loading
Uppröjningen är klar och nu påbörjas lagningen av järnvägen i Ludvika. Foto: Pavel Koubek
Uppröjningen är klar och nu påbörjas lagningen av järnvägen i Ludvika. Foto: Pavel Koubek
Inrikes

Snabbare röjning efter broras än planerat

Epoch Times

Rivningen och uppröjningen efter det stora broraset i Ludvika har gått snabbare än vad Trafikverket tidigare trott. Arbetet väntades pågå fram till senast den 30 juli, men redan på måndagen avslutades arbetet.

Nu påbörjas fasen med att reparera järnvägsspåren, något som väntas vara klart på fredag vid lunch, skriver Trafikverket på sin sajt. Det betyder dock inte nödvändigtvis att trafiken släpps på då.

– Vi vet inte hur det ser ut med växlarna, omfattningen på skadorna där, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör vid Trafikverket, till TT.

Tågresenärer som ska till eller från Ludvika, eller passera förbi, får tills vidare byta till buss.

Det var den 13 juli som olyckan inträffade. Under arbetet med att gjuta en bro över järnvägen rasade formen med betong ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig. Tolv människor skadades, varav sex allvarligt.

Händelsen utreds av polis och åklagare, Arbetsmiljöverket samt Skanska.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Uppröjningen är klar och nu påbörjas lagningen av järnvägen i Ludvika. Foto: Pavel Koubek
Uppröjningen är klar och nu påbörjas lagningen av järnvägen i Ludvika. Foto: Pavel Koubek
Inrikes

Snabbare röjning efter broras än planerat

Epoch Times

Rivningen och uppröjningen efter det stora broraset i Ludvika har gått snabbare än vad Trafikverket tidigare trott. Arbetet väntades pågå fram till senast den 30 juli, men redan på måndagen avslutades arbetet.

Nu påbörjas fasen med att reparera järnvägsspåren, något som väntas vara klart på fredag vid lunch, skriver Trafikverket på sin sajt. Det betyder dock inte nödvändigtvis att trafiken släpps på då.

– Vi vet inte hur det ser ut med växlarna, omfattningen på skadorna där, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör vid Trafikverket, till TT.

Tågresenärer som ska till eller från Ludvika, eller passera förbi, får tills vidare byta till buss.

Det var den 13 juli som olyckan inträffade. Under arbetet med att gjuta en bro över järnvägen rasade formen med betong ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig. Tolv människor skadades, varav sex allvarligt.

Händelsen utreds av polis och åklagare, Arbetsmiljöverket samt Skanska.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024