Konst

Młoda Polska – Sekelskifteskonst från Polen på Göteborgs konstmuseum

Epoch Times

Symbolistiska landskap, psykologiskt inträngande porträtt och mytologiska iscensättningar berättar om ett folk utan land men med en rik kultur och komplex historia. I höst visar Göteborgs konstmuseum – för första gången i Sverige – en utställning med flera nationalklenoder från den polska konstens guldålder kring sekelskiftet 1900.

Młoda Polska (Det unga Polen) är namnet på den konstnärliga strömning som markerar den polska modernismens födelse. I den svenska konsten har riktningen sin närmaste motsvarighet i 1880-talets opponenter men Młoda Polska hade sina särskilda historiska förutsättningar. I symbolistiska uttryck gestaltades frihetslängtan och nationell identitet mot bakgrund av att Polen 1795 delats mellan Ryssland, Preussen och Österrike för att förenas som en nation först 1918.

Edward Okuń, "Kriget och vi", 1923, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Ett sjudande konstliv

Många betydande konstnärer debuterade under perioden. En dynamisk anda uppstod där konst och politik förenades, där personliga berättelser sammanflätades med mytologiska. I myter, traditioner, folkliv och natur fann konstnärerna uttryck för en polsk identitet samtidigt som de inspirerades av konstnärliga strömningar i övriga Europa under vistelser i Paris, München och Wien. Med influenser från symbolism, art nouveau och tidig modernism skapades ett vitalt konstnärligt klimat där Kraków och Warszawa utgjorde viktiga kreativa mötesplatser.

Verken är centrala i den polska konsthistorien, och har dessutom flera intressanta paralleller till den nordiska sekelskifteskonsten som är så väl representerad i Göteborgs konstmuseum, säger intendent Eva Nygårds, en av utställningens curatorer.

Julian Fałat, "Vinterlandskap med flod", 1903, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Internationellt samarbete

Utställningen är ett samarbete med Nationalmuseet i Warszawa, vilket möjliggör ett stort antal betydande inlån. I ett senare skede genomförs en större presentation av nordiskt sekelskifte från Göteborgs konstmuseum på Nationalmuseet i Warszawa.

I utställningen visas ett sextiotal verk från Nationalmuseet i Warszawa, Nationalmuseet i Kraków och Muzeum Sztuki i Łodz; en betydande del utgörs av måleri i stort format. Bland konstnärerna återfinns förgrundsgestalter i den polska konsthistorien som Olga Boznańska, Józef Chełmoński, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Edward Okuń, Wojciech Weiss, Witold Wojtkiewicz och Stanisław Wyspiański.

Józef Chełmoński, Storkar, 1900, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Förändrad konsthistorieskrivning

Att flertalet verk är okända för en svensk publik och dessutom innehåller främmande referenser innebär en pedagogisk utmaning, säger forskningsledare Kristoffer Arvidsson: 

– Därför är det särskilt tillfredsställande att kunna erbjuda ingångar till rörelsen genom katalogens verkstexter och fördjupande essäer av ledande forskare på området från Polen och Sverige. Projektet innebär på detta sätt en pionjärinsats i Sverige då det redovisar ny forskning och nya perspektiv på materialet.

Józef Mehoffer, Porträtt av konstnärens hustru med Pegasus, 1913, Muzeum Sztuki i Łódź. Foto: Muzeum Sztuki i Łódź

Utställningen bidrar till en förändrad konsthistorieskrivning av perioden kring sekelskiftet 1900, som i Norden och övriga västvärlden starkt fokuserat på Parisscenen. Młoda Polska visar exempel på liknande vågor av resor till Paris och tillbaka till hemlandet igen, men också helt andra rörelser och relationer till München, England, Italien och Sankt Petersburg. Mot bakgrund av Göteborgs konstmuseums enastående samling av nordisk sekelskifteskonst, ger utställningen en kompletterande bild av vad som skapades i andra delar av Europa vid samma tid.

