24 tips för ett mer hälsosamt och gladare liv
Foto: Екатерина Александровна/Pixabay


Visst vill vi alla leva ett hälsosamt, lyckligt liv och må bra. Ibland är det dock extra kämpigt. Här är enkla tips som kan ha en stor påverkan på det allmänna välmåendet.

Då och då möter vi större svårigheter och bekymmer i livet, såsom covid-19-pandemin, ekonomiska bekymmer, sjukdomar eller förlust av nära och kära. Det är just vid sådana tillfällen som vi behöver vara vid god fysisk och psykisk hälsa.

Här är en lista på olika sätt för att förbättra sitt fysiska och psykiska välbefinnande. Den är en kombination av mina erfarenheter utifrån mina patienter, från kinesisk medicin, vetenskaplig forskning och vanligt sunt förnuft.

1. Lev i nuet. De flesta av oss lägger tid på att älta det förflutna eller oroa sig över det som kommer att hända i framtiden. Det är viktigt att komma ihåg att det enda verkliga är det som är här och nu. Otålighet innebär att du har svårt att vänta på det som kommer att ske härnäst och går händelserna i förväg. Hursomhelst, nästa ögonblick som kommer är en stund som denna. Ta det lugnt och njut av den här stunden istället.

2. Se till att få tillräckligt med sömn. Din kropp kan reparera sig själv och ladda om när du sover. Gå till sängs i god tid så att du kan sova sju eller åtta timmar. Sök hjälp om du har sömnsvårigheter. Till exempel kan akupunktur vara till hjälp vid sömnproblematik.

3. Skratta oftare. Det både känns bra och frisläpper kemikalier i hjärnan som är bra för ens hälsa.

Foto: Pixabay

4. Lyssna på din kropp. Din kropp är oerhört vis. Den vet vad den behöver, hur den ska läka och den signalerar när något är fel. Var uppmärksam på dessa ibland mer subtila signaler, som återkommande huvudvärk på jobbet, halsbränna efter måltider eller ryggproblem. Ta tag i dem innan det växer och blir ett större problem.

5. Kom i kontakt med naturen. Gå ut och var i kontakt med naturen och omvärlden. Detta kan man göra trots social distansering. Att vara i kontakt med naturen är en del av den kinesiska medicinen, där den naturliga världen speglas inuti kroppen. Du kan ta det lugnt under vintern, äta färska groddar under våren, vara mest aktiv på sommaren och äta mycket lokalt odlad frukt och grönt på hösten.

Det är också viktigt att känna till att extremt väder kan bidra till att du blir sjuk. Kyla och fukt kan ge ledvärk, för mycket värme under sommaren kan ge trötthet och på hösten är det lätt att få halsont.

6. Om du är rökare, se till att sluta nu. Detta kan vara det viktigaste steget du tar i riktning att förbättra din hälsa.

7. Ät ordentligt. Ät en god frukost och hoppa inte över måltider. Ät dagligen olika frukter och grönsaker, gärna färgglada. Försök äta en blandad kost som innehåller gott om grönsaker, fullkorn, lättsmälta proteiner, lite frukt och små mängder av allt annat. Ät ingenting som inte din mormor skulle rekommendera till mat.

Foto: Silvia Rita/Pixabay

8. Hitta ett eget intresse. Det här är väldigt enkelt. Ta reda på vad du tycker om att göra och gör det oftare.

9. Ta det lugnt. Det här kanske kan kännas som en utmaning just nu, men enligt ett kinesiskt uttryck så har hundratals sjukdomar orsaken i våra känslor. Detta kan till exempel visa sig genom att man är arg på en familjemedlem som man har svårt för eller genom att vara orolig för vad grannarna håller på med, vilket kan leda till att man blir sjuk.

Man behöver hitta ett sätt att hantera och sänka sin stressnivå, hitta lugn och ro. Det kan vara genom meditation, att läsa en bok eller helt enkelt genom att ha en stund för sig själv.

10. Gå på regelbundna hälsokontroller. Man kanske skrattar åt sina vänners kolonoskopihistorier, men det är ändå bäst att gå på regelbundna hälsokontroller. Gör en mammografiundersökning, kolla blodtrycket, kolla upp födelsemärken, och andra slags undersökningar beroende på åldern.

11. Motionera regelbundet. Ett sätt att hålla sig i form är att röra på sig. Fysisk aktivitet bidrar till ett friskt hjärta och friska lungor, förbättrar immunförsvaret, ökar muskelstyrkan, bidrar till ett starkare skelett, och enligt forskning så bygger man även upp ett starkt skydd mot minnesförlust, vilket är kopplat till stigande ålder.

12. Träna även minnet. Lär dig ett nytt språk, läs tidningen, lös korsord, eller hitta en ny hobby. Oavsett om det gäller din kropp eller ditt sinne så gäller samma princip: ”Den färdighet som inte används, förloras till sist”.

