loadingRäddningspersonal vid en olycka med en buss och lastbil. 22 personer omkom den 25 september 2015, Xiangtan Kina. (Foto: STR/AFP/Getty Images)
Räddningspersonal vid en olycka med en buss och lastbil. 22 personer omkom den 25 september 2015, Xiangtan Kina. (Foto: STR/AFP/Getty Images)
Utrikes

260 000 dödas på kinesiska vägar varje år

Epoch Times Sverige

Enligt en global rapport framtagen av World Health Organization (WHO) är dödsfallen på de kinesiska vägarna fyra gånger fler än vad de kinesiska myndigheterna rapporterar.

WHO uppskattade att 261 367 personer dog i trafikolyckor år 2013. Kinesiska myndigheter rapporterade att 58 539 personer dog samma år.

Med en växande medelklass som skaffar bil och trafikregler som inte följs har trafikolyckorna blivit ett stort problem. Överfyllda långfärdsbussar som råkar ut för olyckor är också vanligt förekommande.

Att dödstalen är så höga beror främst på en otillräcklig räddningstjänst och brister i hanteringen på olycksplatsen, enligt en kinesisk studie publicerad i den medicinska tidskriften the Lancet i april i år. Av de som dödas är fler än en av fyra fotgängare och 72 procent är män, enligt kinesisk statistik via WHO.

Trafikolyckor är den tredje största orsaken till för tidig död i Kina. Det rankas högre än någon cancersjukdom enligt the Global Burden of Disease Study.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingRäddningspersonal vid en olycka med en buss och lastbil. 22 personer omkom den 25 september 2015, Xiangtan Kina. (Foto: STR/AFP/Getty Images)
Räddningspersonal vid en olycka med en buss och lastbil. 22 personer omkom den 25 september 2015, Xiangtan Kina. (Foto: STR/AFP/Getty Images)
Utrikes

260 000 dödas på kinesiska vägar varje år

Epoch Times Sverige

Enligt en global rapport framtagen av World Health Organization (WHO) är dödsfallen på de kinesiska vägarna fyra gånger fler än vad de kinesiska myndigheterna rapporterar.

WHO uppskattade att 261 367 personer dog i trafikolyckor år 2013. Kinesiska myndigheter rapporterade att 58 539 personer dog samma år.

Med en växande medelklass som skaffar bil och trafikregler som inte följs har trafikolyckorna blivit ett stort problem. Överfyllda långfärdsbussar som råkar ut för olyckor är också vanligt förekommande.

Att dödstalen är så höga beror främst på en otillräcklig räddningstjänst och brister i hanteringen på olycksplatsen, enligt en kinesisk studie publicerad i den medicinska tidskriften the Lancet i april i år. Av de som dödas är fler än en av fyra fotgängare och 72 procent är män, enligt kinesisk statistik via WHO.

Trafikolyckor är den tredje största orsaken till för tidig död i Kina. Det rankas högre än någon cancersjukdom enligt the Global Burden of Disease Study.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024