Nu kommer regeringens förslag om ett så kallat bonus malus-system för att få folk att köpa miljövänligare bilar. Moderaterna, Centern och Bil Sweden är redan kritiska.
Det föreslagna bonus malus-systemet, som bygger på principen om både morot och piska, går ut på att bilar med låga utsläpp ger en bonus vid inköpet medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.
– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till Sveriges Radio Ekot.
– Vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls.
Ny kritik
Den statliga utredningen som för nästan ett år sedan lade fram förslaget om bonus malus fick kritik från flera håll. Regeringen föreslår nu att maxsumman för bonusen ska ligga betydligt lägre än i utredarens förslag, vilket också möts av kritik.
– Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.
– Allt som stimulerar en förändring är ju av godo. Men beloppen är väldigt låga om man jämför med länderna som varit framgångsrika, Norge respektive Holland.
Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centern, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.
– Vi vill ge 100 000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.
M också kritiskt
Centern vill höja bonusen för att få fart på försäljningen av de mer miljövänliga bilarna, men vill inte att malus-delen läggs på fordonsskatten. I stället föreslår C en straffavgift precis vid köpet.
– Det ger ju effekt när man tittar på priset på bilen, och det är det som avgör när du köper. Inte vilken skatt du har i förlängningen, säger Rickard Nordin till TT.
Hans kollega i Moderaterna, riksdagsledamoten Johan Hultberg, tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen av fordonsflottan.
– Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger Johan Hultberg.
(TT)