loading
Antalet resenärer per år från svenska flygplatser väntas minska med 450 000- 600 000 om flygskatt införs. Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Österrike och Norge har flygskatt.  Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Antalet resenärer per år från svenska flygplatser väntas minska med 450 000- 600 000 om flygskatt införs. Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Österrike och Norge har flygskatt.  Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Massiv kritik mot flygskatt

Epoch Times

"Ogenomtänkt och orättvist". Förslaget om flygskatt möter kritik från såväl flygbolag som myndigheter och kommuner, visar remissvaren som TT läst.

Flyget i Sverige är i dag helt befriat från bränsleskatt samtidigt som antalet flygresor från Sverige väntas öka. Men den punktskatt på flygresor som föreslås av en statlig utredning möter stor kritik i de svar som hittills lämnats på remissen.

Enligt Transportarbetareförbundet är en flygskatt som höjer biljettpriset lika mycket för alla passagerare orättvis och slår mot familjer med lägre inkomst. Även Näringsdepartementets analysmyndighet Tillväxtanalys är kritisk till att flygskatten har utformats som en passageraravgift.

Flera kommuner, som Ängelholm, är också negativa till flygskatt, liksom Svenskt Näringsliv och flygbolaget SAS, som anser att förslaget äventyrar arbetstillfällen. Myndigheten Trafikanalys föreslår i sin tur att en eventuell lag om flygskatt kan tidsbegränsas för att man samtidigt ska kunna enas om klimatinsatser på global nivå.

Medan en majoritet i riksdagens trafikutskott är kritisk till flygskatteförslaget är väljarna mer positiva, enligt den undersökning som Kantar Sifo gjorde på uppdrag av Naturskyddsföreningen i fjol. Enligt den är 70 procent ganska eller mycket positiva till en flygskatt.

(TT)

Väntas minska utsläpp

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.
Den lägsta nivån utredningen föreslår är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.
Skatten skulle bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.
Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.
Flygskatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.
Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08- 0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Sista dagen att svara på remissen om flygskatt är den 1 mars.
Källa: TT

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Antalet resenärer per år från svenska flygplatser väntas minska med 450 000- 600 000 om flygskatt införs. Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Österrike och Norge har flygskatt.  Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Antalet resenärer per år från svenska flygplatser väntas minska med 450 000- 600 000 om flygskatt införs. Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Österrike och Norge har flygskatt.  Foto: Christine Olsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Massiv kritik mot flygskatt

Epoch Times

"Ogenomtänkt och orättvist". Förslaget om flygskatt möter kritik från såväl flygbolag som myndigheter och kommuner, visar remissvaren som TT läst.

Flyget i Sverige är i dag helt befriat från bränsleskatt samtidigt som antalet flygresor från Sverige väntas öka. Men den punktskatt på flygresor som föreslås av en statlig utredning möter stor kritik i de svar som hittills lämnats på remissen.

Enligt Transportarbetareförbundet är en flygskatt som höjer biljettpriset lika mycket för alla passagerare orättvis och slår mot familjer med lägre inkomst. Även Näringsdepartementets analysmyndighet Tillväxtanalys är kritisk till att flygskatten har utformats som en passageraravgift.

Flera kommuner, som Ängelholm, är också negativa till flygskatt, liksom Svenskt Näringsliv och flygbolaget SAS, som anser att förslaget äventyrar arbetstillfällen. Myndigheten Trafikanalys föreslår i sin tur att en eventuell lag om flygskatt kan tidsbegränsas för att man samtidigt ska kunna enas om klimatinsatser på global nivå.

Medan en majoritet i riksdagens trafikutskott är kritisk till flygskatteförslaget är väljarna mer positiva, enligt den undersökning som Kantar Sifo gjorde på uppdrag av Naturskyddsföreningen i fjol. Enligt den är 70 procent ganska eller mycket positiva till en flygskatt.

(TT)

Väntas minska utsläpp

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.
Den lägsta nivån utredningen föreslår är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.
Skatten skulle bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.
Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.
Flygskatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.
Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08- 0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Sista dagen att svara på remissen om flygskatt är den 1 mars.
Källa: TT

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024