loading
Inrikes

Svenskarna köper fler böcker

Epoch Times

Den totala bokförsäljningen i Sverige ökade med 4,5 procent i kronor räknat under det första halvåret 2017 jämfört med samma tidsperiod föregående år. Förklaringen till uppgången är framför allt en stark försäljning hos digitala abonnemangstjänster och en ökad försäljning i internetbokhandel.

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 55,1 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är hopslagen med bokklubbar, ökade med 6,4 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 4,7 procent och dagligvaruhandeln minskade med 16,4 procent. Bortsett från försäljningsökningen hos de digitala abonnemangstjänsterna är den totala bokförsäljningen oförändrad jämfört med första halvåret 2016.

– Allt fler väljer att både köpa och konsumera böcker via digitala abonnemangstjänster och internet, samtidigt som butiksåterförsäljare minskar sin försäljning av tryckta böcker. Det är positivt att fler människor tar del av litteratur på nya sätt och i nya format, men det är viktigt att den tryckta boken fortsatt har ett skyltfönster och stark försäljning via den fysiska bokhandeln, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Räknat i antal exemplar ökade den totala bokförsäljningen med 12,6 procent. Bortses från försäljningen hos de digitala abonnemangstjänsterna, där antalet sålda böcker ökade med 81,9 procent, minskade däremot antalet sålda böcker med 2,9 procent. Störst var minskningen i dagligvaruhandeln, där antalet sålda exemplar minskade med 13,3 procent. I den fysiska bokhandeln minskade försäljningen med 4,2 procent.

Försäljningen av pocketböcker minskade med 7,5 procent i kronor räknat, medan inbundna böcker ökade med 3,3 procent. E-böcker och digitala ljudböcker sålda via digitala abonnemangstjänster står för de största förändringarna bland bokformaten, där e-boksförsäljningen ökade med 171,7 procent och försäljningen av digitala ljudböcker ökade med 50,3 procent räknat i kronor. Över 90 procent av de böcker som konsumeras genom digitala abonnemangstjänster är digitala ljudböcker.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat stadigt under flera år. Under första halvåret 2017 ökade försäljningen med ytterligare 4,0 procent räknat i kronor. Störst var ökningarna i åldersgruppen 9-12 år och 12-15 år, där försäljningen ökade med 10,9 procent respektive 9,9 procent.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Svenskarna köper fler böcker

Epoch Times

Den totala bokförsäljningen i Sverige ökade med 4,5 procent i kronor räknat under det första halvåret 2017 jämfört med samma tidsperiod föregående år. Förklaringen till uppgången är framför allt en stark försäljning hos digitala abonnemangstjänster och en ökad försäljning i internetbokhandel.

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 55,1 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är hopslagen med bokklubbar, ökade med 6,4 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 4,7 procent och dagligvaruhandeln minskade med 16,4 procent. Bortsett från försäljningsökningen hos de digitala abonnemangstjänsterna är den totala bokförsäljningen oförändrad jämfört med första halvåret 2016.

– Allt fler väljer att både köpa och konsumera böcker via digitala abonnemangstjänster och internet, samtidigt som butiksåterförsäljare minskar sin försäljning av tryckta böcker. Det är positivt att fler människor tar del av litteratur på nya sätt och i nya format, men det är viktigt att den tryckta boken fortsatt har ett skyltfönster och stark försäljning via den fysiska bokhandeln, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Räknat i antal exemplar ökade den totala bokförsäljningen med 12,6 procent. Bortses från försäljningen hos de digitala abonnemangstjänsterna, där antalet sålda böcker ökade med 81,9 procent, minskade däremot antalet sålda böcker med 2,9 procent. Störst var minskningen i dagligvaruhandeln, där antalet sålda exemplar minskade med 13,3 procent. I den fysiska bokhandeln minskade försäljningen med 4,2 procent.

Försäljningen av pocketböcker minskade med 7,5 procent i kronor räknat, medan inbundna böcker ökade med 3,3 procent. E-böcker och digitala ljudböcker sålda via digitala abonnemangstjänster står för de största förändringarna bland bokformaten, där e-boksförsäljningen ökade med 171,7 procent och försäljningen av digitala ljudböcker ökade med 50,3 procent räknat i kronor. Över 90 procent av de böcker som konsumeras genom digitala abonnemangstjänster är digitala ljudböcker.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat stadigt under flera år. Under första halvåret 2017 ökade försäljningen med ytterligare 4,0 procent räknat i kronor. Störst var ökningarna i åldersgruppen 9-12 år och 12-15 år, där försäljningen ökade med 10,9 procent respektive 9,9 procent.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024