Säve flygplats utanför Göteborg saknar trafikledning. Flygplatsens linjetrafik upphörde 2015 men den används dagligen av såväl ambulanshelikopter som polis. Ett nytt avtal ska nu skapa ordning i luftrummet.
Från Säve flygplats, då under namnet Göteborg City Airport, har flygbolag som Ryanair erbjudit lågprisflyg och under 2014 hade flygplatsen ungefär 800 000 resenärer.
Men 2015 stängdes flygplatsen för linjetrafik och flygplatsen såldes senare till byggkoncernen Serneke Group. Efter hand upphörde också flygtrafiktjänsten och då gav Transportstyrelsen klartecken till att driva så kallad godkänd icke-kontrollerad flygplats för bland annat samhällsflyget, alltså polis, ambulanshelikoptrar och Sjöfartsverkets räddningsinsatser, enligt pressansvarig Johan Live på Serneke.
Det innebär bland annat att piloterna själva har fått sköta kontrollen av flygplatsen före start och landning.
Försenade uppdrag
Olof Bergström är enhetschef för ambulanshelikopterverksamhet vid Västra Götalandsregionen.
– Det har inte varit kaos men det har förändrat vårt beteende. I vissa fall har det försenat våra uppdrag, säger han.
– När det är många rörelser och snabba ryck så tycker vi att vi att vi ska ha en säker start och landning på flygfältet. Det tror jag alla tycker, säger Olof Bergström om att flygplatsen nu får tillbaka en flygtrafiktjänst.
5 miljoner
Från och med januari nästa år bemannas flygplatsen av flygledare från svenska Aviation Capacity Resource (ACR). Tjänsten kostar 5 miljoner kronor per år, och finansieras av Serneke men också av de verksamheter som använder sig av flygplatsen, enligt Johan Live.
På flygplatsen kommer sju till åtta flygledare att arbeta, enligt ACR:s vd Wilhelm Wohlfahrt.
– Det blir spännande att vara med och bygga upp trafiken på flygplatsen igen, säger han.
(TT)