loading




Boston-pianot – 25-årsjubilaren. Foto: Steinway & Sons
Boston-pianot – 25-årsjubilaren. Foto: Steinway & Sons
Musik

För Steinway & Sons handlar allting om familjen

Ramy Salameh

”[Ordet] familj har en särskild betydelse för Steinway & Sons”, sade Steinway Europes vd Guido Zimmermann vid en årsdagsmiddag för Steinway & Sons Boston-piano som fyller 25 år.

Med produktionen något avstannad och maskineriet bortskjutet åt sidan förvandlades en liten del av fabriken i Hamburg till en exklusiv måltidsplats. Stämningsfull belysning, stärkta linnedukar på borden och glänsande glasföremål kompletterade familjen Steinways pianomärken – Steinway, Boston, Essex och Spirio – uppradade som skulpturer i ett samtida galleri i väntan på att spelas.

25 år har passerat sedan Boston-pianot först lanserades och inledde en ny era för världens främsta pianobyggare. I slutet av 1980-talet fick den ledande pianodesignern Susan Kenagy och hennes kollegor i uppdrag att designa ett nytt varumärke åt Steinway.

– Företaget insåg att alla inte hade råd med en Steinway och därför ville ledningen bjuda in fler människor i familjen och bredda variationen av varumärken, samtidigt som de erbjöd sina återförsäljare pianon i medelprisklass, sade Kenagy.

Middagsbordet. Foto: Steinway & Sons

1922 lanserade de den nya produktlinjen ”Boston designad av Steinway & Sons”.

De 89 000 Boston-pianon som har producerats sedan 1992 har fått ett varmt mottagande i pianovärlden. ”Klangens tydlighet, stort dynamiskt omfång och responsivt anslag” gör Boston-pianot till de bästa i sin prisklass.

Baserat på framgångarna med Boston utvecklade företaget Essex – Steinways tredje pianovarumärke – som liknar Bostons utformning. Den inbegriper några av Steinways egenskaper men utelämnar andra, och även om den är designad av företaget tillverkas den i Kina och inte i Japan där Boston tillverkas. Den tillhör en lägre prisklass, men anses som det bästa i sitt marknadssegment.

Traditionell tillverkning

I slutet av 1700-talet formade drygt 100 patent grunden till dagens moderna Steinway-flygel; kopior av originalen hänger i fabrikens olika avdelningar, en påminnelse om arvet som fortfarande är levande i en Steinway.

Det tar två år för det värdefulla träet i en Steinway-flygel att torka naturligt. Under tillverkningens tredje och sista år sätts det komplexa musikinstrumentet ihop. Runt 20 lager lönnträ limmas samman innan sargen böjs till rätt form och bildar den berömda pianokonturen.

Steinway-fabrikens stämningsavdelning. Foto: Ramy Salameh

De små teamen som jobbar i fabriken skapar sina egna tillverkningsmelodier: från slipning till målning till fernissa och stämning. 80 procent av denna process görs fortfarande för hand. Med flygelns 12 000 delar är det inte undra på att merparten av världens konserthus har och litar på en Steinway-flygel.

Vilken typ av Steinways pianon som än monteras, vare sig i USA, Tyskland, Kina eller Japan, så testas varje produkt noggrant och metodiskt. SÅ till den grad att varje Boston och Essex som produceras i fjärran östern skeppas till Hamburg och testas där innan den skickas till återförsäljaren.

De anställda på fabriken uppskattas lika mycket som världens bästa pianister uppskattar de komplexa instrumenten – trapphuset är utsmyckat med de anställdas certifikat, från 25 år sedan och framåt; 80 anställda har arbetat för företaget i 40 år och ytterligare 12 har jobbat där i 50 år.

Foto: Ramy Salameh

Steinway och hans söner grundade företaget 1853. Guido Zimmerman har funnits med i bilden i bara 5 månader, men förstår värdet i familjens etik.

– Vi håller ihop, vi räknar med varandra och det har varit så i många generationer, säger han.

