hermida.
Hermida kommenterade de digitala bakgrundkulisserna som ger ett unikt visuellt djup föreställningen.
– Det är ett enormt sceniskt arbete, den levande bakgrundsscenen. Det tar en tillbaka, och på samma gång presenteras de båda delarna, tekniken på skärmen, och det antika i koreografin, sade hon.
Gatto lade märke till fotarbetet som var ”så intressant att all min uppmärksamhet gick till hur de balanserade och stöttade sig själva.
– Framför allt de rörde sig de manliga dansarnas som vasstrån [med] en sådan subtil flexibilitet.
– Vi har tränat oss under mer än tio års arbete och förberedelser för att kunna se dessa sorters detaljer som den gemene mannen aldrig skulle kunna lägga märke till, tillade Gatto.
Hermida gav beröm till föreställningens konferencierer.
– Den unga kinesiska flickan som presenterade danserna med en sådan god spanska och förklarade för oss vad vi skulle se, och den unga västerlänningen som talar så bra kinesiska. De gav oss intressant kontrapunkt, det var mycket intressant.
Gatto ville bjuda in en grupp unga Shen Yun artister till hennes skola för att dela deras erfarenheter med hennes elever.
– Igår kom 14 av våra elever och i dag är de 30 eller fler, och vi väntar på nästa föreställning så att vi kan fortsätta att komma. Så det är en stark rekommendation, sade hon.
Det New York-baserade danskompaniet ger elva föreställningar i Buenos Aires, i Argentina, från 27 juni-5 juli, innan de reser vidare till Chile och sedan tillbaka till den argentinska provinsen Cordoba. Detta är första året som Shen Yun besöker Sydamerika.
Cindy Chan bidrog till artikeln.