loading
Lärarutbildningen tar emot fler studenter. Om fler också examineras återstår att se. Arkivbild. Foto: TT
Lärarutbildningen tar emot fler studenter. Om fler också examineras återstår att se. Arkivbild. Foto: TT
Inrikes

Fler lärarstudenter kan innebära fler avhopp

Epoch Times

Lärarutbildningarna växer. Men med fler antagna kan det också bli fler avhopp. Mycket talar för att regeringen nästa år lägger förslag som ska minska avhoppen.

Nyligen fick 17 400 personer besked att de antagits till någon av landets lärarutbildningar. Det är 1 300 fler än förra året och en följd av att lärarutbildningen byggs ut.

Men konkurrensen om platserna var svagare i år, eftersom färre sökte. Sannolikt räcker det därför med ett lägre snittbetyg från gymnasiet för att komma in på någon av höstens lärarutbildningar.

Ändå är det väl känt att flera av lärarutbildningarna har svårt att behålla sina studenter och Universitetskanslersämbetet har visat att risken för avhopp ökar med låga gymnasiebetyg.

Utbyggnad nödvändigt

– Det är inte oproblematiskt med en utökning av lärarutbildningen. Det är rimligt att tro att avhoppen kan öka. Men samtidigt vore det konstigt att inte bygga ut, med tanke på det skriande behovet av lärare, säger Anders J Persson, vice ordförande i Lärarutbildningskonventet och akademisk ledare för lärarutbildningen vid Södertörns högskola.

Han understryker att även om det inte är jättesvårt att komma in på lärarutbildningar måste de sökande uppfylla behörighetskraven för att komma ifråga.

– Och min uppfattning är att lärosätena klarar väl av att hålla en god kvalitet i utbildningarna.

Professor Elisabet Nihlfors, dekan för fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet, ser också en utbyggnad som nödvändig.

– Vi måste ha betydligt fler som vill bli lärare. Vi är redan medvetna om problemen med avhopp och stöttar studenterna med uppsökande verksamhet och språk- och mattestugor. Men det behövs säkert fler insatser, säger hon.

Förslag nästa vår

Högskoleminister Helene Hellmark Knutsson har tidigare flaggat för att skärpa antagningskraven för ämneslärarutbildningen, där problemen med avhopp är störst. Det är också något som Skolkommissionen föreslog i sitt slutbetänkande. Med skärpta krav menas här såväl lämplighetstester som skärpta förkunskapskrav.

– Jag tror att det är en väg framåt som vi absolut behöver titta på för att få fler examinerade från ämneslärarutbildningen. Det är viktigt långsiktigt för att klara lärarförsörjningen, säger Hellmark Knutsson.

Innan regeringen sätter ned foten ska ett försök med lämplighetsbedömning utvärderas av UHR.

– Ett regeringsförslag kan komma tidigast våren 2018, säger Helene Hellmark Knutsson.

(TT)

Antagning och avhopp

Antal behöriga sökande till lärarutbildningarna höstterminen 2017: 25 000, en minskning med 3,9 procent jämfört med höstterminen 2016.

Antalet antagna: 17 400, en ökning med 3,1 procent.

Under sommaren kan antagna tacka nej, och reserver (med lägre meritvärde) antas i stället.

På förskollärarutbildningen hoppar 17 procent av nybörjarna av utbildningen i ett tidigt skede.

För grundlärarutbildningen är andelen 24 procent och på ämneslärarutbildningen 34 procent.

Risken för avhopp ökar väsentligt med låga gymnasiebetyg.
Källor: UHR och UKÄ

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Lärarutbildningen tar emot fler studenter. Om fler också examineras återstår att se. Arkivbild. Foto: TT
Lärarutbildningen tar emot fler studenter. Om fler också examineras återstår att se. Arkivbild. Foto: TT
Inrikes

Fler lärarstudenter kan innebära fler avhopp

Epoch Times

Lärarutbildningarna växer. Men med fler antagna kan det också bli fler avhopp. Mycket talar för att regeringen nästa år lägger förslag som ska minska avhoppen.

Nyligen fick 17 400 personer besked att de antagits till någon av landets lärarutbildningar. Det är 1 300 fler än förra året och en följd av att lärarutbildningen byggs ut.

Men konkurrensen om platserna var svagare i år, eftersom färre sökte. Sannolikt räcker det därför med ett lägre snittbetyg från gymnasiet för att komma in på någon av höstens lärarutbildningar.

Ändå är det väl känt att flera av lärarutbildningarna har svårt att behålla sina studenter och Universitetskanslersämbetet har visat att risken för avhopp ökar med låga gymnasiebetyg.

Utbyggnad nödvändigt

– Det är inte oproblematiskt med en utökning av lärarutbildningen. Det är rimligt att tro att avhoppen kan öka. Men samtidigt vore det konstigt att inte bygga ut, med tanke på det skriande behovet av lärare, säger Anders J Persson, vice ordförande i Lärarutbildningskonventet och akademisk ledare för lärarutbildningen vid Södertörns högskola.

Han understryker att även om det inte är jättesvårt att komma in på lärarutbildningar måste de sökande uppfylla behörighetskraven för att komma ifråga.

– Och min uppfattning är att lärosätena klarar väl av att hålla en god kvalitet i utbildningarna.

Professor Elisabet Nihlfors, dekan för fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet, ser också en utbyggnad som nödvändig.

– Vi måste ha betydligt fler som vill bli lärare. Vi är redan medvetna om problemen med avhopp och stöttar studenterna med uppsökande verksamhet och språk- och mattestugor. Men det behövs säkert fler insatser, säger hon.

Förslag nästa vår

Högskoleminister Helene Hellmark Knutsson har tidigare flaggat för att skärpa antagningskraven för ämneslärarutbildningen, där problemen med avhopp är störst. Det är också något som Skolkommissionen föreslog i sitt slutbetänkande. Med skärpta krav menas här såväl lämplighetstester som skärpta förkunskapskrav.

– Jag tror att det är en väg framåt som vi absolut behöver titta på för att få fler examinerade från ämneslärarutbildningen. Det är viktigt långsiktigt för att klara lärarförsörjningen, säger Hellmark Knutsson.

Innan regeringen sätter ned foten ska ett försök med lämplighetsbedömning utvärderas av UHR.

– Ett regeringsförslag kan komma tidigast våren 2018, säger Helene Hellmark Knutsson.

(TT)

Antagning och avhopp

Antal behöriga sökande till lärarutbildningarna höstterminen 2017: 25 000, en minskning med 3,9 procent jämfört med höstterminen 2016.

Antalet antagna: 17 400, en ökning med 3,1 procent.

Under sommaren kan antagna tacka nej, och reserver (med lägre meritvärde) antas i stället.

På förskollärarutbildningen hoppar 17 procent av nybörjarna av utbildningen i ett tidigt skede.

För grundlärarutbildningen är andelen 24 procent och på ämneslärarutbildningen 34 procent.

Risken för avhopp ökar väsentligt med låga gymnasiebetyg.
Källor: UHR och UKÄ

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024