Volvo Bussar får ett bidrag på 116 miljoner för att utveckla ny teknik för användning i hybridbussar, meddelade Energimyndigheten i torsdags. Bidraget täcker 25 procent av kostnaderna för en av Volvo Bussars största satsningar någonsin inom hybridteknik.
Projektets mål är att skapa en ny hybridbuss med lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp. Volvo räknar med att kunna sälja bussarna inom ett par år.
– Med Volvos nya hybridteknik räknar vi med att kunna sänka bränsleförbrukningen på bussarna med upp till 35 procent, säger Edward Jobson, miljöchef på Volvo Bussar i ett pressmeddelande.
En avancerad liten dieselmotor i samverkan med en elmotor ska driva bussen. Bussen startas med elmotorn som är avgasfri och tyst. Dieselmotorn kopplas in en bit från hållplatsen. Det ger bästa prestanda och minsta miljöpåverkan, enligt Volvo Bussar.
Den nya hybriddriften innebär inte bara nya motorer. Flera komponenter som ingår i drivsystemet, inklusive batteri, elektronik och regleringsfunktioner får nya tekniklösningar. Fordonet får inte bli tyngre trots två stycken motorer. Målet är att totalvikten ska minskas med 700 kilo, enligt energimyndigheten.
Även bussens hjälpsystem, till exempel styrservo och dörrar, ska styras med el istället för energi som är överförd från bränslemotorn, för att spara bränsle ytterligare.
Det krävs mycket utvecklingsarbete.
– Men vi räknar med att våra hybridbussar kommer att bli mycket mer kostnadseffektiva än bussarna med dagens hybridteknik, säger Edward Jobson.