loadingSkärmdump av en kvinna som poserar bredvid en Mercedez Benz, ett lyxigt bilmärke som har gjort annonskampanjer i Kina där man riktar in sig på oberoende kvinnor. Kinas singelkvinnor över 26 år, har fått stort fokus i statligt styrda medier genom rubriker som ”Nio dåliga vanor som håller överblivna kvinnor borta från bra män”. (Foto: China Network Television)
Skärmdump av en kvinna som poserar bredvid en Mercedez Benz, ett lyxigt bilmärke som har gjort annonskampanjer i Kina där man riktar in sig på oberoende kvinnor. Kinas singelkvinnor över 26 år, har fått stort fokus i statligt styrda medier genom rubriker som ”Nio dåliga vanor som håller överblivna kvinnor borta från bra män”. (Foto: China Network Television)
Utrikes

Xinhua försöker hjälpa kinesiska kvinnor med deras ”singelproblem”

Shannon Liao, Epoch Times

Singelkvinnor över 26 år har under veckan varit ämnet i mer än en fördömande artikel i statliga medier, samtidigt som den kinesiska regimen skruvar upp sin sexåriga kampanj mot ett socialt fenomen som är resultatet av en förändring av könsrollerna.

De statliga medierna har bombarderats av artiklar med rubriker som ”Nio dåliga vanor som håller överblivna kvinnor borta från bra män” och ”Kinesiska överblivna kvinnor vägrar äktenskap och älskar känslan av frihet”.

Man använder den nedsättande termen ”överblivna kvinnor” som myntades 2007 av statliga feministgruppen All-China Women’s Federation.

Regimspråkröret Xinhua rapporterade ogillande att singelkvinnor över 26 år konsumerar mer än gifta par, spenderar frikostigt på resor, sociala sammankomster och nöjen. Sohu, en internetportal, lade upp en lista på de ”heta” industrier som ”överblivna kvinnor” har öst pengar på.

När kampanjen mot ”överblivna kvinnor” började 2007 sammanföll den med en åtstramning av regimens familjeplaneringsprogram för att möta en stor obalans mellan könen och en ”befolkning av låg kvalitet”.

”Om överblivna kvinnor får barn, så kommer de verkligen att ta sig an deras uppfostran, och då kommer landets kvalitet att förbättras”, sade Kinas statsråd.

”Överblivna kvinnor” är ofta välutbildade och många anses ha för ”hög kvalitet” för att bilda familj. Mercedes Benz, ett lyxigt tyskt bilmärke, har gjort annonskampanjer i Kina som riktar in sig på oberoende kvinnor.

11 av de 20 rikaste kvinnliga miljardärerna i världen som själva skapat sin förmögenhet är kineser, och kinesiska kvinnors växande rikedom åtföljs av en stigande genomsnittsålder för äktenskap. År 2005 var medelåldern för kvinnor som gifter sig 23,5 år. 2008 hade den ökat till så mycket som 29,6 år.

Xinhua gjorde en undersökning 21 juli som visade att nästan 50 procent av kvinnorna inte oroar sig för äktenskap innan de är 30 år, och nästan 90 procent tycker att det är okej om de inte är gifta innan dess.

Samtidigt med de statliga medierapporterna har All-China Women’s Federation verkligen tagit ställning mot ”överblivna kvinnor”, vilket klargjordes i en krönika i mars 2011 då man skrev att ”de flesta överblivna kvinnor förtjänar inte vår sympati”. Krönikan beskrev dessa singelkvinnor i slutet av 20-årsåldern och i början av 30-årsåldern som ”fula tjejer eller genomsnittstjejer” som satsar på högre utbildning för att bättra på chanserna vad gäller giftermål.

Kvinnoorganisationen gick vidare med att jämföra kvinnorna med ”gulnade pärlor” på grund av deras ålder och hävdade att dessa kvinnor gick ut på nattklubbar för tillfälliga sexuella kontakter, och hade sexuella relationer med partitjänstemän.

”Den patriarkala kulturen saknar helt positiva begrepp för att beskriva den oberoende karriärkvinnan som inte passar in i den traditionella familjerollen”, skriver Sandy To i en studie från Hongkonguniversitetet.

To intervjuade 50 oberoende kvinnor i Shanghai mellan 26 och 34 år och frågade dem om de ville gifta sig. Hon kom fram till att många av dem hade offrat sina relationer för sina karriärer.