I ett större perspektiv berättar utställningen om ett Europa i förändring med konstnärer som föddes på 1800-talet i länder som Kungariket Polen (Kongresspolen), Preussen, Schleswig och Österrike-Ungern och dog under 1900-talet i Polen, Frankrike, Tyskland och Sovjetunionen. Rörelse över nationsgränser och förändring av den europeiska kartan är teman som kännetecknar både sekelskiftet 1900 och vår egen tid.

Katalog och fördjupning

Till utställningen produceras en innehållsrik katalog som ges ut i samband med vernissagen och kommer finnas till försäljning i museibutiken. Under hösten erbjuds flera programaktiviteter med visningar och föreläsningar som också ger fördjupning till utställningen.

Stanisław Wyspiański, Flicka som släcker ett ljus, 1893, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Fakta om utställningen: 

Utställningstitel: Młoda Polska. Sekelskifteskonst från Polen
Göteborgs konstmuseum, Etagerna 27 oktober 2018–17 mars 2019
Antal verk: 64
Curatorer: forskningsledare Kristoffer Arvidsson, intendent Eva Nygårds och intendent Johan Sjöström

Redaktörer för utställningskatalogen: Kristoffer Arvidsson och Eva Nygårds
Författare: Tf. museichef Anna Hyltze, Kristoffer Arvidsson och Eva Nygårds, Dr. Agnieszka Morawińska, direktör för Nationalmuseet i Warszawa, Dr. Andrzej Szczerski, assistant professor, Institute of Art History, Jagiellonian University in Kraków; Joanna Persman, konstkritiker.

Utställningen samfinansieras av Ministry of Culture och National Heritage of the Republic of Polen som en del av programmet NIEPODLEGŁA 2017–2021, liksom av Stiftelsen Anna Ahrenbergs fond för vetenskapliga m.fl. ändamål, Wilhelm & Martina Lundgrens Understödsfond, Stiftelsen Längmanska kulturfonden, Kungl. Patriotiska Sällskapet och Polska institutet i Stockholm.

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

Konst

Młoda Polska – Sekelskifteskonst från Polen på Göteborgs konstmuseum

Epoch Times

Symbolistiska landskap, psykologiskt inträngande porträtt och mytologiska iscensättningar berättar om ett folk utan land men med en rik kultur och komplex historia. I höst visar Göteborgs konstmuseum – för första gången i Sverige – en utställning med flera nationalklenoder från den polska konstens guldålder kring sekelskiftet 1900.

Młoda Polska (Det unga Polen) är namnet på den konstnärliga strömning som markerar den polska modernismens födelse. I den svenska konsten har riktningen sin närmaste motsvarighet i 1880-talets opponenter men Młoda Polska hade sina särskilda historiska förutsättningar. I symbolistiska uttryck gestaltades frihetslängtan och nationell identitet mot bakgrund av att Polen 1795 delats mellan Ryssland, Preussen och Österrike för att förenas som en nation först 1918.

Edward Okuń, "Kriget och vi", 1923, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Ett sjudande konstliv

Många betydande konstnärer debuterade under perioden. En dynamisk anda uppstod där konst och politik förenades, där personliga berättelser sammanflätades med mytologiska. I myter, traditioner, folkliv och natur fann konstnärerna uttryck för en polsk identitet samtidigt som de inspirerades av konstnärliga strömningar i övriga Europa under vistelser i Paris, München och Wien. Med influenser från symbolism, art nouveau och tidig modernism skapades ett vitalt konstnärligt klimat där Kraków och Warszawa utgjorde viktiga kreativa mötesplatser.

Verken är centrala i den polska konsthistorien, och har dessutom flera intressanta paralleller till den nordiska sekelskifteskonsten som är så väl representerad i Göteborgs konstmuseum, säger intendent Eva Nygårds, en av utställningens curatorer.

Julian Fałat, "Vinterlandskap med flod", 1903, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Internationellt samarbete

Utställningen är ett samarbete med Nationalmuseet i Warszawa, vilket möjliggör ett stort antal betydande inlån. I ett senare skede genomförs en större presentation av nordiskt sekelskifte från Göteborgs konstmuseum på Nationalmuseet i Warszawa.

