loading
Säve flygplats, eller Göteborg City Airport som flygplatsen hette i Swedavias regi, har under året saknat flygtrafikledning. Från och med nästa år ska flygledare finnas på plats i flygplatsens torn och assistera piloter vid start och landning. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Säve flygplats, eller Göteborg City Airport som flygplatsen hette i Swedavias regi, har under året saknat flygtrafikledning. Från och med nästa år ska flygledare finnas på plats i flygplatsens torn och assistera piloter vid start och landning. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Inrikes

Ordning i luften på Säve

Epoch Times

Säve flygplats utanför Göteborg saknar trafikledning. Flygplatsens linjetrafik upphörde 2015 men den används dagligen av såväl ambulanshelikopter som polis. Ett nytt avtal ska nu skapa ordning i luftrummet.

Från Säve flygplats, då under namnet Göteborg City Airport, har flygbolag som Ryanair erbjudit lågprisflyg och under 2014 hade flygplatsen ungefär 800 000 resenärer.

Men 2015 stängdes flygplatsen för linjetrafik och flygplatsen såldes senare till byggkoncernen Serneke Group. Efter hand upphörde också flygtrafiktjänsten och då gav Transportstyrelsen klartecken till att driva så kallad godkänd icke-kontrollerad flygplats för bland annat samhällsflyget, alltså polis, ambulanshelikoptrar och Sjöfartsverkets räddningsinsatser, enligt pressansvarig Johan Live på Serneke.

Det innebär bland annat att piloterna själva har fått sköta kontrollen av flygplatsen före start och landning.

Försenade uppdrag

Olof Bergström är enhetschef för ambulanshelikopterverksamhet vid Västra Götalandsregionen.

– Det har inte varit kaos men det har förändrat vårt beteende. I vissa fall har det försenat våra uppdrag, säger han.

– När det är många rörelser och snabba ryck så tycker vi att vi att vi ska ha en säker start och landning på flygfältet. Det tror jag alla tycker, säger Olof Bergström om att flygplatsen nu får tillbaka en flygtrafiktjänst.

5 miljoner

Från och med januari nästa år bemannas flygplatsen av flygledare från svenska Aviation Capacity Resource (ACR). Tjänsten kostar 5 miljoner kronor per år, och finansieras av Serneke men också av de verksamheter som använder sig av flygplatsen, enligt Johan Live.

På flygplatsen kommer sju till åtta flygledare att arbeta, enligt ACR:s vd Wilhelm Wohlfahrt.

– Det blir spännande att vara med och bygga upp trafiken på flygplatsen igen, säger han.

(TT)

Kort om Säve flygplats

Den tyngre flygtrafiken från och till Säve flygplats, eller Göteborg City Airport som den då hette, stoppades vintern 2014 sedan problem upptäckts med bärigheten i marken.

I januari 2015 meddelade ägaren Swedavia att flygplatsen skulle läggas ned, eftersom det bedömdes vara för dyrt att åtgärda problemen.

I maj 2016 blev byggkoncernen Serneke ny ägare av flygplatsområdet och dess byggnader.

Serneke vill bland annat satsa på en fordonsindustri men också en upplevelseverksamhet i området.

När flygtrafiktjänsten upphörde fick Serneke tillstånd av Transportstyrelsen att bedriva icke kontrollerad flygplats, eftersom tornet inte längre bemannades av flygledare.

Från och med januari 2018 kommer flygplatsen att bemannas av flygledare vars främsta uppgift är att hålla ordning på trafiken i luftrummet.

Den flygtrafiktjänst som nu är avtalad är anpassad till den trafik som finns nu på flygplatsen och öppnar inte automatiskt för fler linjer till flygplatsen.

Källa: TT, Serneke och Swedavia

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Säve flygplats, eller Göteborg City Airport som flygplatsen hette i Swedavias regi, har under året saknat flygtrafikledning. Från och med nästa år ska flygledare finnas på plats i flygplatsens torn och assistera piloter vid start och landning. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Säve flygplats, eller Göteborg City Airport som flygplatsen hette i Swedavias regi, har under året saknat flygtrafikledning. Från och med nästa år ska flygledare finnas på plats i flygplatsens torn och assistera piloter vid start och landning. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Inrikes

Ordning i luften på Säve

Epoch Times

Säve flygplats utanför Göteborg saknar trafikledning. Flygplatsens linjetrafik upphörde 2015 men den används dagligen av såväl ambulanshelikopter som polis. Ett nytt avtal ska nu skapa ordning i luftrummet.

Från Säve flygplats, då under namnet Göteborg City Airport, har flygbolag som Ryanair erbjudit lågprisflyg och under 2014 hade flygplatsen ungefär 800 000 resenärer.

Men 2015 stängdes flygplatsen för linjetrafik och flygplatsen såldes senare till byggkoncernen Serneke Group. Efter hand upphörde också flygtrafiktjänsten och då gav Transportstyrelsen klartecken till att driva så kallad godkänd icke-kontrollerad flygplats för bland annat samhällsflyget, alltså polis, ambulanshelikoptrar och Sjöfartsverkets räddningsinsatser, enligt pressansvarig Johan Live på Serneke.

Det innebär bland annat att piloterna själva har fått sköta kontrollen av flygplatsen före start och landning.

Försenade uppdrag

Olof Bergström är enhetschef för ambulanshelikopterverksamhet vid Västra Götalandsregionen.

– Det har inte varit kaos men det har förändrat vårt beteende. I vissa fall har det försenat våra uppdrag, säger han.

– När det är många rörelser och snabba ryck så tycker vi att vi att vi ska ha en säker start och landning på flygfältet. Det tror jag alla tycker, säger Olof Bergström om att flygplatsen nu får tillbaka en flygtrafiktjänst.

5 miljoner

Från och med januari nästa år bemannas flygplatsen av flygledare från svenska Aviation Capacity Resource (ACR). Tjänsten kostar 5 miljoner kronor per år, och finansieras av Serneke men också av de verksamheter som använder sig av flygplatsen, enligt Johan Live.

På flygplatsen kommer sju till åtta flygledare att arbeta, enligt ACR:s vd Wilhelm Wohlfahrt.

– Det blir spännande att vara med och bygga upp trafiken på flygplatsen igen, säger han.

(TT)

Kort om Säve flygplats

Den tyngre flygtrafiken från och till Säve flygplats, eller Göteborg City Airport som den då hette, stoppades vintern 2014 sedan problem upptäckts med bärigheten i marken.

I januari 2015 meddelade ägaren Swedavia att flygplatsen skulle läggas ned, eftersom det bedömdes vara för dyrt att åtgärda problemen.

I maj 2016 blev byggkoncernen Serneke ny ägare av flygplatsområdet och dess byggnader.

Serneke vill bland annat satsa på en fordonsindustri men också en upplevelseverksamhet i området.

När flygtrafiktjänsten upphörde fick Serneke tillstånd av Transportstyrelsen att bedriva icke kontrollerad flygplats, eftersom tornet inte längre bemannades av flygledare.

Från och med januari 2018 kommer flygplatsen att bemannas av flygledare vars främsta uppgift är att hålla ordning på trafiken i luftrummet.

Den flygtrafiktjänst som nu är avtalad är anpassad till den trafik som finns nu på flygplatsen och öppnar inte automatiskt för fler linjer till flygplatsen.

Källa: TT, Serneke och Swedavia

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024