I Jokkmokk mobiliseras och förbereds det för fullt inför årets marknad. Över 250 arrangemang ingår och allt ska klaffa: "Det händer en salig blandning av olika saker just nu, så det är verkligen fullt upp," säger festivalgeneral Birgitta Nilsson.
Efter 400 år kan Jokkmokks marknad sägas vara en institution, och en kreativ mötesplats för Nordkalotten. Marknaden börjar alltid första torsdagen i februari och pågår i en dryg vecka. Den bjuder på kulturupplevelser och konserter, utställningar, föreläsningar, smakupplevelser och vinteraktiviteter.
Lokalt hantverk, matprodukter, kläder, skinnprodukter och mycket annat finns till försäljning längsmed 1500 meter utomhushandel. Men Jokkmokks marknad är så mycket mer än handel: en mötesplats och ett identitetsskapande event i Sápmi.
Marknadens hjärta är kultur, konst och hantverk, utställningarna och föreläsningarna är många. I år kan besökare ta del av lärorika och spännande föredrag, de flesta runt årets tema Arktisk gastronomi, om matkultur i Lappland, renen, kallkällan som skafferi och hur norrsken smakar, för att nämna några exempel. Musiken har också en framträdande plats. Sofia Jannoks säregna pop, jazzig soul med Kristin Amparo och Norrbotten Big Band är några av årets namn.
På Jokkmokks marknad kan etablerade och lovande hantverkare och konstnärer visa upp sina alster sida vid sida. Dit hör till exempel Asa Kitok-stipendiatens utställning på Sameslöjdstiftelsen Sámi Duodji, i år rotslöjdaren Fia Kaddik, och den välkända elevutställningen på Samernas utbildningcentrum. Det finns mycket annat att botanisera bland om man är utställningssugen, från konst- och hantverksutställningar på Kulturhuset Gamla Apoteket, Ája och Kaitumgården, till uställningen av norrbottensdräkter på Jokkmokks kulturskola. Jokkmokks marknad engagerar ett helt samhälle.
– Jokkmokks marknad är speciellt på det sättet. Det är inte vi som arrangerar, utan vi har en mängd olika arrangörer, säger festivalgeneral Birgitta Nilsson.