12 växter till sovrummet för att få bättre sömn
Både aloe vera och fredskalla är bra växter för sovrummet eftersom de främjar god nattsömn.


Sömnen är viktig. Det märker vi efter några nätter när vi sovit dåligt och risken är stor att du tar dåliga beslut dagen efter. Dålig sömn påverkar humör, energi, hälsa, produktivitet och den dagliga livskvalitén. Ett naturligt sätt att somna lättare och att sova bättre är att välja växter till sovrummet med omsorg.

En del människor får för lite sömn helt enkelt på grund av att de är uppe för länge på kvällen, medan andra lider av sömnstörningar. Enligt American Sleep Association, ASA, har 50-70 miljoner vuxna i USA sömnstörningar. Det vanligaste är att man har svårt att somna, där 30 procent av de vuxna har perioder med svårigheter att somna och 10 procent har kroniska problem, enligt ASA.

Orsakerna kan vara olika, som dåliga val (att stanna uppe för länge), stress, oro, och dålig luftkvalitet som innehåller mögel och föroreningar.

Ett av de bästa och naturliga sätten att förbättra sömnkvalitén är att välja växter som främjar sömnen. Det är förstås trivsamt med växter hemma, men vissa sorter kan rena luften och hjälpa dig att slappna av.

Många växter har en lugnande, avslappnande effekt. Enligt en studie av NASA kan växter minska halten föroreningar i luften, som mögel och lukt.

Här är 12 växter som kan hjälpa dig att sova bättre, på ett naturligt sätt.

1. Lavendel

Lavendel.

Ordet lavendel får de flesta av oss att tänka på färgen lila, men den här växten är mer än sin färg. Den används ofta som läkeväxt: mot eksem, astma och ångest.

Lavendel är också välkänd som ett bra botemedel mot sömnproblem som svårigheter att somna. Det har visat sig att lavendel i sovrummet sänker blodtrycket och hjärtfrekvensen och har på så vis en lugnande effekt. Den minskar också kortisolnivån, vilken är förhöjd vid stress.

Dessutom doftar den gott.

2. Jasmin

Jasmin.

Precis som lavendel så kan doften från jasmin minska stress och ångest, vilket hjälper till att ge en bättre nattsömn. Dessutom har det visat sig att jasmin hjälper en att vakna piggare. Även den här växten doftar mycket gott.

3. Fredskalla

Fredskalla. Foto: Toshihiro Oimatsu/CC BY 2.0

Fredskallan är en kraftfull luftrenare. Den är känd för att avgifta luften från ämnen som formaldehyd, bensen och trikloretylen. Den ökar också luftfuktigheten i rummet.

Det här kan vara en särskilt bra växt för den som har eksem, torr hud eller som bor i ett kallt område.

4. Aloe vera

Aloe vera.

Den här växten är mest känd för sin förmåga att läka brännskador och stärka immunförsvaret. Man hittar den som gel, i salvor, som dryck och i kläder. Men visste du att den också kan hjälpa till att minska stress och få bättre sömn? Den avger syre under natten, vilket förbättrar luftkvalitén i rummet.

Som en bonus har du en bra läkeväxt hemma om du skulle råka bränna dig.

5. Svärmors tunga

Svärmors tunga. Foto: Phipps conservatory/CC BY-SA 3.0

Liksom aloe vera är det här en bra rumsväxt som renar luften, även under natten. Den avger syre hela natten och absorberar skadliga ämnen ur luften.

Växten är nog mest känd för att den är lättskött och trivs i allt från direkt solljus till det skummaste hörnet i rummet. Den trivs bäst om den får sparsamt med vatten. Om den får för mycket vatten är risken att rötterna ruttnar och växten kan dö.

Svärmors tunga är en perfekt krukväxt för människor som har fullt upp.

6. Ampellilja

Ampellilja. Foto: CC BY-SA 3.0

Den här växten doftar inte, men den är lättskött och en god luftrenare. I NASAs studie visade det sig att den kan få bort upp till 90 procent av formaldehyden i ett rum.

7. Murgröna

Murgröna.

Murgröna renar luften från till exempel formaldehyd, men den kan också ta hand om mögelsporer i luften, vilket även det förbättrar luftkvalitén.

Det här är en bra växt för allergikern eller där man känner till att det finns mögel i rummet.

8. Valeriana

Valeriana.

Valeriana blommar med vita eller rosa blommor. Den är också en gammal läkeväxt och hjälper bra för den som har svårt att somna, har ångest eller nervsjukdomar. Den förbättrar också hjärthälsan.

9. Gullranka

Gullranka.

Gullrankan är en populär krukväxt och enligt NASAs studie på växters påverkan på sömnen rekommenderas gullranka för att den är lättskött och har god luftreningsförmåga.

Gullrankan behöver bara några timmars ljus om dagen och vatten en gång i veckan.

10. Gardenia

Gardenia. Foto: Erin Silversmith

Precis som lavendel och jasmin så har gardenian en mycket god doft. Doften har en lugnande inverkan och har potential att ersätta sömntabletter efter en tid.

11. Bambupalm

Chamaedorea seifrizii är en sorts bambupalm. Foto: Kurt Stüber/CC BY-SA 3.0

Bambupalmer är unika på det viset att de inte bara renar luften från gifter utan de fräschar också upp luften, helt naturligt. De tar upp lukter i rummet och avger en mild doft av mint.

12. Gerbera

Gerbera.

Gerbera är vacker och finns i många färger. Även den här växten avger syre under natten och tar upp koldioxid, liksom olika gifter i luften.

Obs! Artikeln är till för information, men ska inte ersätta professionell, medicinsk rådgivning.