Dr. Sanna Ehdin: Immunstärkande örter
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa
Gurkmeja är kraftigt anti-inflammatoriskt. Foto: Chinh Le Duc


Mänskligheten har överlevt sjukdomar och epidemier under många årtusenden genom att inta olika immunstärkande örter. Det är min första rekommentation när det gäller projekt: stärk immunförsvaret! Här får du många bra förslag på potentiella örter ~ adaptogener som stärker och förbättrar stressrespons och immunförsvar.

Läkarna skrev ut lika många recept på örter som läkemedelsindustrins piller fram till 1950-talet. Sednan ändrades det i och med ”Läkemedelsreformen” då endast läkemedelsindustrins produkter subventionerades, och örter ansågs ”omodernt” och inte lika sofistikerat som ett rent, vitt piller. Jag antar att det även fanns attitydpåverkande reklam bakom det här.

Adaptogener är allmänt verkande medel som ökar cellernas effekt, kroppens anpassningsförmåga och därmed förbättrar vår förmåga att hantera stress.

Idag, efter 60 års erfarenhet, vet vi mer. Kemikaliemedicinen fungerar dåligt för komplexa system, den ger mycket bieffekter. Vi människor är oerhört komplexa varelser, och örter som verkar på ett brett spektrum är multipotenta och immunstärkande, visar en mängd forskning. Synergieffekten är mycket viktig, det vill säga 1+1+1 är inte 3 utan 10, 30 eller 100 gånger mer. 

Så dags att damma av örthyllan där hemma och fylla på! Det finns mycket bra att välja på i Hälsokosten, och de är kunniga och kan ge er råd. Nu är det full fart på att främja immunförsvaret!

Timjan.

Örter varje dag

Jag tar olika immunstärkande örter varje dag, och har även blandat egna goda, starka och stärkande kryddblandningar. Det är dessutom mättande, speciellt när de innehåller bitterörter (inklusive gurkmeja). Jag varierar med olika stärkande örter i perioder, för variation ger bättre effekt.

Men min direkt immunstärkande favorit är Echinaforce, som jag tar direkt 10-20 droppar bak i munnen – svider fint och stimulerar vagusnerven! Och allt som stimulerar vagusnerven främjar hälsan. Den här tar jag i perioder, och speciellt om folk är förkylda omkring mig.

Här i Västra Australien växer rosmarin, och jag brukar plocka lite här och där och tuggar i mig varje dag – starkt och gott!

Jag äter olika örter och kryddor varje dag – för det är en god och prisvärd hälsoförsäkring!

Timjan är mycket gott och immunstärkande. Fänkålste är en smaklig favorit som är slemlösande, och fröna är goda att tugga på med smak av lakrits. Jag äter/intar ofta vitlök, gurkmeja, chisandra, kardemumma och malört med mera. Det blir en del, men detta är min medicin. Jag äter aldrig läkemedelspiller, bara i extrema undantag - fokuserar istället på att stärka det friska hela tiden, det är min melodi!

Kan Jang tog jag redan på 1980-talet (under krävande doktorandtiden), och jag tar flera olika adaptogener – se nedan. Skaffa hem till ditt hemmaapotek och stärk ditt (och familjens) immunförsvar! Jag är glad över att sitta med i det nystartade Naturalshop.se Expertråd, och kan där välja ut det bästa.

Adaptogener

Adaptogener är allmänt verkande medel som ökar cellernas effekt, kroppens anpassningsförmåga och därmed förbättrar vår förmåga att hantera stress. Exempel på adaptogener är örterna ginseng, rosenrot, chisandra, astragalus, rysk rot, fo-ti, gotu kola, maca, havregryn och sarsaparilla. Några av dem beskrivs närmare här nedan.

• Alger (som klorella och spirulina) är renande för lymfan, stärker levern och stimulerar sköldkörteln. Det avgiftar kroppen från tungmetaller.

• Allermin – är ett örtextrakt från den kinesiska medicinalväxten perilla, vilken anses ha både antiallergiska och antioxidativa egenskaper.

• Aloe vera – innehåller enzymer och flavonoider som har virus-, inflammations- och cancerhämmande egenskaper.

Aloe vera planta.

• Astragalus – är en adaptogen som ökar produktionen av det virushämmande ämnet interferon.

• Chisandra – stimulerar och stärker immunförsvaret, ökar uthålligheten och motverkar trötthet och depression.

• Echinacea – stimulerar och stärker immunförsvaret.

