”[Ordet] familj har en särskild betydelse för Steinway & Sons”, sade Steinway Europes vd Guido Zimmermann vid en årsdagsmiddag för Steinway & Sons Boston-piano som fyller 25 år.
Med produktionen något avstannad och maskineriet bortskjutet åt sidan förvandlades en liten del av fabriken i Hamburg till en exklusiv måltidsplats. Stämningsfull belysning, stärkta linnedukar på borden och glänsande glasföremål kompletterade familjen Steinways pianomärken – Steinway, Boston, Essex och Spirio – uppradade som skulpturer i ett samtida galleri i väntan på att spelas.
25 år har passerat sedan Boston-pianot först lanserades och inledde en ny era för världens främsta pianobyggare. I slutet av 1980-talet fick den ledande pianodesignern Susan Kenagy och hennes kollegor i uppdrag att designa ett nytt varumärke åt Steinway.
– Företaget insåg att alla inte hade råd med en Steinway och därför ville ledningen bjuda in fler människor i familjen och bredda variationen av varumärken, samtidigt som de erbjöd sina återförsäljare pianon i medelprisklass, sade Kenagy.
1922 lanserade de den nya produktlinjen ”Boston designad av Steinway & Sons”.
De 89 000 Boston-pianon som har producerats sedan 1992 har fått ett varmt mottagande i pianovärlden. ”Klangens tydlighet, stort dynamiskt omfång och responsivt anslag” gör Boston-pianot till de bästa i sin prisklass.
Baserat på framgångarna med Boston utvecklade företaget Essex – Steinways tredje pianovarumärke – som liknar Bostons utformning. Den inbegriper några av Steinways egenskaper men utelämnar andra, och även om den är designad av företaget tillverkas den i Kina och inte i Japan där Boston tillverkas. Den tillhör en lägre prisklass, men anses som det bästa i sitt marknadssegment.
Traditionell tillverkning
I slutet av 1700-talet formade drygt 100 patent grunden till dagens moderna Steinway-flygel; kopior av originalen hänger i fabrikens olika avdelningar, en påminnelse om arvet som fortfarande är levande i en Steinway.
Det tar två år för det värdefulla träet i en Steinway-flygel att torka naturligt. Under tillverkningens tredje och sista år sätts det komplexa musikinstrumentet ihop. Runt 20 lager lönnträ limmas samman innan sargen böjs till rätt form och bildar den berömda pianokonturen.
De små teamen som jobbar i fabriken skapar sina egna tillverkningsmelodier: från slipning till målning till fernissa och stämning. 80 procent av denna process görs fortfarande för hand. Med flygelns 12 000 delar är det inte undra på att merparten av världens konserthus har och litar på en Steinway-flygel.
Vilken typ av Steinways pianon som än monteras, vare sig i USA, Tyskland, Kina eller Japan, så testas varje produkt noggrant och metodiskt. SÅ till den grad att varje Boston och Essex som produceras i fjärran östern skeppas till Hamburg och testas där innan den skickas till återförsäljaren.
De anställda på fabriken uppskattas lika mycket som världens bästa pianister uppskattar de komplexa instrumenten – trapphuset är utsmyckat med de anställdas certifikat, från 25 år sedan och framåt; 80 anställda har arbetat för företaget i 40 år och ytterligare 12 har jobbat där i 50 år.
Steinway och hans söner grundade företaget 1853. Guido Zimmerman har funnits med i bilden i bara 5 månader, men förstår värdet i familjens etik.
– Vi håller ihop, vi räknar med varandra och det har varit så i många generationer, säger han.
Steinways musikerfamilj
Man kan säga samma sak om en annan viktig del i familjen – musikerna. Till dem räknas runt 1800 pianister från hela världen. Detta unika samarbete mellan världens bästa pianister och Steinway har skapat ett ömsesidigt band och relation mellan varumärke och artist, som har förbundit sig att spela på Steinway-piano om möjligt.
Vid årsdagsmiddagen spelade en av Steinway-pianisterna, Joja Wendt, på en Steinway modell D, med den varma, rika, sjungande klangen från ett överlägset instrument. Det är viktigt för företaget att samarbeta med erfarna artister, men de behöver också vårda, utveckla och bidra till att skapa en ny generation med unga musiker.
Wendt introducerade de prisbelönta talangerna 17-åriga Alba Shkreli, som spelade på Boston Rainbow GP-193, och 15-åriga Florian Albrecht, som spelade på Essex EGP-173. De båda spelade så med sådant artisteri och självförtroende att man inte kunde tro att de var så unga.
Nya innovationer
Steinway & Sons ser lika mycket framåt som bakåt. Märket Sipirio är deras senaste skapelse.
– Med grundaren Heinrich E Steinwegs innovativa anda bygger vi vidare på traditionen att förbättra produktens kvalitét, sade Zimmerman.
Som det nyaste märket i familjen blandar Spirio arv med innovation, genom att skapa ett piano för dem som vill äga och spela på en Steinway, men också till dem som önskar lyssna på världens bästa pianister i sitt vardagsrum.
För Steinway & Sons är familjen den sammanförande ingrediensen som har främjat, skapat och upprätthållit sitt fortsatta rykte som den främsta pianotillverkaren i världen. Sedan starten har Steinway byggt 603 000 pianon, då du kan föreställa dig hur familjen kommer att fira när de når en miljon, vilket med den ökade produktionen kanske inte ligger så långt fram i tiden.
Ray Salameh är en prisbelönt resande journalist med medlemskap i NUJ och London Press Club.