loadingSkärmbild som visar Yahoos meddelande till användarna om att sajten formellt stängts ner. (Skärmbild/Epoch Times)
Skärmbild som visar Yahoos meddelande till användarna om att sajten formellt stängts ner. (Skärmbild/Epoch Times)
Vetenskap

Yahoo lägger ner i Kina

Cassie Ryan, Epoch Times

Efter stängningen av e-posttjänsten förra månaden och musiktjänsten förra året har nu även Yahoos kinesiska nyhets- och communitytjänst stängts ner.

Portalen drivs av det amerikanska e-handelsföretaget Alibaba Group, som i ett uttalande förra veckan tillkännagav att Yahoos kinesiska team, som nu består av färre än 100 medarbetare, kommer ta hand om företagets offentliga välfärdsprogram. Sajten omdirigerar trafiken till now.taobao.com.

Yahoo startade sin verksamhet i Kina 1998 och var framgångsrikt i början av 2000-talet. Affärerna har emellertid hackat de senaste åren sedan Alibaba började driva sajten 2005. Både Yahoos marknadsandel och antalet användare har sjunkit.

Analytikern Li Zhi på företaget Analysys International i Peking sade till Tech World att Alibaba förmodligen inte har någon mer nytta av varumärket.

”Kinesiska Yahoo har legat under Alibaba i flera år. Dess mest värdefulla egenskaper har styckats upp och använts”, sade hon. ”Alibaba har inte längre något behov av ett uttömt kinesiskt Yahoo.”

Andra amerikanska internetgiganter, som Google och Amazon, har stött på svårigheter av en mängd olika slag i Kina, som till exempel kommunistpartiets censur, ineffektiva lokaliseringar för att uppfylla nätanvändares behov, och konkurrens från lokala varumärken som Tencent.

En nätanvändare i Yunnan använde tonen i partipropagandan för att skämta om nyheten på sin mikroblogg på Weibo: ”Ytterligare en internationell internetgigant faller i Kina. Imperialisterna flyr med svansen mellan bena. Det oövervinnerliga ***[kommunistpartet] har vunnit ännu en stor seger.”

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSkärmbild som visar Yahoos meddelande till användarna om att sajten formellt stängts ner. (Skärmbild/Epoch Times)
Skärmbild som visar Yahoos meddelande till användarna om att sajten formellt stängts ner. (Skärmbild/Epoch Times)
Vetenskap

Yahoo lägger ner i Kina

Cassie Ryan, Epoch Times

Efter stängningen av e-posttjänsten förra månaden och musiktjänsten förra året har nu även Yahoos kinesiska nyhets- och communitytjänst stängts ner.

Portalen drivs av det amerikanska e-handelsföretaget Alibaba Group, som i ett uttalande förra veckan tillkännagav att Yahoos kinesiska team, som nu består av färre än 100 medarbetare, kommer ta hand om företagets offentliga välfärdsprogram. Sajten omdirigerar trafiken till now.taobao.com.

Yahoo startade sin verksamhet i Kina 1998 och var framgångsrikt i början av 2000-talet. Affärerna har emellertid hackat de senaste åren sedan Alibaba började driva sajten 2005. Både Yahoos marknadsandel och antalet användare har sjunkit.

Analytikern Li Zhi på företaget Analysys International i Peking sade till Tech World att Alibaba förmodligen inte har någon mer nytta av varumärket.

”Kinesiska Yahoo har legat under Alibaba i flera år. Dess mest värdefulla egenskaper har styckats upp och använts”, sade hon. ”Alibaba har inte längre något behov av ett uttömt kinesiskt Yahoo.”

Andra amerikanska internetgiganter, som Google och Amazon, har stött på svårigheter av en mängd olika slag i Kina, som till exempel kommunistpartiets censur, ineffektiva lokaliseringar för att uppfylla nätanvändares behov, och konkurrens från lokala varumärken som Tencent.

En nätanvändare i Yunnan använde tonen i partipropagandan för att skämta om nyheten på sin mikroblogg på Weibo: ”Ytterligare en internationell internetgigant faller i Kina. Imperialisterna flyr med svansen mellan bena. Det oövervinnerliga ***[kommunistpartet] har vunnit ännu en stor seger.”

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024