loading


Marcus Ericsson i sitt "monster" under testerna i Barcelona. Foto: Manu Fernandez/AP/TT-arkivbild
Marcus Ericsson i sitt "monster" under testerna i Barcelona. Foto: Manu Fernandez/AP/TT-arkivbild
Sport

Ericsson om F1-bilen: Ett monster att tämja

Epoch Times

Formel 1-säsongen blir en utmaning för förarna med snabbare bilar som blir svårare att köra. Men det är inget som skrämmer Marcus Ericsson. Tvärtom.

– Det är mycket roligare att köra nu, det är som att tämja ett monster, säger han inför helgens premiär.

De nya reglerna har gjort hans och de andra förarnas bilar blivit bredare och har bredare däck. Men de ser inte bara coolare ut, de går väldigt mycket snabbare än förra årets bilar.

– Fyra, fem sekunder per varv, det är väldigt stor skillnad, säger Ericsson i telefon från Melbourne.

Hastighetsökningen gör g-krafterna större, vilket märks framför allt vid inbromsningarna.

– Det känns framför allt i nacken, axlarna och bålen. Det blir som träningsvärk, jag märkte under testerna i Barcelona att det var mer påfrestande för nacken.

Mer muskler

Han var beredd på att fartökningen skulle göra det tuffare och har därför kört extra hård fysträning under vintern.

– Jag har lagt på mig några kilo muskler så att jag kan vara stark i bilen. Och det var kul i Barcelona, jag kände mig väldigt stark framför allt i nacken så jag är inte så orolig för att det blivit mer g-krafter. Men jag vet att en del andra förare hade lite problem och tyckte att det var lite tufft. Men det är bara bra om det är så.

Med snabbare bilar blir utmaningen större även på det mentala planet.

– Det blir mindre utrymme för att rädda upp misstag, man måste vara ännu snabbare i reaktionen om det händer något ute på banan. Det ökar svårighetsgraden på allting. Det är små detaljer som gör väldigt stor skillnad i ett lopp på två timmar.

"Det värsta att köra"

Ericsson säger att han är väldigt positiv till de nya bilarna.

– De ser coolare ut och är mycket mer aggressiva att köra och det är så som jag tycker att formel 1 ska var. Nu är vi tillbaka till hur det var för fem-sex år sedan - att F1 är det värsta att köra, som ett monster.

Det som han ser som lite oroande är hur det blir i loppen, om det blir svårare att följa efter en annan bil och därmed svårare att köra om.

– Det kanske blir svårare att ligga nära en annan bil på grund av turbulensen, att det blir svårare att få grepp när man ligger bakom någon. Men det är bara spekulationer, vi får se hur det funkar här i Melbourne.

Ericsson var inte helt nöjd med Sauber-bilen under testdagarna, han tyckte att balansen mellan fram och bak på bilen var lite ojämn. Det har stallet jobbat på och ska även prova med lite nya delar till träningsdagarna i Melbourne.

Hoppas på poäng

Eftersom alla stall har nya bilar, och testerna inte nödvändigtvis visade vilka bilar som är snabbast i tävling, är det svårt att sia om hur det ska gå i premiärloppet i Melbourne på söndag.

– Målet för mig är att ta poäng, det blev inga förra året. För två år sedan hade jag mitt hittills bästa resultat i F1 här i Melbourne, blev åtta, så det är klart att jag hoppas att ta poäng. Men om jag har en bil som är kapabel till det får vi se under helgens gång.

(TT)

Regeländringar

Bilbredden har ökat från 180 till 200 centimeter. Totalvikten får vara 720 kilo mot tidigare 702.

Frontvingen får vara 180 centimeter mot 165 tidigare, bakvingens bredd ökar från 75 till 95 centimeter och dess höjd över marken får maximalt vara 80 centimeter i stället för 95.

Däckens bredd ökar med omkring 25 procent. Framdäcken är 305 millimeter breda i stället för 245, bakdäcken ökar från 325 till 405 millimeter.