I utställningen visas ett sextiotal verk från Nationalmuseet i Warszawa, Nationalmuseet i Kraków och Muzeum Sztuki i Łodz; en betydande del utgörs av måleri i stort format. Bland konstnärerna återfinns förgrundsgestalter i den polska konsthistorien som Olga Boznańska, Józef Chełmoński, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Edward Okuń, Wojciech Weiss, Witold Wojtkiewicz och Stanisław Wyspiański.

Józef Chełmoński, Storkar, 1900, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Förändrad konsthistorieskrivning

Att flertalet verk är okända för en svensk publik och dessutom innehåller främmande referenser innebär en pedagogisk utmaning, säger forskningsledare Kristoffer Arvidsson: 

– Därför är det särskilt tillfredsställande att kunna erbjuda ingångar till rörelsen genom katalogens verkstexter och fördjupande essäer av ledande forskare på området från Polen och Sverige. Projektet innebär på detta sätt en pionjärinsats i Sverige då det redovisar ny forskning och nya perspektiv på materialet.

Józef Mehoffer, Porträtt av konstnärens hustru med Pegasus, 1913, Muzeum Sztuki i Łódź. Foto: Muzeum Sztuki i Łódź

Utställningen bidrar till en förändrad konsthistorieskrivning av perioden kring sekelskiftet 1900, som i Norden och övriga västvärlden starkt fokuserat på Parisscenen. Młoda Polska visar exempel på liknande vågor av resor till Paris och tillbaka till hemlandet igen, men också helt andra rörelser och relationer till München, England, Italien och Sankt Petersburg. Mot bakgrund av Göteborgs konstmuseums enastående samling av nordisk sekelskifteskonst, ger utställningen en kompletterande bild av vad som skapades i andra delar av Europa vid samma tid.

I ett större perspektiv berättar utställningen om ett Europa i förändring med konstnärer som föddes på 1800-talet i länder som Kungariket Polen (Kongresspolen), Preussen, Schleswig och Österrike-Ungern och dog under 1900-talet i Polen, Frankrike, Tyskland och Sovjetunionen. Rörelse över nationsgränser och förändring av den europeiska kartan är teman som kännetecknar både sekelskiftet 1900 och vår egen tid.

Katalog och fördjupning

Till utställningen produceras en innehållsrik katalog som ges ut i samband med vernissagen och kommer finnas till försäljning i museibutiken. Under hösten erbjuds flera programaktiviteter med visningar och föreläsningar som också ger fördjupning till utställningen.

Stanisław Wyspiański, Flicka som släcker ett ljus, 1893, Nationalmuseet i Warszawa. Foto: Nationalmuseet i Warszawa

Fakta om utställningen: 

Utställningstitel: Młoda Polska. Sekelskifteskonst från Polen
Göteborgs konstmuseum, Etagerna 27 oktober 2018–17 mars 2019
Antal verk: 64
Curatorer: forskningsledare Kristoffer Arvidsson, intendent Eva Nygårds och intendent Johan Sjöström

Redaktörer för utställningskatalogen: Kristoffer Arvidsson och Eva Nygårds
Författare: Tf. museichef Anna Hyltze, Kristoffer Arvidsson och Eva Nygårds, Dr. Agnieszka Morawińska, direktör för Nationalmuseet i Warszawa, Dr. Andrzej Szczerski, assistant professor, Institute of Art History, Jagiellonian University in Kraków; Joanna Persman, konstkritiker.

Utställningen samfinansieras av Ministry of Culture och National Heritage of the Republic of Polen som en del av programmet NIEPODLEGŁA 2017–2021, liksom av Stiftelsen Anna Ahrenbergs fond för vetenskapliga m.fl. ändamål, Wilhelm & Martina Lundgrens Understödsfond, Stiftelsen Längmanska kulturfonden, Kungl. Patriotiska Sällskapet och Polska institutet i Stockholm.

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024