”Arbete är väldigt påfrestande, och på grund av att du är kvinna så har folk högre förväntningar på dig. Det finns redan för mycket press från det vanliga livet. Om du inte älskar dig själv, vem kommer då att göra det?”, sade en 32-årig revisor, som gick under pseudonymen Erin. ”Ibland gnäller jag inför mina vänner om att jag inte hittat någon och inte gift mig än. Men den känslan varar bara en kort stund, sedan är jag rationell igen. Det finns alltid något att göra för att fylla ut min vardag.”

”Jag brukade dejta en kille som var mycket äldre än mig. Han föredrog att jag inte jobbade, och han ville att jag skulle säga upp mig när vi väl gift oss. Men allvarligt talat, när jag tänker på det, så tror jag att jag verkligen vill jobba, därför att det ger dig någonting annorlunda också”, sade Yvonne, en 33-årig finanstjänstchef. ”Jag tycker inte att det ska finnas några villkor i ett äktenskap överhuvudtaget.” 

Vissa är helt enkelt inte redo att gifta sig, trots den sociala pressen runtomkring dem att inta en mer konventionell roll och ge upp sitt oberoende.

”De flesta av mina vänner är redan gifta. Då och då ringer de upp mig och frågar om mina ’personliga problem’, det vill säga mitt ’singelproblem’ och om jag har löst det än”, sade Greta, en 30-årig säljchef. ”Jag säger då till dem att den dagen kommer, den kommer väldigt snart. Jag känner att jag kommer att gifta mig en dag.”

”Jag tycker personligen att jag är nöjd med att vara för mig själv. Jag har många vänner och många aktiviteter som jag gör. Jag lever ett lyckligt liv”, sade Vera, en 30-årig teknikanalytiker.

En nätanvändare på sökmotorn Baidu ifrågasatte varför singelkvinnor runt trettiostrecket är välutbildade, har bra karriärer och är attraktiva.

En annan nätanvändare på Baidu svarade: ”På grund av att överblivna kvinnor fokuserar på sina karriärer och missade ofta chanser till förhållanden. Och de har en hög standard: deras män måste komma från en bra bakgrund och också kunna bete sig som gentlemän.”

Översatt från engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSkärmdump av en kvinna som poserar bredvid en Mercedez Benz, ett lyxigt bilmärke som har gjort annonskampanjer i Kina där man riktar in sig på oberoende kvinnor. Kinas singelkvinnor över 26 år, har fått stort fokus i statligt styrda medier genom rubriker som ”Nio dåliga vanor som håller överblivna kvinnor borta från bra män”. (Foto: China Network Television)
Skärmdump av en kvinna som poserar bredvid en Mercedez Benz, ett lyxigt bilmärke som har gjort annonskampanjer i Kina där man riktar in sig på oberoende kvinnor. Kinas singelkvinnor över 26 år, har fått stort fokus i statligt styrda medier genom rubriker som ”Nio dåliga vanor som håller överblivna kvinnor borta från bra män”. (Foto: China Network Television)
Utrikes

Xinhua försöker hjälpa kinesiska kvinnor med deras ”singelproblem”

Shannon Liao, Epoch Times

Singelkvinnor över 26 år har under veckan varit ämnet i mer än en fördömande artikel i statliga medier, samtidigt som den kinesiska regimen skruvar upp sin sexåriga kampanj mot ett socialt fenomen som är resultatet av en förändring av könsrollerna.

De statliga medierna har bombarderats av artiklar med rubriker som ”Nio dåliga vanor som håller överblivna kvinnor borta från bra män” och ”Kinesiska överblivna kvinnor vägrar äktenskap och älskar känslan av frihet”.

Man använder den nedsättande termen ”överblivna kvinnor” som myntades 2007 av statliga feministgruppen All-China Women’s Federation.

Regimspråkröret Xinhua rapporterade ogillande att singelkvinnor över 26 år konsumerar mer än gifta par, spenderar frikostigt på resor, sociala sammankomster och nöjen. Sohu, en internetportal, lade upp en lista på de ”heta” industrier som ”överblivna kvinnor” har öst pengar på.

När kampanjen mot ”överblivna kvinnor” började 2007 sammanföll den med en åtstramning av regimens familjeplaneringsprogram för att möta en stor obalans mellan könen och en ”befolkning av låg kvalitet”.