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Marcus Ericsson i sitt "monster" under testerna i Barcelona. Foto: Manu Fernandez/AP/TT-arkivbild
Marcus Ericsson i sitt "monster" under testerna i Barcelona. Foto: Manu Fernandez/AP/TT-arkivbild
Sport

Ericsson om F1-bilen: Ett monster att tämja

Epoch Times

Formel 1-säsongen blir en utmaning för förarna med snabbare bilar som blir svårare att köra. Men det är inget som skrämmer Marcus Ericsson. Tvärtom.

– Det är mycket roligare att köra nu, det är som att tämja ett monster, säger han inför helgens premiär.

De nya reglerna har gjort hans och de andra förarnas bilar blivit bredare och har bredare däck. Men de ser inte bara coolare ut, de går väldigt mycket snabbare än förra årets bilar.

– Fyra, fem sekunder per varv, det är väldigt stor skillnad, säger Ericsson i telefon från Melbourne.

Hastighetsökningen gör g-krafterna större, vilket märks framför allt vid inbromsningarna.

– Det känns framför allt i nacken, axlarna och bålen. Det blir som träningsvärk, jag märkte under testerna i Barcelona att det var mer påfrestande för nacken.

Mer muskler

Han var beredd på att fartökningen skulle göra det tuffare och har därför kört extra hård fysträning under vintern.

– Jag har lagt på mig några kilo muskler så att jag kan vara stark i bilen. Och det var kul i Barcelona, jag kände mig väldigt stark framför allt i nacken så jag är inte så orolig för att det blivit mer g-krafter. Men jag vet att en del andra förare hade lite problem och tyckte att det var lite tufft. Men det är bara bra om det är så.

Med snabbare bilar blir utmaningen större även på det mentala planet.

– Det blir mindre utrymme för att rädda upp misstag, man måste vara ännu snabbare i reaktionen om det händer något ute på banan. Det ökar svårighetsgraden på allting. Det är små detaljer som gör väldigt stor skillnad i ett lopp på två timmar.

"Det värsta att köra"

Ericsson säger att han är väldigt positiv till de nya bilarna.

– De ser coolare ut och är mycket mer aggressiva att köra och det är så som jag tycker att formel 1 ska var. Nu är vi tillbaka till hur det var för fem-sex år sedan - att F1 är det värsta att köra, som ett monster.

Det som han ser som lite oroande är hur det blir i loppen, om det blir svårare att följa efter en annan bil och därmed svårare att köra om.

– Det kanske blir svårare att ligga nära en annan bil på grund av turbulensen, att det blir svårare att få grepp när man ligger bakom någon. Men det är bara spekulationer, vi får se hur det funkar här i Melbourne.

Ericsson var inte helt nöjd med Sauber-bilen under testdagarna, han tyckte att balansen mellan fram och bak på bilen var lite ojämn. Det har stallet jobbat på och ska även prova med lite nya delar till träningsdagarna i Melbourne.

Hoppas på poäng

Eftersom alla stall har nya bilar, och testerna inte nödvändigtvis visade vilka bilar som är snabbast i tävling, är det svårt att sia om hur det ska gå i premiärloppet i Melbourne på söndag.

– Målet för mig är att ta poäng, det blev inga förra året. För två år sedan hade jag mitt hittills bästa resultat i F1 här i Melbourne, blev åtta, så det är klart att jag hoppas att ta poäng. Men om jag har en bil som är kapabel till det får vi se under helgens gång.

(TT)

Regeländringar

Bilbredden har ökat från 180 till 200 centimeter. Totalvikten får vara 720 kilo mot tidigare 702.

Frontvingen får vara 180 centimeter mot 165 tidigare, bakvingens bredd ökar från 75 till 95 centimeter och dess höjd över marken får maximalt vara 80 centimeter i stället för 95.

Däckens bredd ökar med omkring 25 procent. Framdäcken är 305 millimeter breda i stället för 245, bakdäcken ökar från 325 till 405 millimeter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024