loading(Foto: Volvo Bussar)
(Foto: Volvo Bussar)
Inrikes

Volvos hybridbuss får statsbidrag på 116 miljoner

Epoch Times Sverige

Volvo Bussar får ett bidrag på 116 miljoner för att utveckla ny teknik för användning i hybridbussar, meddelade Energimyndigheten i torsdags. Bidraget täcker 25 procent av kostnaderna för en av Volvo Bussars största satsningar någonsin inom hybridteknik.

Projektets mål är att skapa en ny hybridbuss med lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp. Volvo räknar med att kunna sälja bussarna inom ett par år.

– Med Volvos nya hybridteknik räknar vi med att kunna sänka bränsleförbrukningen på bussarna med upp till 35 procent, säger Edward Jobson, miljöchef på Volvo Bussar i ett pressmeddelande.

En avancerad liten dieselmotor i samverkan med en elmotor ska driva bussen. Bussen startas med elmotorn som är avgasfri och tyst. Dieselmotorn kopplas in en bit från hållplatsen. Det ger bästa prestanda och minsta miljöpåverkan, enligt Volvo Bussar.

Den nya hybriddriften innebär inte bara nya motorer. Flera komponenter som ingår i drivsystemet, inklusive batteri, elektronik och regleringsfunktioner får nya tekniklösningar. Fordonet får inte bli tyngre trots två stycken motorer. Målet är att totalvikten ska minskas med 700 kilo, enligt energimyndigheten.

Även bussens hjälpsystem, till exempel styrservo och dörrar, ska styras med el istället för energi som är överförd från bränslemotorn, för att spara bränsle ytterligare.

Det krävs mycket utvecklingsarbete.

– Men vi räknar med att våra hybridbussar kommer att bli mycket mer kostnadseffektiva än bussarna med dagens hybridteknik, säger Edward Jobson.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: Volvo Bussar)
(Foto: Volvo Bussar)
Inrikes

Volvos hybridbuss får statsbidrag på 116 miljoner

Epoch Times Sverige

Volvo Bussar får ett bidrag på 116 miljoner för att utveckla ny teknik för användning i hybridbussar, meddelade Energimyndigheten i torsdags. Bidraget täcker 25 procent av kostnaderna för en av Volvo Bussars största satsningar någonsin inom hybridteknik.

Projektets mål är att skapa en ny hybridbuss med lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp. Volvo räknar med att kunna sälja bussarna inom ett par år.

– Med Volvos nya hybridteknik räknar vi med att kunna sänka bränsleförbrukningen på bussarna med upp till 35 procent, säger Edward Jobson, miljöchef på Volvo Bussar i ett pressmeddelande.

En avancerad liten dieselmotor i samverkan med en elmotor ska driva bussen. Bussen startas med elmotorn som är avgasfri och tyst. Dieselmotorn kopplas in en bit från hållplatsen. Det ger bästa prestanda och minsta miljöpåverkan, enligt Volvo Bussar.

Den nya hybriddriften innebär inte bara nya motorer. Flera komponenter som ingår i drivsystemet, inklusive batteri, elektronik och regleringsfunktioner får nya tekniklösningar. Fordonet får inte bli tyngre trots två stycken motorer. Målet är att totalvikten ska minskas med 700 kilo, enligt energimyndigheten.

Även bussens hjälpsystem, till exempel styrservo och dörrar, ska styras med el istället för energi som är överförd från bränslemotorn, för att spara bränsle ytterligare.

Det krävs mycket utvecklingsarbete.

– Men vi räknar med att våra hybridbussar kommer att bli mycket mer kostnadseffektiva än bussarna med dagens hybridteknik, säger Edward Jobson.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024