loadingItalienska studenter från en skola i Modena provinsen skålar på en pub under en skolresa till Europaparlamentet den 18 maj 2004. (Foto: Marco Di Lauro /Getty Images)
Italienska studenter från en skola i Modena provinsen skålar på en pub under en skolresa till Europaparlamentet den 18 maj 2004. (Foto: Marco Di Lauro /Getty Images)
Inrikes

Alkoholreklam förbjuds utomhus i Finland nästa år

Epoch Times Sverige

Vid årsskiftet kommer bilder på alkohol att försvinna helt från Finlands gator, enligt tidningen Helsingin Sanomat. Då träder en ny lag om restriktioner på alkoholreklam i kraft, bland annat kommer utomhusreklam att förbjudas.

Motivet till förbudet är ungdomars drickande då reklam når speciellt minderåriga på internet lättare än tidigare. Studier visar att alkoholreklam ökar ungdomars drickande och tidigarelägger starten av bruket av alkohol.

"Undersökningar visar att alkoholreklam får ungdomar att börja dricka tidigare och ökar drickandet för dem som redan har börjat”, säger regeringens rådgivare från Social- och hälsovårdsministeriet, Ismo Tuominen, enligt Helsingin Sanomat.

Lagförslaget gick inte genom våren 2013 då Samlingspartiet och Socialdemokraterna inte kunde enas om gränserna i lagförslaget. I det ursprungliga lagförslaget fanns bryggeriernas idrottssponsring på den förbjudna listan, enligt svenska.yle.fi online.

Bryggerierna protesterade och lyckades få över Samlingspartiet på sin sida och lagförslaget fick förberedas på nytt. I den nya lagen får bryggerierna fortsätta sponsra idrotten.

Begränsningar för sociala medier är enligt lagen ganska omfattande. Konsumenterna får bland annat inte klicka på gilla (Facebook), dela dryckesbild eller video med sig själva i alkoholsammanhang  på sociala medier eller på alkoholtillverkarens webbsidor.

Lagen har utarbetats av Social- och hälsovårdsministeriet. Hälso- och alkoholforskare har under flera år drivit på för att få restriktioner till alkoholreklam.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingItalienska studenter från en skola i Modena provinsen skålar på en pub under en skolresa till Europaparlamentet den 18 maj 2004. (Foto: Marco Di Lauro /Getty Images)
Italienska studenter från en skola i Modena provinsen skålar på en pub under en skolresa till Europaparlamentet den 18 maj 2004. (Foto: Marco Di Lauro /Getty Images)
Inrikes

Alkoholreklam förbjuds utomhus i Finland nästa år

Epoch Times Sverige

Vid årsskiftet kommer bilder på alkohol att försvinna helt från Finlands gator, enligt tidningen Helsingin Sanomat. Då träder en ny lag om restriktioner på alkoholreklam i kraft, bland annat kommer utomhusreklam att förbjudas.

Motivet till förbudet är ungdomars drickande då reklam når speciellt minderåriga på internet lättare än tidigare. Studier visar att alkoholreklam ökar ungdomars drickande och tidigarelägger starten av bruket av alkohol.

"Undersökningar visar att alkoholreklam får ungdomar att börja dricka tidigare och ökar drickandet för dem som redan har börjat”, säger regeringens rådgivare från Social- och hälsovårdsministeriet, Ismo Tuominen, enligt Helsingin Sanomat.

Lagförslaget gick inte genom våren 2013 då Samlingspartiet och Socialdemokraterna inte kunde enas om gränserna i lagförslaget. I det ursprungliga lagförslaget fanns bryggeriernas idrottssponsring på den förbjudna listan, enligt svenska.yle.fi online.

Bryggerierna protesterade och lyckades få över Samlingspartiet på sin sida och lagförslaget fick förberedas på nytt. I den nya lagen får bryggerierna fortsätta sponsra idrotten.

Begränsningar för sociala medier är enligt lagen ganska omfattande. Konsumenterna får bland annat inte klicka på gilla (Facebook), dela dryckesbild eller video med sig själva i alkoholsammanhang  på sociala medier eller på alkoholtillverkarens webbsidor.

Lagen har utarbetats av Social- och hälsovårdsministeriet. Hälso- och alkoholforskare har under flera år drivit på för att få restriktioner till alkoholreklam.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024