Den tilltagande kylan gör sitt – men också hundarna som dygnet runt söker av områden i Göteborgs hamn där problemen med intrång och fripassagerare på fraktfartyg minskat rejält.
Två män, 20 och 23 år gamla, åtalades nyligen för olaga intrång i hamnområdet på ro-ro-terminalen i Göteborg. Båda erkänner och bör enligt åklagaren straffas med dagsböter.
Intrången ska ha skett i augusti då hamnen också larmade om den våg av människor, främst albaner, som tog sig in på avspärrade områden för att komma med på fraktfartyg till Storbritannien.
Olagligt, men också farligt. Folk gömde sig i olika transporter, ibland under tågvagnar eller i hjulhus på lastbilssläp.
Bättre hundjobb
Sedan dess har det vänt. Någon gång i veckan avstyrs fortfarande förberedelser för, eller försök till, intrång men problemen är avsevärt mindre, berättar Magnus Rosenqvist, ställföreträdande säkerhetschef i Göteborgs hamn.
– Man har gjort en del åtgärder på skalskyddet och jobbar också annorlunda än förut, säger han.
– Tidigare hade vi bara hund vid vissa tillfällen men efter sommaren då vi hade många incidenter har vi det dygnet runt. Man har också lärt sig bättre hur man ska jobba med hundarna, med att söka i parker runtomkring hamnområdet, hur de ska utnyttjas på bästa sätt helt enkelt.
FAKTA: Som mest i somras |
Göteborgs hamn, Nordens största, är högt säkerhetsklassad och har ett milslångt skalskydd. Vågen av intrång och fripassagerare var ny för i fjol och kulminerade under sommarperioden. Storbritannien var det vanligaste målet men det hände också att folk ville till Nordamerika. Källor: Göteborgs hamn, polisen |
Kylan avskräcker
Att personer från just Albanien tog sig till Storbritannien via Sverige var känt för polisen redan innan det började rapporteras i fjol om illegala intrång i Göteborgs hamn.
Migrationen från Albanien hade ökat i hela Europa och i stora städer i Storbritannien ansågs det lätt att få jobb, och ändå hålla sig undan.
Att vägen via Göteborgs hamn inte används lika flitigt längre beror också på vädret.
– Det börjar bli kyligt ute och att ligga ombord i en trailer eller på däck, det blir kallt. Man drar sig nog för det, säger Magnus Rosenqvist.