Steinways musikerfamilj

Man kan säga samma sak om en annan viktig del i familjen – musikerna. Till dem räknas runt 1800 pianister från hela världen. Detta unika samarbete mellan världens bästa pianister och Steinway har skapat ett ömsesidigt band och relation mellan varumärke och artist, som har förbundit sig att spela på Steinway-piano om möjligt.

Vid årsdagsmiddagen spelade en av Steinway-pianisterna, Joja Wendt, på en Steinway modell D, med den varma, rika, sjungande klangen från ett överlägset instrument. Det är viktigt för företaget att samarbeta med erfarna artister, men de behöver också vårda, utveckla och bidra till att skapa en ny generation med unga musiker.

Joja Wendt, Alba Shkrel och Florian Albrecht. Foto: Ramy Salameh

Wendt introducerade de prisbelönta talangerna 17-åriga Alba Shkreli, som spelade på Boston Rainbow GP-193, och 15-åriga Florian Albrecht, som spelade på Essex EGP-173. De båda spelade så med sådant artisteri och självförtroende att man inte kunde tro att de var så unga.

Nya innovationer

Steinway & Sons ser lika mycket framåt som bakåt. Märket Sipirio är deras senaste skapelse.

– Med grundaren Heinrich E Steinwegs innovativa anda bygger vi vidare på traditionen att förbättra produktens kvalitét, sade Zimmerman.

Spirio-piano. Foto: Steinway & Sons

Som det nyaste märket i familjen blandar Spirio arv med innovation, genom att skapa ett piano för dem som vill äga och spela på en Steinway, men också till dem som önskar lyssna på världens bästa pianister i sitt vardagsrum.

För Steinway & Sons är familjen den sammanförande ingrediensen som har främjat, skapat och upprätthållit sitt fortsatta rykte som den främsta pianotillverkaren i världen. Sedan starten har Steinway byggt 603 000 pianon, då du kan föreställa dig hur familjen kommer att fira när de når en miljon, vilket med den ökade produktionen kanske inte ligger så långt fram i tiden.

Ray Salameh är en prisbelönt resande journalist med medlemskap i NUJ och London Press Club.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




Boston-pianot – 25-årsjubilaren. Foto: Steinway & Sons
Boston-pianot – 25-årsjubilaren. Foto: Steinway & Sons
Musik

För Steinway & Sons handlar allting om familjen

Ramy Salameh

”[Ordet] familj har en särskild betydelse för Steinway & Sons”, sade Steinway Europes vd Guido Zimmermann vid en årsdagsmiddag för Steinway & Sons Boston-piano som fyller 25 år.

Med produktionen något avstannad och maskineriet bortskjutet åt sidan förvandlades en liten del av fabriken i Hamburg till en exklusiv måltidsplats. Stämningsfull belysning, stärkta linnedukar på borden och glänsande glasföremål kompletterade familjen Steinways pianomärken – Steinway, Boston, Essex och Spirio – uppradade som skulpturer i ett samtida galleri i väntan på att spelas.

25 år har passerat sedan Boston-pianot först lanserades och inledde en ny era för världens främsta pianobyggare. I slutet av 1980-talet fick den ledande pianodesignern Susan Kenagy och hennes kollegor i uppdrag att designa ett nytt varumärke åt Steinway.

– Företaget insåg att alla inte hade råd med en Steinway och därför ville ledningen bjuda in fler människor i familjen och bredda variationen av varumärken, samtidigt som de erbjöd sina återförsäljare pianon i medelprisklass, sade Kenagy.

Middagsbordet. Foto: Steinway & Sons

1922 lanserade de den nya produktlinjen ”Boston designad av Steinway & Sons”.

De 89 000 Boston-pianon som har producerats sedan 1992 har fått ett varmt mottagande i pianovärlden. ”Klangens tydlighet, stort dynamiskt omfång och responsivt anslag” gör Boston-pianot till de bästa i sin prisklass.

Baserat på framgångarna med Boston utvecklade företaget Essex – Steinways tredje pianovarumärke – som liknar Bostons utformning. Den inbegriper några av Steinways egenskaper men utelämnar andra, och även om den är designad av företaget tillverkas den i Kina och inte i Japan där Boston tillverkas. Den tillhör en lägre prisklass, men anses som det bästa i sitt marknadssegment.

