Den bästa tiden att somna enligt kinesisk medicin


Om man sover sju till nio timmar per natt, spelar det då någon roll när man somnar? Ja, det gör det, i alla fall enligt kinesisk medicin.

I tusentals år har kinesisk medicin ansett att det finns en dygnsrytm som utgår från kroppens qi (vital energi) och organ, och som synkroniseras med naturens ebb och flod.

Så när vi stannar uppe sent, arbetar vi inte bara emot vår egen kropps naturliga cykel. Vi arbetar dessutom emot naturens momentum som vi i allra högsta grad är kopplade till, förklarar Tsao-Lin Moy, läkare i kinesisk medicin. När vi somnar sent blir det till slut så att vi tömmer våra energireserver på en djup nivå.

– Om vi ​​går och lägger oss sent ... då går vi emot jordens rörelse. Människor som har jobb där de stannar uppe hela natten drabbas ofta av många typer av sjukdomar, säger dr Moy.

Det är under den här tiden vi får vår optimala sömn. Det beror på att när vi följer jordens rytm blir vår sömnkvalitet bättre.

 – Tsao-Lin Moy, läkare i kinesisk medicin

Även modern sömnforskning har upptäckt att tidpunkten för sömnen är viktig. Det har visat sig att människor som jobbar nattskift löper större risk för att få hjärt- och magproblem, bröstcancer och problem under graviditeten.

Forskning har också visat att våra tarmbakterier har en dygnsrytm som störs när vi håller oss vakna under natten. Annan forskning tyder på att hjärthälsan gynnas av att man somnar tidigt.

Så när är då den bästa tiden att lägga sig?

– Kryp till kojs klockan 22.00 och börja drömma klockan 23.00, säger dr Moy

Inom kinesisk medicin anser man att dygnets främsta yin-period infinner sig mellan klockan 23.00 och 01.00. Yin är en mjuk, vårdande och passiv energi som närs av mörker och tystnad. Att sova är en yin-aktivitet, så att sova under den här yin-perioden hjälper kroppen att vitalisera sig mer fullständigt.

– Det är under den här tiden vi får vår optimala sömn. Det beror på att när vi följer jordens rytm blir vår sömnkvalitet bättre, säger hon.

Qi och organ

Ur kinesisk medicins perspektiv färdas qi i vår kropp genom energikanaler som kallas meridianer. När qi färdas genom kroppen koncentreras det i olika organ under olika tider på dygnet.

Mellan klockan 23.00 och 01.00 befinner sig qi i gallblåsan, och mellan 01.00 och 03.00 är qi i levern.  Enligt den kinesiska läkaren Jingduan Yang är det idealiskt om man kan sova under de perioderna för att låta dessa organ ladda om och avgifta kroppen.

"Dessa två organ är viktiga för att ditt system ska fungera under dagen. Att ge den här meridianen tid för vila och återhämtning är avgörande för ett hälsosamt liv ", skriver han i sin bok "Facing East: Ancient Health and Beauty Secrets for the Modern Age ".

Många av oss bor i väl upplysta miljöer, med gatulampor och lysande skärmar som ger för mycket stimulans.

Dr Yang rekommenderar också att man tar en tupplur någon gång mellan elva och ett på dagen, eftersom qi är koncentrerad i hjärtat under den här tiden, och att sova då kan hjälpa kroppen att återhämta sig från dagliga stressfaktorer.

Mörkt rum och avslappning

Om man har problem med att somna, föreslår dr Moy att man ser över ljusförhållandena i sin hemmiljö. Många av oss bor i väl upplysta miljöer, med gatulampor och lysande skärmar som ger för mycket stimulans. Ett mörkt rum och en omgång med akupressur på fötterna, handlederna och huvudet kan göra att man slappnar av, och få spänningar att släppa innan sängdags.

Dr Yang rekommenderar också att man sover mer under vintern för att spara energi och få mer livskraft. Ett varmt fotbad och meditation innan sänggåendet kan också förbättra sömnkvaliteten.

Artikeln är översatt från engelska och kan läsas här.