Foto: Rudy and Peter Skitterians/Pixabay

13. Odla. Oavsett om du har egen kolonilott, trädgård eller några krukor på balkongen så för det mycket bra med sig att odla egna grönsaker och örter. Man får extra motion, är i kontakt med naturen, och genom att odla sina egna ekologiska grönsaker och örter så kan man njuta av att plocka dessa precis i närheten.

14. Laga din egen mat och njut av den. Din inställning till mat kan sägas spegla din inställning till livet. Förbered dina måltider med omsorg, sitt ner och dela maten med den personen/de personer du tycker om, om det är möjligt. Låt det här vara en daglig rutin.

15. Maten ska vara bra för matsmältningen. Enligt kinesisk medicin är det lika viktigt att tänka på matsmältningen som vilken mat man äter. Du kan äta den allra bästa maten, men om din kropp inte klarar av att hantera matsmältningen ordentligt så gör den ingen nytta för kroppen.

Foto: Joseph Mucira/Pixabay

Försök att ha lugn och ro, tugga ordentligt och undvik tungsmält och fet mat. Ät hellre mer tillagade än råa grönsaker, och begränsa fryst mat och kalla drycker, framför allt om du har problem med matsmältningen. Behöver du hjälp? En akupunktör kan hjälpa dig att få igång en bra matsmältning.

16. Se till att du får tillräckligt med D-vitamin. Vi vet alla att det är viktigt att få sin dagliga dos D-vitamin. Det förbättrar immunförsvaret, hjälper vid depression och påverkar hälsan positivt på flera andra sätt. Tyvärr får de flesta av oss inte tillräckligt med D-vitamin. Genom att vara i direkt solljus dagligen i 15 minuter eller att ta tillskott av D3-vitamin kan man ge sig själv en extra skjuts.

17. Ändra vanor som gör dig sjuk. Det är allmänt känt att skräpmat, skadliga relationer, sömnlösa nätter och mycket stress är dåligt för oss. Om du vill må bättre så är det dags att göra vissa förändringar.

Om man äter lite sött är det till hjälp för matsmältningen, medan om man äter överdrivet mycket, till exempel en hel cheesecake, kan det bli dåligt för kroppen.

18. Det mesta går bra, men med måtta. Enligt kinesisk medicin är det känt att om man äter lite sött är det till hjälp för matsmältningen, medan om man äter överdrivet mycket, till exempel en hel cheesecake, kan det bli dåligt för kroppen. Likadant gäller för motionen; det är bra att röra på sig, men om man överdriver så kan det skada kroppen. Nästan allt kan i överdriven dos med tiden bli skadligt för hälsan.

19. Mening och umgänge. Att känna meningsfullhet är viktigt. Det kan var genom att upptäcka sig själv eller att föra dagbok. Umgås med andra människor. Upptäck en andlig dimension genom meditation eller bön. Enligt kinesisk medicin är sådana här sätt att knyta an att samtidigt ge näring till hjärtat, själens boning.

Foto: Samuel F Johanns/Pixabay

20. Kom ihåg att andas. Enligt den kinesiska medicinen utgör lungorna en viktig del av immunförsvaret. Därför menar man att starka och friska lungor leder till större chans att avvärja förkylningar, virus och influensa. När man andas på djupet så öppnas lungorna bättre, din hjärna får mer syre och man förebygger också trötthet och oro. Prova att andas in samtidigt som du räknar till tre, håll andan och räkna till tre, och andas ut medan du räknar till sex.

21. Tänk på din hållning. När man har en dålig hållning så påverkas även matsmältningen och andningen negativt, vilket kan leda till smärtor i rygg och nacke. Särskilt illa för hållningen är det att sitta vid en dator och jobba i många timmar.

När man står upp bör man hålla en rak linje mellan öron, axlar, höfter och fötter.

22. Ibland måste man säga ”nej”. Det är väldigt frigörande att ibland kunna säga nej till vissa onödiga eller irriterande saker som man varken vill eller behöver göra egentligen. Det hjälper en att minska känslan att man är överbelastad.

23. Tänk ”grönt”. De produkter som du använder när du städar hemma och de kosmetiska produkter som du använder dagligen på kroppen kan antingen skada eller främja kroppen. Ta reda på vilka ingredienser som finns i ditt schampo, hudlotion, rengöringsmedel, med mera. Om de innehåller ingredienser som är oklara så kan du hitta andra renare, ekologiska och mer hälsosamma alternativ.

24. Låt medkänslan växa. När man är snäll mot andra så är man snäll mot sig själv. Godhet innebär även att vara generös och ställa upp för andra. Medkänsla och godhet kan ta bort ilska, oro, rädsla och tävlingsmentalitet, känslor som minskar ens livskvalité. 

Att göra förändringar till ett mer hälsosamt liv kan kännas övermäktigt, speciellt under covid-19-pandemin. Men, enligt forskning är det bevisat att även små förändringar kan förbättra hälsan. Att jobba med att förändra en sak i taget och att hålla fast vid det ger stor hälsoeffekt på sikt.

Lynn Jaffee är legitimerad akupunktör och författare till "Simple Steps: The Chinese Way to Better Health". Artikeln publicerades ursprungligen på www.acupuncturetwincities.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.