Forskning visar att blåbär sänker risken för hjärt-kärlsjukdom
Blåbär, som är ett av våra mest populära bär tillsammans med hallon, har många positiva hälsoeffekter
Blåbär är ett av de allra nyttigaste svenska bären, och innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler.


Blåbär innehåller en massa nyttigheter. De är riktiga näringsbomber och främjar hälsan på en mängd olika sätt, trots sin ringa storlek. En ny studie visar att endast 2,5 deciliter blåbär om dagen kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar med upp till 15 procent.

Sambandet mellan blåbär och ett friskare hjärta och lägre risk för typ 2-diabetes är inget nytt. Men den här nya forskningen, som gjorts av team från University of East Anglia i Storbritannien och Harvard, visar att blåbär kan minska risken för människor som har hög risk att få dessa sjukdomstillstånd.

Det är troligt att de positiva effekterna av blåbär kommer från en typ av antioxidanter som kallas antocyaniner, vilka är de som ger den mörklila, röda eller svarta färgen hos en mängd olika bär och frukter.

De studerade 115 personer i åldrarna 50-75 år som var antingen överviktiga eller led av fetma och hade metaboliskt syndrom. Metaboliskt syndrom är ett förstadium till typ 2-diabetes och kännetecknas av högt blodtryck, överskott av kroppsfett runt midjan, höga nivåer av kolesterol triglycerider och förhöjt blodsocker.

Studien pågick under sex veckor och deltagarna var indelade i tre grupper:

– En grupp som intog 2,5 dl frystorkat blåbärspulver per dag.

– En grupp som intog en 1,25 dl frystorkat blåbärspulver per dag.

– En kontrollgrupp som intog placebo.

Forskarna fann att intaget av 2,5 dl blåbärspulver per dag minskade arteriell styvhet och förbättrade kärlfunktionen, vilket i sig kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar med mellan 12 och 15 procent. Inga andra kostförändringar gjordes.

Blåbär innehåller polyfenoler som hindrar fett från att bildas.

Det är troligt att de positiva effekterna av blåbär kommer från en typ av antioxidanter som kallas antocyaniner, vilket är det som ger den mörklila, blå, röda eller svarta färgen hos en mängd olika bär och frukter. Dessa flavonoider kan hjälpa till att minska oxidativ stress och inflammation i blodkärlen, så att de kan slappna av. De här ämnena, tillsammans med fibrer, kan också bidra till att förbättra kolesterolnivåerna.

Om du kan äta en kopp blåbär per dag kan det ha en positiv inverkan på din hjärthälsa, och naturligtvis kommer de goda effekterna än mer till sin rätt om du dessutom har en övergripande hälsosam och balanserad kosthållning. De allra nyttigaste blåbären finns vilda i våra skogar, så passa på att gå ut och plocka dem nu när säsongen just har börjat.

Artikeln publicerades ursprungligen på Bel Marra Health


Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd!

Här ser du hur du kan stödja oss.