loading

VW-dieselbilar måste omprogrameras för att avgaserna ska bli renare, men då blir de slöare enligt tester som gjorts i Sverige. Foto: Nigel Treblin /AP/TT-arkivbild
VW-dieselbilar måste omprogrameras för att avgaserna ska bli renare, men då blir de slöare enligt tester som gjorts i Sverige. Foto: Nigel Treblin /AP/TT-arkivbild
Inrikes

Test: VW-bilar blir slöare efter datafix

Epoch Times

Dieselbilar från VW-koncernen får renare avgaser efter verkstadsbesöket som alla ska in på, men de blir slöare, visar ett test som Teknikens Värld gjort.

– De lovar att bilen ska vara precis som förut efter åtgärden, men det är inte sant. Min bil har blivit betydligt svagare, säger Passat-ägaren Erik Lehfeldt.

När den så kallade diesel-gate briserade hösten 2015 tvingades den tyska bilkoncernen återkalla elva miljoner bilar världen runt för att i första hand byta ut mjukvaran i bilarna som gav de felaktiga utsläppsvärdena. I Sverige handlar det om 228 000 bilar, varav omkring 75 000 bilar hittills blivit åtgärdade.

Ändrat vridmoment

Åtgärderna har godkänts av den tyska transportmyndigheten KBA som slagit fast att de inte försämrar bränsleförbrukning, motoreffekt eller vridmoment.

Det är dock en sanning med stor modifikation, enligt Teknikens Värld, som testat tio bilar från Volkswagen, Skoda och Audi i sitt motorlaboratorium både före och efter omprogrammeringen. Topprestandan har i stort inte förändrats, men däremot vridmomentet på lägre varvtal. I praktiken betyder det att bilarna inte svarar lika snabbt på gaspådrag, till exempel vid en omkörning, och hårdare tryck på gaspedalen betyder också ökad bränsleförbrukning.

– Våra tester visar oerhört tydligt att sättet som kraften levereras har ändrats för att göra utsläppen renare, säger Daniel Fredin, chefredaktör på Teknikens Värld till TT.

Reklamera

Han har ett par råd till alla ägare som upplever att deras bilar fått försämrade egenskaper:

– Det är jätteviktigt att de så snabbt som möjligt skickar en skriftlig reklamation till verkstaden som gjort uppdateringen. Sedan bör de ta upp det med bilhandlaren och svenska Volkswagen för i slutändan riskerar ägarna att få ett sämre andrahandsvärde på sina bilar.

Enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, avviker Teknikens Världs testresultat från vad andra motormedier, bilorganisationer och inte minst tyska KBA har kommit fram till.

– Det är klart att vi är förvånade. Vi har under ett års tid uppdaterat fyra miljoner bilar i Europa och 80 000 i Sverige och vi har fått in en väldigt liten andel synpunkter från kunderna. I Sverige handlar det om långt under 1 procent, säger han till TT.

 

Diesel-gate

Av elva miljoner bilar som har eller har haft manipulerade dieselmotorer finns 8,5 miljoner i Europa, varav 228 000 i Sverige.

I USA har Volkswagen kommit överens om återköp och ersättningar till drabbade kunder med omkring 5 000 dollar. VW har hittills vägrat en liknande kompensation till europeiska bilägare, men det senaste året har det politiska trycket på bolaget ökat och i flera länder finns planer på en juridisk grupptalan.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

VW-dieselbilar måste omprogrameras för att avgaserna ska bli renare, men då blir de slöare enligt tester som gjorts i Sverige. Foto: Nigel Treblin /AP/TT-arkivbild
VW-dieselbilar måste omprogrameras för att avgaserna ska bli renare, men då blir de slöare enligt tester som gjorts i Sverige. Foto: Nigel Treblin /AP/TT-arkivbild
Inrikes

Test: VW-bilar blir slöare efter datafix

Epoch Times

Dieselbilar från VW-koncernen får renare avgaser efter verkstadsbesöket som alla ska in på, men de blir slöare, visar ett test som Teknikens Värld gjort.

– De lovar att bilen ska vara precis som förut efter åtgärden, men det är inte sant. Min bil har blivit betydligt svagare, säger Passat-ägaren Erik Lehfeldt.

När den så kallade diesel-gate briserade hösten 2015 tvingades den tyska bilkoncernen återkalla elva miljoner bilar världen runt för att i första hand byta ut mjukvaran i bilarna som gav de felaktiga utsläppsvärdena. I Sverige handlar det om 228 000 bilar, varav omkring 75 000 bilar hittills blivit åtgärdade.

Ändrat vridmoment

Åtgärderna har godkänts av den tyska transportmyndigheten KBA som slagit fast att de inte försämrar bränsleförbrukning, motoreffekt eller vridmoment.

Det är dock en sanning med stor modifikation, enligt Teknikens Värld, som testat tio bilar från Volkswagen, Skoda och Audi i sitt motorlaboratorium både före och efter omprogrammeringen. Topprestandan har i stort inte förändrats, men däremot vridmomentet på lägre varvtal. I praktiken betyder det att bilarna inte svarar lika snabbt på gaspådrag, till exempel vid en omkörning, och hårdare tryck på gaspedalen betyder också ökad bränsleförbrukning.

– Våra tester visar oerhört tydligt att sättet som kraften levereras har ändrats för att göra utsläppen renare, säger Daniel Fredin, chefredaktör på Teknikens Värld till TT.

Reklamera

Han har ett par råd till alla ägare som upplever att deras bilar fått försämrade egenskaper:

– Det är jätteviktigt att de så snabbt som möjligt skickar en skriftlig reklamation till verkstaden som gjort uppdateringen. Sedan bör de ta upp det med bilhandlaren och svenska Volkswagen för i slutändan riskerar ägarna att få ett sämre andrahandsvärde på sina bilar.

Enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, avviker Teknikens Världs testresultat från vad andra motormedier, bilorganisationer och inte minst tyska KBA har kommit fram till.

– Det är klart att vi är förvånade. Vi har under ett års tid uppdaterat fyra miljoner bilar i Europa och 80 000 i Sverige och vi har fått in en väldigt liten andel synpunkter från kunderna. I Sverige handlar det om långt under 1 procent, säger han till TT.

 

Diesel-gate

Av elva miljoner bilar som har eller har haft manipulerade dieselmotorer finns 8,5 miljoner i Europa, varav 228 000 i Sverige.

I USA har Volkswagen kommit överens om återköp och ersättningar till drabbade kunder med omkring 5 000 dollar. VW har hittills vägrat en liknande kompensation till europeiska bilägare, men det senaste året har det politiska trycket på bolaget ökat och i flera länder finns planer på en juridisk grupptalan.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024