loadingInte bara sydkoreanska vithandade gibbonapor gillar bananer. Svenska livsmedelskonsumenter köpte frukten för 243 kronor per person förra året. (Foto: AFP/Jung Yeon-Je)
Inte bara sydkoreanska vithandade gibbonapor gillar bananer. Svenska livsmedelskonsumenter köpte frukten för 243 kronor per person förra året. (Foto: AFP/Jung Yeon-Je)
Inrikes

2006 livsmedelsbranschens bästa år någonsin

Barbro Plogander - Epoch Times

SCB har räknat ut att svensken i genomsnitt köper frukt för 21 kronor i veckan. Bananer är som vanligt populärast och vi köpte sådana för 243 kronor förra året. Totalt handlade vi frukt för 1 069 kronor. Och hur mycket köpte vi godis för? Jo, 1 357 kronor! Det här står att läsa i den statistik över livsmedelsförsäljning som SCB presenterade i fredags.

2006 blev det bästa året någonsin för livsmedelsbranschen. Det såldes livsmedel och drycker för 185,1 miljarder kronor. Jämfört med 2005 är det en ökning med nio miljarder och då ska vi komma ihåg att prisökningen under 2006 bara blev 0,6 procent.

Trenden, att de stora livsmedelsjättarna tar ett allt större utrymme, bekräftas i statistiken. De stora dagligvarublocken står för 91 procent av försäljningen av livsmedel och drycker under 2000 – 2006, och de små livsmedelsbutikerna säljer allt mindre. Däremot har de butiksinnehavare som specialiserat sig inom en livsmedelsgrupp öka sin försäljning med 49,6 procent under samma period.

Den varugrupp som säljer bäst är kött. Det handlades för 29 miljarder. Mejeriprodukternas försäljningsvärde var 26 miljarder. Frukt är en grupp som ökat sin försäljning betydligt under de sista fem åren. Fruktinköpen har ökat med 45 procent.

Alkoholhaltiga drycker ingår också i statistiken. Försäljningen av dessa drycker ökade med 2,8 procent. Genomsnittssvensken köpte för 2 953 kronor, alltså enligt de officiella siffrorna.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingInte bara sydkoreanska vithandade gibbonapor gillar bananer. Svenska livsmedelskonsumenter köpte frukten för 243 kronor per person förra året. (Foto: AFP/Jung Yeon-Je)
Inte bara sydkoreanska vithandade gibbonapor gillar bananer. Svenska livsmedelskonsumenter köpte frukten för 243 kronor per person förra året. (Foto: AFP/Jung Yeon-Je)
Inrikes

2006 livsmedelsbranschens bästa år någonsin

Barbro Plogander - Epoch Times

SCB har räknat ut att svensken i genomsnitt köper frukt för 21 kronor i veckan. Bananer är som vanligt populärast och vi köpte sådana för 243 kronor förra året. Totalt handlade vi frukt för 1 069 kronor. Och hur mycket köpte vi godis för? Jo, 1 357 kronor! Det här står att läsa i den statistik över livsmedelsförsäljning som SCB presenterade i fredags.

2006 blev det bästa året någonsin för livsmedelsbranschen. Det såldes livsmedel och drycker för 185,1 miljarder kronor. Jämfört med 2005 är det en ökning med nio miljarder och då ska vi komma ihåg att prisökningen under 2006 bara blev 0,6 procent.

Trenden, att de stora livsmedelsjättarna tar ett allt större utrymme, bekräftas i statistiken. De stora dagligvarublocken står för 91 procent av försäljningen av livsmedel och drycker under 2000 – 2006, och de små livsmedelsbutikerna säljer allt mindre. Däremot har de butiksinnehavare som specialiserat sig inom en livsmedelsgrupp öka sin försäljning med 49,6 procent under samma period.

Den varugrupp som säljer bäst är kött. Det handlades för 29 miljarder. Mejeriprodukternas försäljningsvärde var 26 miljarder. Frukt är en grupp som ökat sin försäljning betydligt under de sista fem åren. Fruktinköpen har ökat med 45 procent.

Alkoholhaltiga drycker ingår också i statistiken. Försäljningen av dessa drycker ökade med 2,8 procent. Genomsnittssvensken köpte för 2 953 kronor, alltså enligt de officiella siffrorna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024