loading
Svenska myndigheter drar igång ett samarbete med Danmarks departement för transport, byggnader och bostäder kring en ny fast förbindelse i Öresund. Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark sedan år 2000. Foto: TT-arkivbild
Svenska myndigheter drar igång ett samarbete med Danmarks departement för transport, byggnader och bostäder kring en ny fast förbindelse i Öresund. Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark sedan år 2000. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

HH-tunnel i Öresund lyfts nationellt

Epoch Times

Öresundbron har knutit ihop Sverige med Danmark i 17 år. Men på sikt kan den få sällskap av ytterligare en Öresundsförbindelse.

Nu startar ett dansk-svenskt samarbete på nationell nivå för att analysera en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

HH-förbindelsen kallas den, en sedan många år diskuterad förbindelse mellan Skåne och Själland. På regional är man överens om att tunneln behövs och så sent som i maj uppvaktade samarbetsorganet Greater Copenhagen & Skåne Committee ett brev till regeringarna i Danmark och Sverige om att tunneln är viktig för att stärka ekonomisk tillväxt och utveckling i Öresundsregionen.

Öresundsbrons kapacitet räcker ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket. Däremot bedöms en HH-förbindelse kunna ge kortare restider, ge en större arbetsmarknad och öka integrationen i norra Öresundsregionen, visar en utredning som gjorts av danska Transportministeriet, Trafikverket och Sverigeförhandlingen.

"Överens"

"Vi är överens om att man bör titta vidare på tunnelförbindelser mellan Helsingborg och Helsingör men inte utifrån ett kapacitetsperspektiv utan utifrån andra aspekter som till exempel robusthet, en förbättrad bostadsmarknad, restidsvinster, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor, samhällsutveckling och sociala nyttor", säger förhandlare HG Wessberg, vid Sverigeförhandlingen, i ett pressmeddelande.

Nu fördjupas samarbetet mellan Danmark och Sverige på nationell nivå i frågan om HH-förbindelsen. Analysen ska dels fokusera en ren vägförbindelse och dels på en förbindelse med både väg och räls för persontåg. I tre år väntas arbetet pågå och det ska bland annat ge svar på om tunnelprojektet är ekonomiskt hållbart. Utgångspunkten är att den dansk-svenska förbindelsen ska finansieras av de som använder den.

"Goda möjligheter"

"Det verkar finnas goda möjligheter att bygga och finansiera en fast HH-förbindelse genom användarbetalning, som man är van vid från Stora Bält och Öresund. De ska vi nu undersöka närmare i en strategisk analys tillsammans med svenskarna", säger Ole Birk Olesen, transport- byggnads- och bostadsminister i ett pressmeddelande.

Han påpekar att det ser ut att finnas särskilt goda möjligheter för en ren vägförbindelse.

Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark sedan år 2000. Precis som bron över Stora Bält i Danmark finansieras broarna genom brukaravgifter.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Svenska myndigheter drar igång ett samarbete med Danmarks departement för transport, byggnader och bostäder kring en ny fast förbindelse i Öresund. Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark sedan år 2000. Foto: TT-arkivbild
Svenska myndigheter drar igång ett samarbete med Danmarks departement för transport, byggnader och bostäder kring en ny fast förbindelse i Öresund. Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark sedan år 2000. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

HH-tunnel i Öresund lyfts nationellt

Epoch Times

Öresundbron har knutit ihop Sverige med Danmark i 17 år. Men på sikt kan den få sällskap av ytterligare en Öresundsförbindelse.

Nu startar ett dansk-svenskt samarbete på nationell nivå för att analysera en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

HH-förbindelsen kallas den, en sedan många år diskuterad förbindelse mellan Skåne och Själland. På regional är man överens om att tunneln behövs och så sent som i maj uppvaktade samarbetsorganet Greater Copenhagen & Skåne Committee ett brev till regeringarna i Danmark och Sverige om att tunneln är viktig för att stärka ekonomisk tillväxt och utveckling i Öresundsregionen.

Öresundsbrons kapacitet räcker ett bra tag framöver både på väg- och järnvägssidan, konstaterar Sverigeförhandlingen och Trafikverket. Däremot bedöms en HH-förbindelse kunna ge kortare restider, ge en större arbetsmarknad och öka integrationen i norra Öresundsregionen, visar en utredning som gjorts av danska Transportministeriet, Trafikverket och Sverigeförhandlingen.

"Överens"

"Vi är överens om att man bör titta vidare på tunnelförbindelser mellan Helsingborg och Helsingör men inte utifrån ett kapacitetsperspektiv utan utifrån andra aspekter som till exempel robusthet, en förbättrad bostadsmarknad, restidsvinster, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor, samhällsutveckling och sociala nyttor", säger förhandlare HG Wessberg, vid Sverigeförhandlingen, i ett pressmeddelande.

Nu fördjupas samarbetet mellan Danmark och Sverige på nationell nivå i frågan om HH-förbindelsen. Analysen ska dels fokusera en ren vägförbindelse och dels på en förbindelse med både väg och räls för persontåg. I tre år väntas arbetet pågå och det ska bland annat ge svar på om tunnelprojektet är ekonomiskt hållbart. Utgångspunkten är att den dansk-svenska förbindelsen ska finansieras av de som använder den.

"Goda möjligheter"

"Det verkar finnas goda möjligheter att bygga och finansiera en fast HH-förbindelse genom användarbetalning, som man är van vid från Stora Bält och Öresund. De ska vi nu undersöka närmare i en strategisk analys tillsammans med svenskarna", säger Ole Birk Olesen, transport- byggnads- och bostadsminister i ett pressmeddelande.

Han påpekar att det ser ut att finnas särskilt goda möjligheter för en ren vägförbindelse.

Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark sedan år 2000. Precis som bron över Stora Bält i Danmark finansieras broarna genom brukaravgifter.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024