loadingKylan och en intensivare bevakning har minimerat antalet personer som vill tränga in på hamnområdet i Göteborg för att komma med på fraktfartyg till Storbritannien. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Kylan och en intensivare bevakning har minimerat antalet personer som vill tränga in på hamnområdet i Göteborg för att komma med på fraktfartyg till Storbritannien. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Inrikes

Hundar och kyla minskar hamnintrång

TT

Den tilltagande kylan gör sitt – men också hundarna som dygnet runt söker av områden i Göteborgs hamn där problemen med intrång och fripassagerare på fraktfartyg minskat rejält.

Två män, 20 och 23 år gamla, åtalades nyligen för olaga intrång i hamnområdet på ro-ro-terminalen i Göteborg. Båda erkänner och bör enligt åklagaren straffas med dagsböter.

Intrången ska ha skett i augusti då hamnen också larmade om den våg av människor, främst albaner, som tog sig in på avspärrade områden för att komma med på fraktfartyg till Storbritannien.

Olagligt, men också farligt. Folk gömde sig i olika transporter, ibland under tågvagnar eller i hjulhus på lastbilssläp.

Bättre hundjobb

Sedan dess har det vänt. Någon gång i veckan avstyrs fortfarande förberedelser för, eller försök till, intrång men problemen är avsevärt mindre, berättar Magnus Rosenqvist, ställföreträdande säkerhetschef i Göteborgs hamn.

– Man har gjort en del åtgärder på skalskyddet och jobbar också annorlunda än förut, säger han.

– Tidigare hade vi bara hund vid vissa tillfällen men efter sommaren då vi hade många incidenter har vi det dygnet runt. Man har också lärt sig bättre hur man ska jobba med hundarna, med att söka i parker runtomkring hamnområdet, hur de ska utnyttjas på bästa sätt helt enkelt.

FAKTA: Som mest i somras
Göteborgs hamn, Nordens största, är högt säkerhetsklassad och har ett milslångt skalskydd.
Vågen av intrång och fripassagerare var ny för i fjol och kulminerade under sommarperioden.
Storbritannien var det vanligaste målet men det hände också att folk ville till Nordamerika.
Källor: Göteborgs hamn, polisen

Kylan avskräcker

Att personer från just Albanien tog sig till Storbritannien via Sverige var känt för polisen redan innan det började rapporteras i fjol om illegala intrång i Göteborgs hamn.
Migrationen från Albanien hade ökat i hela Europa och i stora städer i Storbritannien ansågs det lätt att få jobb, och ändå hålla sig undan.

Att vägen via Göteborgs hamn inte används lika flitigt längre beror också på vädret.

– Det börjar bli kyligt ute och att ligga ombord i en trailer eller på däck, det blir kallt. Man drar sig nog för det, säger Magnus Rosenqvist.

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKylan och en intensivare bevakning har minimerat antalet personer som vill tränga in på hamnområdet i Göteborg för att komma med på fraktfartyg till Storbritannien. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Kylan och en intensivare bevakning har minimerat antalet personer som vill tränga in på hamnområdet i Göteborg för att komma med på fraktfartyg till Storbritannien. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild)
Inrikes

Hundar och kyla minskar hamnintrång

TT

Den tilltagande kylan gör sitt – men också hundarna som dygnet runt söker av områden i Göteborgs hamn där problemen med intrång och fripassagerare på fraktfartyg minskat rejält.

Två män, 20 och 23 år gamla, åtalades nyligen för olaga intrång i hamnområdet på ro-ro-terminalen i Göteborg. Båda erkänner och bör enligt åklagaren straffas med dagsböter.

Intrången ska ha skett i augusti då hamnen också larmade om den våg av människor, främst albaner, som tog sig in på avspärrade områden för att komma med på fraktfartyg till Storbritannien.

Olagligt, men också farligt. Folk gömde sig i olika transporter, ibland under tågvagnar eller i hjulhus på lastbilssläp.

Bättre hundjobb

Sedan dess har det vänt. Någon gång i veckan avstyrs fortfarande förberedelser för, eller försök till, intrång men problemen är avsevärt mindre, berättar Magnus Rosenqvist, ställföreträdande säkerhetschef i Göteborgs hamn.

– Man har gjort en del åtgärder på skalskyddet och jobbar också annorlunda än förut, säger han.

– Tidigare hade vi bara hund vid vissa tillfällen men efter sommaren då vi hade många incidenter har vi det dygnet runt. Man har också lärt sig bättre hur man ska jobba med hundarna, med att söka i parker runtomkring hamnområdet, hur de ska utnyttjas på bästa sätt helt enkelt.

FAKTA: Som mest i somras
Göteborgs hamn, Nordens största, är högt säkerhetsklassad och har ett milslångt skalskydd.
Vågen av intrång och fripassagerare var ny för i fjol och kulminerade under sommarperioden.
Storbritannien var det vanligaste målet men det hände också att folk ville till Nordamerika.
Källor: Göteborgs hamn, polisen

Kylan avskräcker

Att personer från just Albanien tog sig till Storbritannien via Sverige var känt för polisen redan innan det började rapporteras i fjol om illegala intrång i Göteborgs hamn.
Migrationen från Albanien hade ökat i hela Europa och i stora städer i Storbritannien ansågs det lätt att få jobb, och ändå hålla sig undan.

Att vägen via Göteborgs hamn inte används lika flitigt längre beror också på vädret.

– Det börjar bli kyligt ute och att ligga ombord i en trailer eller på däck, det blir kallt. Man drar sig nog för det, säger Magnus Rosenqvist.

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024