loadingVinsten för Yahoo rasade förra året men bolaget hoppas kunna vända utvecklingen med ett nytt annonssystem. (Foto: AFP / Romeo Gacad)
Vinsten för Yahoo rasade förra året men bolaget hoppas kunna vända utvecklingen med ett nytt annonssystem. (Foto: AFP / Romeo Gacad)
Utrikes

Yahoo hoppas på nytt annonssystem

San Francisco (TT-Reuters)

Nettovinsten för internetföretaget Yahoo rasade med 61 procent under fjolårets fjärde kvartal. Men bolaget hoppas kunna vända utvecklingen med ett nytt annonssystem.

Kostnader för optionsprogram drog ned resultatet.

Samtidigt gav Yahoo en, jämfört med förväntningarna, ganska svag prognos för första kvartalet och helåret 2007.

Men aktien lyfte trots allt i den elektroniska efterhandeln när bokslutsrapporten offentliggjorts då Yahoo sade sig stå nära lanseringen av Panama, ett nytt annonssystem för sin sökmotor.

– Vi tror att detta kommer att ge fler relevanta textannonser till användarna, vilket i sin tur kommer att generera en större volym på högkvalitativa länkar, sade koncernchefen Terry Semel på en telefonkonferens.

Det nya annonssystemet kommer att lanseras den 5 februari, vilket är omkring en månad tidigare än marknaden räknat med. Globalt kommer lanseringen av systemet att ske under andra kvartalet.

Trots vinstraset var vinsten för fjärde kvartalet, totalt 229 miljoner dollar, bättre än väntat.

För första kvartalet 2007 räknar Yahoo med en omsättning på 1,12-1,23 miljarder dollar. För helåret räknar företaget med en omsättning på 4,95-5,45 miljarder dollar.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVinsten för Yahoo rasade förra året men bolaget hoppas kunna vända utvecklingen med ett nytt annonssystem. (Foto: AFP / Romeo Gacad)
Vinsten för Yahoo rasade förra året men bolaget hoppas kunna vända utvecklingen med ett nytt annonssystem. (Foto: AFP / Romeo Gacad)
Utrikes

Yahoo hoppas på nytt annonssystem

San Francisco (TT-Reuters)

Nettovinsten för internetföretaget Yahoo rasade med 61 procent under fjolårets fjärde kvartal. Men bolaget hoppas kunna vända utvecklingen med ett nytt annonssystem.

Kostnader för optionsprogram drog ned resultatet.

Samtidigt gav Yahoo en, jämfört med förväntningarna, ganska svag prognos för första kvartalet och helåret 2007.

Men aktien lyfte trots allt i den elektroniska efterhandeln när bokslutsrapporten offentliggjorts då Yahoo sade sig stå nära lanseringen av Panama, ett nytt annonssystem för sin sökmotor.

– Vi tror att detta kommer att ge fler relevanta textannonser till användarna, vilket i sin tur kommer att generera en större volym på högkvalitativa länkar, sade koncernchefen Terry Semel på en telefonkonferens.

Det nya annonssystemet kommer att lanseras den 5 februari, vilket är omkring en månad tidigare än marknaden räknat med. Globalt kommer lanseringen av systemet att ske under andra kvartalet.

Trots vinstraset var vinsten för fjärde kvartalet, totalt 229 miljoner dollar, bättre än väntat.

För första kvartalet 2007 räknar Yahoo med en omsättning på 1,12-1,23 miljarder dollar. För helåret räknar företaget med en omsättning på 4,95-5,45 miljarder dollar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024