Ashwagandha – örten som sänker kolesterol och dödar cancerceller
Blommande ashwaganda, Withania somnifera. Foto: Vinayaraj/CC BY-SA 4.0


En av de mest kraftfulla örterna inom ayurvedan – den hälsosamma livsstilen som praktiserats i Indien i tusentals år – heter ashwagandha (Withania somnifera). Den här uråldriga örten får nu allt mer uppmärksamhet för sina läkande egenskaper.

Ashwagandha är så välkänd för sina föryngrande egenskaper att den ofta kallas för Indiens ginseng, även om den egentligen inte är en del av ginseng-familjen. Den anses vara en ”byggande” ört och har förmåga att kunna ge styrka och uthållighet som en hingst.

Hur som helst har ashwagandha visat sig kunna påverka hälsan avsevärt.

Adaptogenen ashwagandha

För det första är ashwagandha en adaptogen, vilket innebär att det är en substans som kan hjälpa till att återställa balansen i kroppen när den utsätts för fysisk och känslomässig stress, inklusive miljögifter, stress, sömnsvårigheter cch påfrestande väder.

Örten gör detta genom en förmåga att sänka kortisolnivåerna och att fungera som GABA (gammaaminosmörsyra), en signalsubstans som är kopplad till att lätta på ångest och humörreglering.

Ashwagandha har uppskattats för sin lugnande effekt i ungefär fem tusen år, liksom för att kunna bota sömnsvårigheter, förstoppning, inflammerade leder, motverka parasiter, reumatism, hudirritation, med mera. Det är ett viktigt botemedel i den ayurvediska medicinen och ett vanligt, naturligt behandlingsalternativ på många håll i världen.

Behöver ditt immunförsvar en skjuts när du har varit sjuk eller medan du återhämtar dig efter en operation? Lider du av inflammation och smärta från artros? Behöver du ett naturligt sätt att hjälpa dig att hantera stress från arbete, relationer, ekonomi eller press inom familjen? Här skulle ashwagandha kunna hjälpa.

Ashwagandhas speciella egenskaper

Ashwagandha innehåller ett brett spektrum av potenta substanser, inklusive alkaloider, kolin, aminosyror, fettsyror, sockerarter, och naturligt förekommande steroider; vitanolider. Både bladen och rötterna har den läkande förmågan, även om det är den senare som vanligen används i de västerländska tillskotten.

Här är en sammanfattning av de läkande egenskaper hos ashwagandha som har studerats och rapporterats:

- Hjälper till att skydda immunförsvaret från att skadas

- Skyddar mot stressens negativa påverkan på kropp och sinne

- Förbättrar minne, reaktionstid, koncentration, och inlärning

- Stabiliserar blodsockret, vilket är särskilt viktigt för de som har diabetes

- Hjälper till att minska degenereringen av hjärnceller

- Kan hjälpa vid smärtlindring

- Hjälper till att sänka kolesterolhalten, vilket är bra för hjärthälsan

- Minskar depression och ångest utan att orsaka dåsighet

- Har anti-inflammatoriska egenskaper

- Stimulerar tillväxt av nya nervceller

- Har visat förmåga att bekämpa tumörceller

- Höjer den sexuella förmågan hos både kvinnor och män

I en rapport i tidskriften Current Pharmaceutical Design från 2016 skriver författarna om de ”unika medicinska egenskaperna hos Withania somnifera”. De pekar på att vissa av örtens biologiska beståndsdelar, som vitanolid A, vitanolid D, vitaferin A och vitaniamider har viktiga farmakologiska egenskaper, inklusive en förmåga att ta hand om cancer, infektioner, neurodegenerativa sjukdomar, och ångest.

Att ta ashwagandha

En vanlig dagsdosering av ashwagandha sträcker sig från 125 mg till 1 250 mg. Generellt ger en högre dos en starkare påverkan. Om du tar någon medicin mot sköldkörtelsjukdom, diabetes, eller något autoimmunt tillstånd som ledgångsreumatism eller systemisk lupus erythematosus (SLE), bör du diskutera användningen av ashwagandha med professionell vårdpersonal innan du börjar ta det.

Leta efter pulver på roten eller extrakt i kapslar (450 till 500 mg). Typisk dosering är att ta tillskottet en eller två gånger dagligen.

Artikeln publicerades ursprungligen på NaturallySavvy.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare! 

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.