Efter stängningen av e-posttjänsten förra månaden och musiktjänsten förra året har nu även Yahoos kinesiska nyhets- och communitytjänst stängts ner.
Portalen drivs av det amerikanska e-handelsföretaget Alibaba Group, som i ett uttalande förra veckan tillkännagav att Yahoos kinesiska team, som nu består av färre än 100 medarbetare, kommer ta hand om företagets offentliga välfärdsprogram. Sajten omdirigerar trafiken till now.taobao.com.
Yahoo startade sin verksamhet i Kina 1998 och var framgångsrikt i början av 2000-talet. Affärerna har emellertid hackat de senaste åren sedan Alibaba började driva sajten 2005. Både Yahoos marknadsandel och antalet användare har sjunkit.
Analytikern Li Zhi på företaget Analysys International i Peking sade till Tech World att Alibaba förmodligen inte har någon mer nytta av varumärket.
”Kinesiska Yahoo har legat under Alibaba i flera år. Dess mest värdefulla egenskaper har styckats upp och använts”, sade hon. ”Alibaba har inte längre något behov av ett uttömt kinesiskt Yahoo.”
Andra amerikanska internetgiganter, som Google och Amazon, har stött på svårigheter av en mängd olika slag i Kina, som till exempel kommunistpartiets censur, ineffektiva lokaliseringar för att uppfylla nätanvändares behov, och konkurrens från lokala varumärken som Tencent.
En nätanvändare i Yunnan använde tonen i partipropagandan för att skämta om nyheten på sin mikroblogg på Weibo: ”Ytterligare en internationell internetgigant faller i Kina. Imperialisterna flyr med svansen mellan bena. Det oövervinnerliga ***[kommunistpartet] har vunnit ännu en stor seger.”
Översatt från engelska