loading

Miljöminister Karolina Skog (MP). Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Miljöminister Karolina Skog (MP). Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Inrikes

Regeringen kritiseras för liten miljömorot

Epoch Times

Nu kommer regeringens förslag om ett så kallat bonus malus-system för att få folk att köpa miljövänligare bilar. Moderaterna, Centern och Bil Sweden är redan kritiska.

Det föreslagna bonus malus-systemet, som bygger på principen om både morot och piska, går ut på att bilar med låga utsläpp ger en bonus vid inköpet medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.

– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Sveriges Radio Ekot.

– Vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls.

Ny kritik

Den statliga utredningen som för nästan ett år sedan lade fram förslaget om bonus malus fick kritik från flera håll. Regeringen föreslår nu att maxsumman för bonusen ska ligga betydligt lägre än i utredarens förslag, vilket också möts av kritik.

– Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

– Allt som stimulerar en förändring är ju av godo. Men beloppen är väldigt låga om man jämför med länderna som varit framgångsrika, Norge respektive Holland.

Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centern, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.

– Vi vill ge 100 000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.

M också kritiskt

Centern vill höja bonusen för att få fart på försäljningen av de mer miljövänliga bilarna, men vill inte att malus-delen läggs på fordonsskatten. I stället föreslår C en straffavgift precis vid köpet.

– Det ger ju effekt när man tittar på priset på bilen, och det är det som avgör när du köper. Inte vilken skatt du har i förlängningen, säger Rickard Nordin till TT.

Hans kollega i Moderaterna, riksdagsledamoten Johan Hultberg, tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen av fordonsflottan.

– Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger Johan Hultberg.

(TT)

Bonus malus-systemet

Sverige har i dag två system för fordonsbeskattning. Nya bilar beskattas utifrån bilarnas koldioxidutsläpp, äldre bilar beskattas utifrån fordonets vikt.

Regeringen vill att bonus malus-systemet ska ersätta supermiljöbilspremien och gälla för nya bilar från den 1 juli 2018.

Förslaget läggs nu ut på remiss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Miljöminister Karolina Skog (MP). Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Miljöminister Karolina Skog (MP). Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Inrikes

Regeringen kritiseras för liten miljömorot

Epoch Times

Nu kommer regeringens förslag om ett så kallat bonus malus-system för att få folk att köpa miljövänligare bilar. Moderaterna, Centern och Bil Sweden är redan kritiska.

Det föreslagna bonus malus-systemet, som bygger på principen om både morot och piska, går ut på att bilar med låga utsläpp ger en bonus vid inköpet medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.

– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Sveriges Radio Ekot.

– Vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls.

Ny kritik

Den statliga utredningen som för nästan ett år sedan lade fram förslaget om bonus malus fick kritik från flera håll. Regeringen föreslår nu att maxsumman för bonusen ska ligga betydligt lägre än i utredarens förslag, vilket också möts av kritik.

– Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

– Allt som stimulerar en förändring är ju av godo. Men beloppen är väldigt låga om man jämför med länderna som varit framgångsrika, Norge respektive Holland.

Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centern, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.

– Vi vill ge 100 000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.

M också kritiskt

Centern vill höja bonusen för att få fart på försäljningen av de mer miljövänliga bilarna, men vill inte att malus-delen läggs på fordonsskatten. I stället föreslår C en straffavgift precis vid köpet.

– Det ger ju effekt när man tittar på priset på bilen, och det är det som avgör när du köper. Inte vilken skatt du har i förlängningen, säger Rickard Nordin till TT.

Hans kollega i Moderaterna, riksdagsledamoten Johan Hultberg, tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen av fordonsflottan.

– Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger Johan Hultberg.

(TT)

Bonus malus-systemet

Sverige har i dag två system för fordonsbeskattning. Nya bilar beskattas utifrån bilarnas koldioxidutsläpp, äldre bilar beskattas utifrån fordonets vikt.

Regeringen vill att bonus malus-systemet ska ersätta supermiljöbilspremien och gälla för nya bilar från den 1 juli 2018.

Förslaget läggs nu ut på remiss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024