• Fänkålsfrön – innehåller det verksamma ämnet anetol som främjar matsmältningen genom att vara kramp- och gaslösande, är milt laxerande och stimulerar slembildningen. Verkar även lugnande och sömngivande, så det är perfekt att dricka fänkålste på kvällen!

• Ginkgo biloba – stimulerar blodcirkulationen, stimulerar nervsignalerna i hjärnan och är verksamt mot yrsel och öronsusningar. Allt som främjar blodcirkulationen främjar immunförsvaret.

• Ginseng – har kraftfull effekt genom att höja energinivån i kroppen.

Färsk gurkmeja är mkt godare än den torkade, men jag äter av båda.

• Gurkmeja – är kraftigt antiinflammatoriskt och motverkar många sjukdomar såsom cancer, artrit och alzheimer. Inta det med lite svartpeppar så blir effekten 2000% starkare då piperinet i svartpeppar motverkar nedbrytningen av det verksamma ämnet curcumin i gurkmeja. Jag äter ofta färsk ekologisk gurkmeja med skalet kvar, eftersom flest näringsämnen alltid sitter i eller intill skalet (deras immunbarriär).

Färsk gurkmeja.

• Immunoplex – är en örtmixtur bestående av echinacea, timjan och kattklo. Den är immunstärkande, inflammationshämmande, antioxiderande och är speciellt bra för rökare. Timjan är också slemlösande.

• Kattklo – är immunfrämjande, hämmar inflammation och är renande för mage och tarm. Väldigt bra, smakar mycket starkt och jag köper den utomlands då svenska regelverket av outgrundlig orsak förbjudit försäljning av även denna utmärkta produkt. Förlåt Läkemedelsverket, menar jag.

• Kryddor – Kanel, kryddnejlika, koriander, ingefära, muskotnöt och kardemumma har alla utvidgande, torkande och värmande egenskaper på vårt system.

• Lakrits – ökar interferonproduktionen, minskar inflammation, avgiftar levern och har påvisat hög aktivitet mot cancer. Finns i form av pulver, tabletter eller kapslar från mald rot. Nu tar jag det i alkoholextrakt samman med flera andra örter som gotu kola, fänkål och siberisk ginseng.

• Malört – innehåller bitterämnen som är mycket hälsosamma – och så kraftfull! Dessa verkar uttorkande och är därför bra mot svullnad, inflammation, slembildning, cystor och jästsvampar. Andra växter som är rika på bitterämnen är rölleka, vattenklöver och hampaväxter.

Malört.

• Pepparrot – är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 mg per 100 gram, vilket är 25 gånger mer än morot. Den knöliga, cylinderformade roten innehåller en senapsoljeglykosid vilken är immunfrämjande.

• Propolis – är bikitt som bina använder för att täta sitt bo och innehåller många bakteriehämmande ämnen, stärker immunsystemet och fungerar som en antioxidant. Kan dock vara möjligt att det är en bristvara numera tyvärr…

• Rosenrot – kallas även Nordens ginseng och har en rad positiva systemeffekter som till exempel att öka den mentala förmågan, stärka binjurarna, motverka trötthet och minska kroppens produktion av stresshormoner. Den minskar eller tar bort huvudvärk och sömnproblem. Den har även en positiv inverkan på blodbilden, påskyndar kroppens läkeprocesser och ökar sexlusten.

• Vitlök – har hög svavelhalt som stimulerar leverns avgiftning och har god effekt mot virus och bakterier, samt minskar måttligt förhöjda blodfettsvärden. Vitlök har använts som medicinalväxt i 5 000 år, och en egyptisk papyrusrulle från 1500 f.Kr. beskriver tjugotvå vitlöksrecept mot förkylning, huvudvärk, halssjukdomar och kroppslig svaghet. Inom den ayurvediska medicinen betraktas vitlök som ett föryngrande och avgiftande medel som höjer den sexuella förmågan.

Vitlök.

OBS! Alla mina hälsoråd är för hyfsat friska människor med en hälsosam livsstil. Gravida och ammande kvinnor ska undvika bromelain (ett enzym som finns i ananas), Immunoplex, kattklo, rosenrot, ginseng och lakrits. Stora mängder lakrits under graviditeten kan ha negativ påverkan på barnens IQ och beteende visar finsk forskning. Lakritsrot kan ha en blodtryckshöjande effekt vi långvarig användning varför man ska vara försiktig om man har högt blodtryck.

– Text delvis från Nya Självläkande människan och där finns referenser. Boken finns även som e-bok, ljudbok och att låna på bibliotek.

Dr. Sanna Ehdin

Sanna Ehdin. Foto: Thomas Engström

Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.    

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.