Här är maten som ger skydd mot solen
Foto: Jill Wellington/Pixabay


Med det varma vädret och när många av oss tillbringar mer tid i solen är det dags att tänka på hur vi bäst skyddar huden.

För att hålla en tillräcklig nivå av D-vitamin behöver vi en viss mängd sol varje dag. För den som har mycket ljus hy räcker det med 10-15 minuter, medan den som har mörk hy kan behöva upp till en timma.

För mycket sol medför en risk, särskilt för ljushyade personer. Varje år diagnosticeras 5 miljoner fall av hudcancer i USA, till större delen på grund av UV-strålning. Som tur är finns det olika skydd att välja på, som solskyddsmedel, UV-skyddande kläder och till och med maten vi äter.

De flesta människor väljer solskyddsmedel som sitt främsta skydd mot solen, även om det är viktigt att veta att medlets effektivitet är olika beroende på var i världen man befinner sig. På grund av amerikanska läkemedelsverkets begränsningar för ingredienser i solskyddsmedlen ligger USA dock efter när det gäller solskyddsprodukter av god kvalitet.

När man väljer solskyddsmedel bör man även tänka på kemikalieinnehållet, där man särskilt vill undvika oxybenzone, eftersom kemikalierna i sig kan leda till cancer, vilket ju är det man försöker undvika genom att använda solskyddsmedel, eller hur?

Oxybenzone är även giftigt för vattenorganismer och mycket skadligt för korallrev.

Solskyddsmedel är bara början

Förutom solskyddsmedel finns det ytterligare två goda alternativ: Använd kläder som blockerar UV-strålarna, och börja äta livsmedel som kan hjälpa till att skydda mot solen, samtidigt som du undviker livsmedel som kan bidra till ökad risk för skador av UV-strålning. Ja, det finns livsmedel som hjälper till att skydda huden, och en del kan även ge solskydd efter att man ätit det regelbundet (vanligen kring 12 veckors daglig konsumtion) som kan hjälpa att skydda både mot solskador och från att bränna huden över huvud taget.

Tänk på att livsmedel inte genast ger skydd till huden, men de kan hjälpa dig att direkt avgöra hur din kropp klarar av det solljus och den UV-strålning den kommer i kontakt med.

Min favorit bland våra somriga livsmedel som även kan hjälpa till att skydda mot solskador är vattenmelon. Nyckelingrediensen här är lykopen, som absorberar både UVA- och UVB-strålning och kan göra huden mer tålig med tiden, precis som solskyddsmedel kan. Även om tomater är känt för sitt innehåll av lykopen så innehåller vattenmelon högre koncentration av denna antioxidant. Dessutom hjälper den stora andelen vatten i vattenmelonen kroppen att få nog med vätska i sommarvärmen. Den högsta mängden lykopen finns i guavafrukten, men den kan vara svårare att få tag i.

Nästa godsak på listan är blåbär, men även andra bär innehåller stora mängder antioxidanter. Antioxidanter är en hjälp mot de skador som fria radikaler orsakade av UV-strålning kan orsaka, och hjälper på det viset till att skydda huden. Dessutom innehåller blåbär mycket C-vitamin, vilket hjälper huden att hålla fukten och att bli mindre rynkig. Morötter och gröna blad ger också gott skydd mot solskador tack vare det höga innehållet av betakaroten som med tiden, precis som hos vattenmelon, ger huden bättre tolerans mot UV-strålning.

Foto: Jacqueline Macou/Pixabay

Även te-älskare kan få sitt lystmäte. Te innehåller inte bara teanin som hjälper till att minska på stress och som har en avslappnande verkan; både grönt och svart te innehåller även flavonolen epigallokatekingallat (EGCG) som är en kraftfull antioxidant, som hjälper till att skydda mot solskador. Grönt te kan även ha förmåga att skydda direkt mot UVA-skador och mot förlust av kollagen, som är en nyckel till hälsosam hud.

Visste du att huden naturligt innehåller ett solskydd som hjälper oss att hålla oss friska? I hudens yttre lager finns urokansyra som absorberar UV-strålning och hjälper till att skydda mot solskador, särskilt skador på DNA som orsakas av solexponering. Urokansyra produceras från livsmedel som innehåller histamin, bland annat blomkål, nötter, frön, fisk och kyckling. Så genom att äta mer av sådana livsmedel är det möjligt att öka mängden urokansyra i huden.

Livsmedel kan göra huden känsligare mot solljus

Precis som att vissa livsmedel kan ge huden ökat skydd mot solljus finns det även livsmedel som kan öka känsligheten och risken för solskador. Därför är det en god idé att undvika sådana livsmedel innan man tar en tur i solen eller åker till stranden. På den här listan finns lime, selleri, dill, persilja, fänkål och fikon. Det här är sådant som jag definitivt vill äta i sommar och det vill kanske du också. Här kan vi även lägga till vittvin.

Lösningen att äta dessa livsmedel när vi inte befinner oss i solen, gärna på kvällen. Så istället för att ta en margarita eller ett glas vittvin när du sitter i solen, välj rött vin, isté eller mineralvatten. Gillar du färsk fänkål och fikon så ät det hellre till middag än till lunch. Både huden och din hälsa överlag kommer att tacka dig.

Jaya Jaya Myra är expert inom hälsa och livsstil, särskilt hälsa för kropp och sinne, stresshantering, mindfulness, och naturlig, hälsosam livsstil. Hon är författare, TEDx-talare och motivationsföreläsare, samt skapare av The WELL Method för ett hälsosamt och meningsfullt liv. Besök JayaJayaMyra.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.