Kinesisk läkekonst: Så kan vi stärka kropp och sinne med 5000-årig kunskap – del 2
Balansen mellan yin och yang är grundläggande för hälsan, enligt den kinesiska medicinen. Lei Wang är utbildad kinesisk läkare. Foto: Igor Ovsyannykov (vä), privat (hö)


Med råd från den traditionella kinesiska läkekonsten kan vi hjälpa kroppen genom att stärka immunförsvaret och flytta vårt fokus från hälsorisker till att lära känna vår kropp och vad den behöver. Även känslor påverkar hälsan eftersom kroppen fungerar som en helhet. Här ger Lei Wang tips på hur vi kan ge oss själva den bästa individuella behandlingen, utan biverkningar.

Att bygga upp en stark motståndskraft hos kroppen är en process som kan hjälpa oss att bättre klara både fysiska och psykiska påfrestningar. Det hjälper oss också att må bra i det långa loppet. Rädsla och oro för olika hälsorisker påverkar vår hälsa. När vi tar ansvar för vår hälsa och gör vad vi kan för att få kroppen i bättre balans ger vi samtidigt mindre utrymme för oro.

Lei Wang är utbildad kinesisk läkare och har varit yrkesverksam i 36 år, varav de senaste 29 åren i Sverige. Under åren har hon hjälpt tiotusentals människor med olika problem. Med hjälp av visdom från den 5 000 år gamla kinesiska läkekonsten ger hon här råd till alla som vill hjälpa kroppen att stärka den egna läkningsförmågan.

Lei börjar med att ge en bakgrund till den kinesiska medicinen och säger att det i Kina faktiskt är svårt att hitta den gamla traditionella kinesiska medicinen, den som har funnits i tusentals år. Anledningen är att kinesiska kommunistpartiet, KKP, har förstört den gamla traditionen och kulturen i Kina. De är rädda för den gamla kulturen och visdomen, förklarar hon.

– KKP bryr sig inte om människors liv; de vill bara ha kontroll. Det är jättesynd att människor i Kina inte kan använda sin egen kultur och visdom.

Förebyggande

Inom den traditionella kinesiska läkekonsten arbetar man mycket förebyggande. En stor del handlar om att stärka sig själv genom att man lär känna sig själv, så att man kan se sina svagheter och arbeta för att komma tillrätta med dem. Lei illustrerar betydelsen av kroppen som en helhet.

– Kroppen är ett litet universum. Om kroppen är mer i balans, det finns harmoni mellan yin och yang, då är alla kroppens förmågor i sitt bästa tillstånd och då klarar man mer.

Vi ska vara uppmärksamma på obalanser i kroppen som sömnsvårigheter, stress och rädslor, säger Lei. Även om vi kanske inte är sjuka nu så kan symptom visa att någonting inte är bra, och då är det bättre att jobba med det än att vänta tills det blir akut, förklarar hon.

Känslor påverkar kroppen

Enligt den kinesiska medicinen påverkar våra känslor kroppen och vår hälsa. Oro och rädsla kan skapa obalans och påverka sömn och matsmältning, förklarar hon. Så vad kan vi göra istället?

– Den fysiska kroppen, själen och sinnet är viktiga. De samarbetar, så det är viktigt att ha lugn.

Hon berättar att man i gamla tider sade att en sjukdom till 70 procent har psykisk orsak och 30 procent kommer av andra orsaker. Det visar hur mycket våra tankemönster kan påverka oss och om vi är rädda och känner oro.

– Om du är rädd innan en tävling; då har du redan förlorat innan du ens har tävlat. För att vinna måste vi förbereda oss, lära oss, träna för det.

En hjälp i strävan mot att vara lugn är meditation, som ingår i den kinesiska medicinen. Det finns många olika meditationsmetoder. Även taichi och qigong hjälper till att harmonisera kroppen till sitt bästa tillstånd, säger Lei.

Många har nu mer tid hemma och det är ett bra tillfälle att passa på att lära sig något, tipsar hon.

– Om du kan och vill så finns det möjligheter.

För att vara i balans behöver alla känslor vara lagom. 

Lei Wang

Enligt den kinesiska medicinen är känslorna kopplade till olika organ i kroppen. Glädje är kopplat till hjärtat, och överdriven glädje eller upprymdhet kan påverka hjärtat; ilska och depression är kopplat till levern; sorg till lungorna; chocktillstånd och rädslor påverkar njurarna, och för mycket tankearbete kan skada mjälten.

– För att vara i balans behöver alla känslor vara lagom, säger Lei.

För att inte låta rädslan ta plats rekommenderar hon att fokusera på vad vi kan göra för oss själva; hur vi kan ta bättre hand om oss själva.

”Upprätta energier”

Vi kan också bli mer uppmärksamma på våra tankar, säger hon. Förr i kinesisk medicin pratade man om att ha upprätta energier, eller qi, inom sig.

– Har man det så kan bakterier och virus, allt dåligt, inte påverka dig. Allt handlar om hur vi stärker det inre i kroppen. Det är det bästa sättet att förebygga.

Så vad innebär det att ha upprätta energier? Lei förklarar att det handlar om det mentala, om att ha en hög moral och att inte vara en egoist.