”Om överblivna kvinnor får barn, så kommer de verkligen att ta sig an deras uppfostran, och då kommer landets kvalitet att förbättras”, sade Kinas statsråd.

”Överblivna kvinnor” är ofta välutbildade och många anses ha för ”hög kvalitet” för att bilda familj. Mercedes Benz, ett lyxigt tyskt bilmärke, har gjort annonskampanjer i Kina som riktar in sig på oberoende kvinnor.

11 av de 20 rikaste kvinnliga miljardärerna i världen som själva skapat sin förmögenhet är kineser, och kinesiska kvinnors växande rikedom åtföljs av en stigande genomsnittsålder för äktenskap. År 2005 var medelåldern för kvinnor som gifter sig 23,5 år. 2008 hade den ökat till så mycket som 29,6 år.

Xinhua gjorde en undersökning 21 juli som visade att nästan 50 procent av kvinnorna inte oroar sig för äktenskap innan de är 30 år, och nästan 90 procent tycker att det är okej om de inte är gifta innan dess.

Samtidigt med de statliga medierapporterna har All-China Women’s Federation verkligen tagit ställning mot ”överblivna kvinnor”, vilket klargjordes i en krönika i mars 2011 då man skrev att ”de flesta överblivna kvinnor förtjänar inte vår sympati”. Krönikan beskrev dessa singelkvinnor i slutet av 20-årsåldern och i början av 30-årsåldern som ”fula tjejer eller genomsnittstjejer” som satsar på högre utbildning för att bättra på chanserna vad gäller giftermål.

Kvinnoorganisationen gick vidare med att jämföra kvinnorna med ”gulnade pärlor” på grund av deras ålder och hävdade att dessa kvinnor gick ut på nattklubbar för tillfälliga sexuella kontakter, och hade sexuella relationer med partitjänstemän.

”Den patriarkala kulturen saknar helt positiva begrepp för att beskriva den oberoende karriärkvinnan som inte passar in i den traditionella familjerollen”, skriver Sandy To i en studie från Hongkonguniversitetet.

To intervjuade 50 oberoende kvinnor i Shanghai mellan 26 och 34 år och frågade dem om de ville gifta sig. Hon kom fram till att många av dem hade offrat sina relationer för sina karriärer.

”Arbete är väldigt påfrestande, och på grund av att du är kvinna så har folk högre förväntningar på dig. Det finns redan för mycket press från det vanliga livet. Om du inte älskar dig själv, vem kommer då att göra det?”, sade en 32-årig revisor, som gick under pseudonymen Erin. ”Ibland gnäller jag inför mina vänner om att jag inte hittat någon och inte gift mig än. Men den känslan varar bara en kort stund, sedan är jag rationell igen. Det finns alltid något att göra för att fylla ut min vardag.”

”Jag brukade dejta en kille som var mycket äldre än mig. Han föredrog att jag inte jobbade, och han ville att jag skulle säga upp mig när vi väl gift oss. Men allvarligt talat, när jag tänker på det, så tror jag att jag verkligen vill jobba, därför att det ger dig någonting annorlunda också”, sade Yvonne, en 33-årig finanstjänstchef. ”Jag tycker inte att det ska finnas några villkor i ett äktenskap överhuvudtaget.” 

Vissa är helt enkelt inte redo att gifta sig, trots den sociala pressen runtomkring dem att inta en mer konventionell roll och ge upp sitt oberoende.

”De flesta av mina vänner är redan gifta. Då och då ringer de upp mig och frågar om mina ’personliga problem’, det vill säga mitt ’singelproblem’ och om jag har löst det än”, sade Greta, en 30-årig säljchef. ”Jag säger då till dem att den dagen kommer, den kommer väldigt snart. Jag känner att jag kommer att gifta mig en dag.”

”Jag tycker personligen att jag är nöjd med att vara för mig själv. Jag har många vänner och många aktiviteter som jag gör. Jag lever ett lyckligt liv”, sade Vera, en 30-årig teknikanalytiker.

En nätanvändare på sökmotorn Baidu ifrågasatte varför singelkvinnor runt trettiostrecket är välutbildade, har bra karriärer och är attraktiva.

En annan nätanvändare på Baidu svarade: ”På grund av att överblivna kvinnor fokuserar på sina karriärer och missade ofta chanser till förhållanden. Och de har en hög standard: deras män måste komma från en bra bakgrund och också kunna bete sig som gentlemän.”

Översatt från engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024