loadingEn lastbil har kanat av vägen. (Foto: AFP/Pascal Lachenaud)
En lastbil har kanat av vägen. (Foto: AFP/Pascal Lachenaud)
Inrikes

Alkobom stoppar inte rattfylla

Malmö (TT)

Fyra misstänkt rattfulla lastbilschaufförer togs av Skånepolisen inom loppet av några timmar i dag. Trots informationskampanj och alkobom finns inget som tyder på att rattfyllorna minskar.

Två chaufförer avslöjades när de körde av Tysklandsfärjan i Malmö. En av dem blev av med körkortet direkt. En tredje chaufför körde i diket söder om Malmö och blockerade E 6 med sitt släp. Den fjärde stoppades på E 6 vid Lomma.

-Vi vet ju att det dagligen slinker in misstänkta rattfyllerister från färjorna, så jag kan tänka mig att det varje dag kör av någon misstänkt rattfull lastbilschaufför. Allt pekar på att vi fortfarande har problemet över oss, säger Christer Larsson, chef för polisens trafikenhet i sydvästra Skåne.

Polisen har mött förare som både sluddrat och vinglat, säger han.

Yrkeschaufförer som kör onyktra på svenska vägar uppmärksammades stort efter en olycka på motorvägen från Ystad till Malmö i oktober 2004. Fem människor i två personbilar omkom sedan de krockat med en kraftigt berusad lastbilsförare som körde i fel färdriktning.

Vägverket startade informationskampanjer på flera språk på färjorna, rederier slutade bjuda chaufförer på alkohol och Trelleborgs hamn fick alkolåsbommen Albin som slumpvis tvingar chaufförer till nykterhetskontroll.

-Vi har haft ett antal träffar där. Vi tycker väl att den är bra också som förebyggande verkan som kanske gör förarna lite mer återhållsamma. Men det räcker uppenbarligen inte, säger Christer Larsson.

Att chaufförer kan komma från länder med annan alkoholkultur eller promillegränser är ingen ursäkt, tycker han.

-Det finns massor av information ombord på färjorna om svenska trafiklagar, i dag kan ingen säga att man inte visste.

Malmöpolisen Mattias Svanberg som arbetade med fredagens nykterhetskontroll vid Tysklandsfärjan säger att rattfulla lastbilschaufförer förekommer ganska ofta.

-Uppenbarligen behövs våra kontroller. Vi står här ganska ofta, men tydligen avskräcker det inte, säger han.

Förre justitieministern
Thomas Bodström (s) ville skärpa straffen för rattfylleri till minst ett års fängelse för den som berusad körde ihjäl någon.

-Det förslaget drogs tillbaka före jul. Underlaget var för dåligt och vi befarade kritik från Lagrådet, säger Rickard Wessman, pressekreterare hos justitieminister Beatrice Ask (m).

-Ministern har utlovat en generell påföljdsöversyn som kommer att innefatta också rattfylleribrott och en första utredning kommer i mars, säger Wessman.

Lägst promillegräns i Sverige och Ungern

Fakta

* 2 465 av 297 837 utandningstester i Skåne förra året var positiva = 0,83 procent.
* För 2005 var siffrorna 238 143 tester och 2 458 positiva = 1,03 procent.

Slutsatsen är inte att rattfylleriet minskar, enligt trafikpolisens analytiker Emese Wieser, bara att polisen lägger alltmer tid på alkoholtester.

Sverige har promillegräns 0,2 för rattfylleri och 1,0 för grovt rattfylleri.
Gränser i andra länder:
* Ungern – 0,2.
* Polen – 0,3.
* Norge, Portugal, Frankrike, Finland, Nederländerna, Estland, Belgien, Grekland, Lettland, Litauen – 0,5.
* Danmark, Irland, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz, Tyskland, Österrike – 0,8.

Chaufförer som greps i Malmö på fredagen hade som mest 0,68 promille alkohol i blodet. Föraren som orsakade dödsolyckan 2004 mättes till 1,82 promille.

Källa: Polisen


I Sverige har man i många bilar infört alkolås. Långtradarchaufförererna har i Trelleborgs hamn alkolåsbom Albin som slumpvis tvingar chaufförer till nykterhetskontroll. Kontroller av berusade bilförare finns också i Japan. På bilden demonstrerar Japans näst största mobiloperatör KDDI:s ingenjör Munezumi Wada alkoholtestaren ”Alc-Mobilen” som låter buss- och taxibolagen att veta om deras förare har druckit alkohol eller inte. Alc-Mobilen är ett set om två delar bestående av telefon och blåsverktyg som kan mäta berusningsnivån ja sända resultatet direkt till företagets dator via telefonen. Fyrahundra set av Alc-Mobil har sålts till över 30 företag i Japan. Japan har förra året haft nästan 14,000 olyckor orsakade av rattfulla förare. (Foto: AFP/ Yoshikazu Tsuno)

I Sverige har man i många bilar infört alkolås. Långtradarchaufförererna har i Trelleborgs hamn alkolåsbom Albin som slumpvis tvingar chaufförer till nykterhetskontroll. Kontroller av berusade bilförare finns också i Japan. På bilden demonstrerar Japans näst största mobiloperatör KDDI:s ingenjör Munezumi Wada alkoholtestaren ”Alc-Mobilen” som låter buss- och taxibolagen att veta om deras förare har druckit alkohol eller inte. Alc-Mobilen är ett set om två delar bestående av telefon och blåsverktyg som kan mäta berusningsnivån ja sända resultatet direkt till företagets dator via telefonen. Fyrahundra set av Alc-Mobil har sålts till över 30 företag i Japan. Japan har förra året haft nästan 14,000 olyckor orsakade av rattfulla förare. (Foto: AFP/ Yoshikazu Tsuno)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn lastbil har kanat av vägen. (Foto: AFP/Pascal Lachenaud)
En lastbil har kanat av vägen. (Foto: AFP/Pascal Lachenaud)
Inrikes

Alkobom stoppar inte rattfylla

Malmö (TT)

Fyra misstänkt rattfulla lastbilschaufförer togs av Skånepolisen inom loppet av några timmar i dag. Trots informationskampanj och alkobom finns inget som tyder på att rattfyllorna minskar.

