Volkswagen AG ingår nu ett partnerskap med ett kinesiskt statligt ägt företag för att utveckla elbilar. Den ansatta tyska biltillverkaren satsar nu hårdare i Kina samtidigt som den möter en allt större global utmaning i kölvattnet av förra årets fuskskandal kring dieselutsläpp.
Den tyska biljätten kommer att samarbeta med Anhui Jianghuai Automobile Co. (JAC) för att utveckla och tillverka fordon baserade på ny energi (new energy vehicles, NEV). Det handlar om helelektriska bilar och hybridbilar med en kombination av el- och gasdrift.
Satsningen sker samtidigt som Volkswagen preliminärt är skyldigt 15 miljarder dollar i böter i USA, efter den pinsamma och uppmärksammade utsläppsskandalen där närmare 11 miljoner bilar runt världen försågs med en programvara som visade lägre utsläpp i tester. Det pågår även flera utredningar i andra jurisdiktioner, inklusive hemmamarknaden Tyskland, och VW har avsatt reserver på 20,2 miljarder dollar för att betala böter samt till kostnader för att åtgärda de berörda bilarna.
Med sin dieselteknologi (som tidigare påståtts vara ren och högeffektiv) drabbad av säljstopp på nyckelmarknader måste Volkswagen snabbt komma på banan inom alternativa, gröna bilteknologier – för att fortsätta vara livskraftigt.
Kinas budgetunderskott kan vara fem gånger större än officiella siffror
Stor efterfrågan i Kina
Händelsevis är företagets affärer i Kina relativt oberörda av skandalen. Kina är Volkswagens största enskilda marknad, där man har en framträdande roll som en av de första utländska biltillverkare att komma in i landet för tre decennier sedan.
Till skillnad från USA-marknaden, där den totala bilförsäljningen det senaste året har stått stilla, har efterfrågan i Kina varit förvånande robust under 2016.
Den inbromsande ekonomin i Kina har hittills inte verkat hämmande på bilförsäljningen. Förra månaden sålde utländska och inhemska biltillverkare 1,8 miljoner fordon, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med samma tid förra året (enligt den kinesiska branschorganisationen för biltillverkare). Hittills har det sålts fler än 14,4 miljoner bilar under 2016, vilket innebär att förra årets rekordnotering på 24,5 miljoner bilar kan komma att slås.
Logisk satsning
Analytiker tror dock att denna starka försäljning är temporär. En reducering av säljskatten för bilar, som 70 procent av de sålda bilarna kvalificerar sig för, ska tas bort mot slutet av året. Men trots detta förväntas den kinesiska efterfrågan att fortsätta vara starkare än i USA och på de europeiska marknaderna.
Under årets första sju månader sålde hela Volkswagen-gruppen 2,2 miljoner bilar i Kina, vilket är mer än en tredjedel av gruppens globala leveranser. Volymen överträffar antalet bilar man sålt i hela Västeuropa. På USA-marknaden föll försäljningen av Volkswagen-märket med 14 procent (enligt Autodata), trots att hela bilmarknaden gick upp med 1,3 procent.
Att Kina skulle få en ökad betydelse för Volkswagen, efter utsläppsskandalen, är bara logiskt. I augusti utsågs företagsveteranen Stephan Wöllenstein till den nyskapade posten som vd för Volkswagen China Passenger Cars i en satsning på att ”säkra framtida livskraftighet” för varumärket Volkswagen i Kina, enligt ett uttalande från gruppen.
Expertens snabba tips för att göra affärer i Kina. Del 10: Riskfaktorer
Strategiskt område för regimen
Peking ser elbilar som ett strategiskt viktigt område för landets ekonomiska tillväxt. Regimen vill nationellt förbättra bränsleekonomin på nya bilar som säljs med 30 procent till 2020. Målet är att 2025 årligen kunna producera 3 miljoner NEV:s (new energy vehicles), såsom el- och hybridbilar.
Den kinesiska försäljningen av NEV:s fyrdubblades förra året till drygt 330 000 fordon och överträffar därmed USA-marknaden som den största i världen.
Under första halvåret 2016 ökade den takten ytterligare, med 170 000 sålda fordon baserade på ny energi. De flesta av dessa är inhemska märken som BYD Tang och Kandi Panda
Volkswagen ingår för närvarande i två existerande samarbetsbolag (joint ventures) i Kina, med SAIC och FAW Group Corp. Kina kräver av alla utländska biltillverkare som vill producera fordon i Kina att de ingår samarbeten med inhemska producenter, som ett sätt att få överföring av utländsk teknologi till landet.
Första samarbetsbolaget för JAC
Det är begränsat till två sådana samarbetsbolag (mellan utländska och inhemska företag) när det gäller att producera bensindrivna bilar. Men det finns ingen begränsning gällande elbilar.
Volkswagen valde en relativt okänd partner för sin NEV-utveckling i Kina. JAC är landets nionde största biltillverkare och samarbetsbolaget med Volkswagen är det första JAC har med något utländskt företag.
JAC var tidigt ute på den kinesiska elbilsmarknaden och lanserade 2010 modellen JAC J3 EV, med en räckvidd på närmare 13 mil. Företaget uppger att dess NEV-försäljning tredubblades under det första halvåret, men några exakta siffror har inte visats.
G20-mötet: Kina och världen har inget sätt att bli av med skulder
Stränga krav på NEV-företag
Kina är nu på väg att konsolidera elbilsbranschen och dess nystartsföretag. På detta sätt banas väg för etablerade statligt ägda företag, såsom JAC, att dominera den inhemska marknadsandelen.
För närvarande finns det fler än 200 nyetablerade företag inom NEV-sektorn som backas upp av privat kapital. Ministeriet för industri och informationsteknologi införde nyligen stränga krav på standarder för teknologi och enhetlighet där man listade 17 teknologier som nya NEV-företag måste implementera för att säkra en ”hälsosam” tillväxt i branschen.
Enligt Bloomberg inkluderar dessa standarder ett kontrollsystem för att avgöra NEV-bilars egenskaper och säkerhet, ett informationssystem för att spåra delarnas ursprung, användning och skick samt en process för att återvinna eller återanvända batterier.
Gallring av konkurrensen
Ytligt siktar dessa åtgärder på att reglera tillväxten av nya NEV-företag. Men ministeriet kan också ha utformat dem för att minska antalet företag inom området.
Economic Times, som är Kinas statsråds nyhetstidning, har skrivit att de nya restriktionerna skulle radera ut 90 procent av nystartade företag inom NEV-branschen. Rapporten antydde till och med att Kinas ministerium för industri och informationsteknologi överväger att begränsa antalet nystartsföretag inom NEV till tio stycken – då ej inkluderande de statligt ägda företag som redan utvecklar och tillverkar fordon baserade på ny energi.
Detta skulle gallra i konkurrensen för Volkswagen i Kina.