På tisdagen meddelade SJ att 400 anställda inom administration och försäljning varslas.
Varslet är en del i en stor förändring inom organisationen. Bolaget har tidigare meddelat att de ska minska sina kostnader med en miljard på tre år. Varslen beräknas minska kostnaderna med 200 miljoner kronor.
”Vi har idag informerat våra medarbetare om att vi behöver varsla. Det är ett svårt besked att ge, men nödvändigt för att säkra SJ:s framtid,” sade SJ:s vd Crister Fritzon i ett pressmeddelande.
En av anledningarna är att SJ fått ökad konkurrens och vill ha ekonomiskt utrymme till att bland annat sänka biljettpriserna och modernisera tågen.
En annan orsak är att resenärerna allt oftare köper sina biljetter på nätet. Därför kommer 17 resebutiker i Sverige att läggas ned, vilket omfattar 68 tillsvidareanställda. Runt 4 procent av försäljningen sker via resebutikerna idag, och siffran fortsätter att minska. Även resebutiken i Köpenhamn läggs ned.
Inom administration kommer 237 tillsvidareanställda att förlora jobbet, i huvudsak på huvudkontoret i Stockholm samt i Göteborg, Malmö och Krylbo, meddelar SJ.
Samtalen till kundtjänst har minskat med 44 procent de senaste tre åren och därför läggs SJ Contact Center i Tranås med 95 tillsvidareanställda ned. All kundtjänstverksamhet kommer att gå via Contact Center i Ånge.
Även 53 personer med tidsbegränsade anställningar inom försäljning kommer att varslas.