Traditionell tillverkning

I slutet av 1700-talet formade drygt 100 patent grunden till dagens moderna Steinway-flygel; kopior av originalen hänger i fabrikens olika avdelningar, en påminnelse om arvet som fortfarande är levande i en Steinway.

Det tar två år för det värdefulla träet i en Steinway-flygel att torka naturligt. Under tillverkningens tredje och sista år sätts det komplexa musikinstrumentet ihop. Runt 20 lager lönnträ limmas samman innan sargen böjs till rätt form och bildar den berömda pianokonturen.

Steinway-fabrikens stämningsavdelning. Foto: Ramy Salameh

De små teamen som jobbar i fabriken skapar sina egna tillverkningsmelodier: från slipning till målning till fernissa och stämning. 80 procent av denna process görs fortfarande för hand. Med flygelns 12 000 delar är det inte undra på att merparten av världens konserthus har och litar på en Steinway-flygel.

Vilken typ av Steinways pianon som än monteras, vare sig i USA, Tyskland, Kina eller Japan, så testas varje produkt noggrant och metodiskt. SÅ till den grad att varje Boston och Essex som produceras i fjärran östern skeppas till Hamburg och testas där innan den skickas till återförsäljaren.

De anställda på fabriken uppskattas lika mycket som världens bästa pianister uppskattar de komplexa instrumenten – trapphuset är utsmyckat med de anställdas certifikat, från 25 år sedan och framåt; 80 anställda har arbetat för företaget i 40 år och ytterligare 12 har jobbat där i 50 år.

Foto: Ramy Salameh

Steinway och hans söner grundade företaget 1853. Guido Zimmerman har funnits med i bilden i bara 5 månader, men förstår värdet i familjens etik.

– Vi håller ihop, vi räknar med varandra och det har varit så i många generationer, säger han.

Steinways musikerfamilj

Man kan säga samma sak om en annan viktig del i familjen – musikerna. Till dem räknas runt 1800 pianister från hela världen. Detta unika samarbete mellan världens bästa pianister och Steinway har skapat ett ömsesidigt band och relation mellan varumärke och artist, som har förbundit sig att spela på Steinway-piano om möjligt.

Vid årsdagsmiddagen spelade en av Steinway-pianisterna, Joja Wendt, på en Steinway modell D, med den varma, rika, sjungande klangen från ett överlägset instrument. Det är viktigt för företaget att samarbeta med erfarna artister, men de behöver också vårda, utveckla och bidra till att skapa en ny generation med unga musiker.

Joja Wendt, Alba Shkrel och Florian Albrecht. Foto: Ramy Salameh

Wendt introducerade de prisbelönta talangerna 17-åriga Alba Shkreli, som spelade på Boston Rainbow GP-193, och 15-åriga Florian Albrecht, som spelade på Essex EGP-173. De båda spelade så med sådant artisteri och självförtroende att man inte kunde tro att de var så unga.

Nya innovationer

Steinway & Sons ser lika mycket framåt som bakåt. Märket Sipirio är deras senaste skapelse.

– Med grundaren Heinrich E Steinwegs innovativa anda bygger vi vidare på traditionen att förbättra produktens kvalitét, sade Zimmerman.

Spirio-piano. Foto: Steinway & Sons

Som det nyaste märket i familjen blandar Spirio arv med innovation, genom att skapa ett piano för dem som vill äga och spela på en Steinway, men också till dem som önskar lyssna på världens bästa pianister i sitt vardagsrum.

För Steinway & Sons är familjen den sammanförande ingrediensen som har främjat, skapat och upprätthållit sitt fortsatta rykte som den främsta pianotillverkaren i världen. Sedan starten har Steinway byggt 603 000 pianon, då du kan föreställa dig hur familjen kommer att fira när de når en miljon, vilket med den ökade produktionen kanske inte ligger så långt fram i tiden.

Ray Salameh är en prisbelönt resande journalist med medlemskap i NUJ och London Press Club.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024