– När det finns negativa känslor, som panik, oro, och när vi klagar; allt det här drar ner kroppen.

Hon tycker att vi är bra på att städa det yttre, till exempel att vi duschar kroppen, men säger att vi behöver städa i det inre också.

– Det måste vi själva göra; det kan ingen annan göra.

För att få bort negativa tankar, egoism och även negativa känslor behöver man jobba mentalt, och då behöver vi vara uppmärksamma på vårt inre. Det behövs också ett visst mått av självkontroll. Ett bra sätt att rensa i det inre är meditation, säger hon.

Själv tränar hon sedan 90-talet Falun Gong, en qigong- och meditationsmetod som består av både övningar och en filosofi för att se inåt och förbättra sig själv.

– Det har hjälpt mig mycket för att hålla mig lugn när jag känner mig i obalans. Då mediterar jag och jag känner att det rensar ut det dåliga.

Hon berättar att hon behöver meditera ofta för att behålla ett lugnt tillstånd. Innan hon började med Falun Gong brukade hon sätta akupunkturnålar på sig själv när hon kände att något inte var bra i kroppen, men det har hon inte behövt sedan.

– Efter att jag började med Falun Gong har jag inte varit förkyld alls, så det hjälper min inre energi och jag känner mig glad.

Lei Wang gör Falun Gongs sittande meditationsövning. Foto: Privat

Moralen är viktig och en god moral kan påverka hälsan positivt.

– Godhet, tacksamhet, uthållighet, och tålamod... Det kan skapa harmoni och lugn i kroppen.

Lei tipsar om ett par övningar för att hjälpa till att ta bort det negativa, så att det positiva och den upprätta energin kan växa.

Någon gång under dagen kan du tänka på några saker som du är tacksam för. Att hjälpa andra ger positiv energi och en upplevelse av att vara nära varandra från hjärtat.

Skriv ner det som tar energi från dig och fundera på vad du själv kan göra åt det. Fråga dig vad du själv kan göra för att förändra det du är missnöjd med.

– Du kan bara förändra dig själv, inte andra.

Forskning

Den japanske forskaren Masaru Emoto gjorde omfattande forskning på hur våra känslor och tankar påverkar. Han studerade hur vatten påverkades av positivt och negativt, genom att bland annat låta människor tänka tankar och förmedla känslor till vatten som sedan fick frysa. Sedan studerade han det frysta vattnets utseende.

De prover som utsattes för ordet ”tack” på olika språk, vacker musik och vackra bilder bildade fina kristaller med olika sexkantiga formationer. Negativa tankar och känslor gav upphov till oregelbundna, fula former. Ett perspektiv på hans forskning är att människan består till ungefär 70 procent av vatten.

Sov gott

God sömn är grundläggande för vår hälsa. Den hjälper kroppen, inklusive dess organ, att återhämta sig. Försämrad sömn kan göra att vi blir stressade och påverka immunförsvaret och kroppens funktioner.

– När man sover bra, då blir allting lättare.

Här ger Lei några tips för att få en så bra sömn som möjligt.

Ta hand om fötterna

Ett varmt fotbad innan man lägger sig kan göra att man somnar lättare. Enkel fotmassage är också bra. Händerna ska då vara varma, så börja med att gnugga handflatorna mot varandra. Massera mitten av fotsulan (vid trampdynorna och en bit ner mot hålfoten) med cirkulerande rörelser och öppen handflata. Gör likadant på båda fötterna.

Sommartid kan man unna sig väldoftande rosenblad i kvällens fotbad. Foto: Eva Sagerfors/Epoch Times

Låt kropp och knopp varva ner

Lei rekommenderar att inte ägna sig åt ansträngande träning, som gymnastik, precis innan det är dags att sova. Däremot går meditation bra.

Ta gärna en varm dusch. Låt även hjärnan få gå ner i varv. Det är svårare att somna om man tänker för intensivt.

Undvik att äta och dricka för mycket innan läggdags.

Sovtider

Även om det kan vara individuellt så mår de flesta bra av att lägga sig tidigt och att gå upp tidigt. Kroppens olika organ är olika aktiva under dygnets timmar och enligt den kinesiska medicinen har organen särskilda perioder under nattimmarna då de återhämtar sig. Det är en av anledningarna till att det är bra att följa den naturliga dygnsrytmen, med sömn på natten.

Annat tänkesätt

Den gamla kinesiska läkekonsten är en livsstil och kunskaperna därifrån kan hjälpa även västerlänningar att själva ta bättre hand om hälsan. Men det handlar om att ta eget ansvar och att vilja, förklarar Lei.

– Här måste man själv vilja, och kinesisk läkekonst kan ge oss mycket visdom. Men vi behöver våga ändra vårt gamla tänkesätt. Se var det inte är bra, känna i kroppen. Balansera, räta upp och ändras.

Vid allvarliga sjukdomssymptom, kontakta läkare.

I del 3 av artikelserien ger Lei Wang tips på akupressurpunkter som vi kan använda själva för att få balans i kroppen, och hur vi kan göra ögonmassage. Läs del 1 här. 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.