loading
Inrikes

Alla får inte Fly Me-ersättning

Amanda Johansson, TT Göteborg

Många, men inte alla, får tillbaka sina pengar för biljetter man köpt från konkursföretaget Fly Me. Bara kreditköpare har rätt att reklamera och få tillbaka pengar. Sämst utgångsläge har de som köpt biljett kontant.

-Det kan vara att lova för mycket att säga att alla som har betalt med kort får pengar. Däremot kan man säga att har du betalt med kort så gå till din bank och reklamera. Alla korrekta reklamationer kommer att få pengar, säger Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken.

För att kunna reklamera enligt konsumentkreditlagen måste man ha köpt resan på kredit. Kreditkortskunder kan åberopa att man inte fått tjänsten man betalat för. Men var gränsen går mellan ett kreditköp och ett vanligt bankkortsköp är svårt att reda ut, enligt Lagerström.

-Man kan inte begära att kunderna själva ska reda ut detta. Strunta i att fundera på om det är kreditköp eller inte, utan titta in till banken så klarar vi ut det tillsammans, säger han.

Finansierar med pant

Flera storbanker har gått ut i medier och sagt att alla resenärer som betalat med bankkort får tillbaka pengarna. Den utbetalningen vill man i så fall finansiera med Fly Me:s pant på 60 miljoner kronor hos Handelsbanken som är reserverad för återbetalningar till privatkunder.

-Kan bankerna lösa det via de här 60 miljonerna vill de det. Då framstår det som att banken agerar i välvilja. Men då har de täckt upp och fått pengarna någonstans ifrån. Det kostar inte bankerna någonting, säger juristen Ulf Rydstedt på stiftelsen Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Men utbetalningar från panten sker bara vid korrekta reklamationer. De återbetalningar som inte räknas som kreditköp får bankerna själv finansiera i så fall.

-Det är möjligt att det blir så att bankerna betalar alla, eftersom man inte vill sticka ut som den kortleverantör som inte gör det, fortsätter han.

Sämst för kontantkunder

Sämst utgångsläge har de kunder som betalt sin resa kontant. De får göra en så kallad oprioriterad fordransansökan hos konkursförvaltaren.

-Man får ställa sig så att säga sist i kön. Blir det över när man betalat skatter och löner, då fördelas det till resterande. Men det brukar inte bli så mycket över vid en konkurs, säger Ulf Rydstedt.

Så blev till exempel fallet när flygbolaget Goodjet gick i konkurs för fyra år sedan. Då förlorade drygt 10 000 personer sina pengar.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Alla får inte Fly Me-ersättning

Amanda Johansson, TT Göteborg

Många, men inte alla, får tillbaka sina pengar för biljetter man köpt från konkursföretaget Fly Me. Bara kreditköpare har rätt att reklamera och få tillbaka pengar. Sämst utgångsläge har de som köpt biljett kontant.

-Det kan vara att lova för mycket att säga att alla som har betalt med kort får pengar. Däremot kan man säga att har du betalt med kort så gå till din bank och reklamera. Alla korrekta reklamationer kommer att få pengar, säger Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken.

För att kunna reklamera enligt konsumentkreditlagen måste man ha köpt resan på kredit. Kreditkortskunder kan åberopa att man inte fått tjänsten man betalat för. Men var gränsen går mellan ett kreditköp och ett vanligt bankkortsköp är svårt att reda ut, enligt Lagerström.

-Man kan inte begära att kunderna själva ska reda ut detta. Strunta i att fundera på om det är kreditköp eller inte, utan titta in till banken så klarar vi ut det tillsammans, säger han.

Finansierar med pant

Flera storbanker har gått ut i medier och sagt att alla resenärer som betalat med bankkort får tillbaka pengarna. Den utbetalningen vill man i så fall finansiera med Fly Me:s pant på 60 miljoner kronor hos Handelsbanken som är reserverad för återbetalningar till privatkunder.

-Kan bankerna lösa det via de här 60 miljonerna vill de det. Då framstår det som att banken agerar i välvilja. Men då har de täckt upp och fått pengarna någonstans ifrån. Det kostar inte bankerna någonting, säger juristen Ulf Rydstedt på stiftelsen Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Men utbetalningar från panten sker bara vid korrekta reklamationer. De återbetalningar som inte räknas som kreditköp får bankerna själv finansiera i så fall.

-Det är möjligt att det blir så att bankerna betalar alla, eftersom man inte vill sticka ut som den kortleverantör som inte gör det, fortsätter han.

Sämst för kontantkunder

Sämst utgångsläge har de kunder som betalt sin resa kontant. De får göra en så kallad oprioriterad fordransansökan hos konkursförvaltaren.

-Man får ställa sig så att säga sist i kön. Blir det över när man betalat skatter och löner, då fördelas det till resterande. Men det brukar inte bli så mycket över vid en konkurs, säger Ulf Rydstedt.

Så blev till exempel fallet när flygbolaget Goodjet gick i konkurs för fyra år sedan. Då förlorade drygt 10 000 personer sina pengar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024