Två chaufförer avslöjades när de körde av Tysklandsfärjan i Malmö. En av dem blev av med körkortet direkt. En tredje chaufför körde i diket söder om Malmö och blockerade E 6 med sitt släp. Den fjärde stoppades på E 6 vid Lomma.

-Vi vet ju att det dagligen slinker in misstänkta rattfyllerister från färjorna, så jag kan tänka mig att det varje dag kör av någon misstänkt rattfull lastbilschaufför. Allt pekar på att vi fortfarande har problemet över oss, säger Christer Larsson, chef för polisens trafikenhet i sydvästra Skåne.

Polisen har mött förare som både sluddrat och vinglat, säger han.

Yrkeschaufförer som kör onyktra på svenska vägar uppmärksammades stort efter en olycka på motorvägen från Ystad till Malmö i oktober 2004. Fem människor i två personbilar omkom sedan de krockat med en kraftigt berusad lastbilsförare som körde i fel färdriktning.

Vägverket startade informationskampanjer på flera språk på färjorna, rederier slutade bjuda chaufförer på alkohol och Trelleborgs hamn fick alkolåsbommen Albin som slumpvis tvingar chaufförer till nykterhetskontroll.

-Vi har haft ett antal träffar där. Vi tycker väl att den är bra också som förebyggande verkan som kanske gör förarna lite mer återhållsamma. Men det räcker uppenbarligen inte, säger Christer Larsson.

Att chaufförer kan komma från länder med annan alkoholkultur eller promillegränser är ingen ursäkt, tycker han.

-Det finns massor av information ombord på färjorna om svenska trafiklagar, i dag kan ingen säga att man inte visste.

Malmöpolisen Mattias Svanberg som arbetade med fredagens nykterhetskontroll vid Tysklandsfärjan säger att rattfulla lastbilschaufförer förekommer ganska ofta.

-Uppenbarligen behövs våra kontroller. Vi står här ganska ofta, men tydligen avskräcker det inte, säger han.

Förre justitieministern
Thomas Bodström (s) ville skärpa straffen för rattfylleri till minst ett års fängelse för den som berusad körde ihjäl någon.

-Det förslaget drogs tillbaka före jul. Underlaget var för dåligt och vi befarade kritik från Lagrådet, säger Rickard Wessman, pressekreterare hos justitieminister Beatrice Ask (m).

-Ministern har utlovat en generell påföljdsöversyn som kommer att innefatta också rattfylleribrott och en första utredning kommer i mars, säger Wessman.

Lägst promillegräns i Sverige och Ungern

Fakta

* 2 465 av 297 837 utandningstester i Skåne förra året var positiva = 0,83 procent.
* För 2005 var siffrorna 238 143 tester och 2 458 positiva = 1,03 procent.

Slutsatsen är inte att rattfylleriet minskar, enligt trafikpolisens analytiker Emese Wieser, bara att polisen lägger alltmer tid på alkoholtester.

Sverige har promillegräns 0,2 för rattfylleri och 1,0 för grovt rattfylleri.
Gränser i andra länder:
* Ungern – 0,2.
* Polen – 0,3.
* Norge, Portugal, Frankrike, Finland, Nederländerna, Estland, Belgien, Grekland, Lettland, Litauen – 0,5.
* Danmark, Irland, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz, Tyskland, Österrike – 0,8.

Chaufförer som greps i Malmö på fredagen hade som mest 0,68 promille alkohol i blodet. Föraren som orsakade dödsolyckan 2004 mättes till 1,82 promille.

Källa: Polisen


I Sverige har man i många bilar infört alkolås. Långtradarchaufförererna har i Trelleborgs hamn alkolåsbom Albin som slumpvis tvingar chaufförer till nykterhetskontroll. Kontroller av berusade bilförare finns också i Japan. På bilden demonstrerar Japans näst största mobiloperatör KDDI:s ingenjör Munezumi Wada alkoholtestaren ”Alc-Mobilen” som låter buss- och taxibolagen att veta om deras förare har druckit alkohol eller inte. Alc-Mobilen är ett set om två delar bestående av telefon och blåsverktyg som kan mäta berusningsnivån ja sända resultatet direkt till företagets dator via telefonen. Fyrahundra set av Alc-Mobil har sålts till över 30 företag i Japan. Japan har förra året haft nästan 14,000 olyckor orsakade av rattfulla förare. (Foto: AFP/ Yoshikazu Tsuno)

I Sverige har man i många bilar infört alkolås. Långtradarchaufförererna har i Trelleborgs hamn alkolåsbom Albin som slumpvis tvingar chaufförer till nykterhetskontroll. Kontroller av berusade bilförare finns också i Japan. På bilden demonstrerar Japans näst största mobiloperatör KDDI:s ingenjör Munezumi Wada alkoholtestaren ”Alc-Mobilen” som låter buss- och taxibolagen att veta om deras förare har druckit alkohol eller inte. Alc-Mobilen är ett set om två delar bestående av telefon och blåsverktyg som kan mäta berusningsnivån ja sända resultatet direkt till företagets dator via telefonen. Fyrahundra set av Alc-Mobil har sålts till över 30 företag i Japan. Japan har förra året haft nästan 14,000 olyckor orsakade av rattfulla förare. (Foto: AFP/ Yoshikazu Tsuno)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024