loadingModellen XC90, som lanserades i fjol, har sålt mer än väntat och är en viktig del i Volvo Cars goda resultat. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT arkivbild)
Modellen XC90, som lanserades i fjol, har sålt mer än väntat och är en viktig del i Volvo Cars goda resultat. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Volvo Cars rullar mot nytt rekordår

Epoch Times Sverige

Biltillverkaren Volvo visar en stark vinstökning och är på väg mot ett andra rekordår i rad. Bakom uppsvinget finns ett modellprogram som har tagits fram efter att Volvo såldes från Ford till kinesiska Geely och fick friare händer.

Volvo Cars trefaldigade sitt ekonomiska resultat under första halvåret, jämfört med samma period i fjol. Vinsten blev 5,6 miljarder kronor.

Försäljningen globalt har ökat med drygt 10 procent. Intäkterna växte från 75 miljarder kronor första halvåret 2015 till nästan 84 miljarder i år, och rörelsemarginalen ökade från 2,2 till 6,7 procent.

Bara glada siffror, alltså. Flera nya modeller har lanserats och blivit framgångsrika.
– Produktprogrammet är vårt starkaste någonsin, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Lyfte med nya ägare

Uppgången har kommit under de senaste åren, efter att bilföretaget såldes från amerikanska Ford till kinesiska Geely Holding 2010.

– Nu bygger vi till 100 procent Volvobilar, utan kompromisser. I efterhand kan jag väl säga att när vi gjorde det ihop med Ford-modeller hamnade man alltid i situationer där man fick göra kompromisser. Nu har våra ingenjörer, för första gången på många år, fått bygga en bil som fullt ut levererar Volvos styrka, när det gäller säkerhet, smart funktionalitet och design, säger Håkan Samuelsson.

Nästa nya modell som introduceras blir någon i den mindre 60-serien, som dock inte kommer i år.

Inga nyanställningar

Det är redan känt att alla Volvo-modeller ska finnas som laddhybrider, och att en rent eldriven Volvo lanseras 2019.

– Vi har bestämt vilken modell det blir, men berättar det inte utåt ännu. Sedan kommer en andra modell som elbil ganska snart därefter, säger Håkan Samuelsson.

De två första helt eldrivna modellerna blir en i 60-serien och en i den större 90-serien.
På vägen dit hoppas Volvo att 2016 blir ett andra rekordår i rad, efter toppnoteringen med 503 000 sålda bilar 2015.

Några stora nyanställningar på fabriken i Göteborg, där ett tredje skift infördes förra året, är dock inte på gång. Däremot byggs en fabrik i Charleston i USA, som ska tas i bruk 2018.

Volvo Cars
Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.
Verksamheten såldes 1999 av AB Volvo till Ford, som sålde vidare till Geely 2010.
I slutet av förra året hade Volvo Cars närmare 29 000 anställda världen över. Huvudkontoret finns i Göteborg.
De viktigaste bilfabrikerna ligger i Göteborg, belgiska Gent samt de kinesiska städerna Chengdu och Daqing.
En fabrik håller också på att byggas i Charleston, South Carolina, USA.
Dessutom finns bland annat en motorfabrik i Skövde och en fabrik för karossdelar i Olofström.
Källa: Volvo Cars

Mest lästa

Rekommenderat

loadingModellen XC90, som lanserades i fjol, har sålt mer än väntat och är en viktig del i Volvo Cars goda resultat. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT arkivbild)
Modellen XC90, som lanserades i fjol, har sålt mer än väntat och är en viktig del i Volvo Cars goda resultat. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Volvo Cars rullar mot nytt rekordår

Epoch Times Sverige

Biltillverkaren Volvo visar en stark vinstökning och är på väg mot ett andra rekordår i rad. Bakom uppsvinget finns ett modellprogram som har tagits fram efter att Volvo såldes från Ford till kinesiska Geely och fick friare händer.

Volvo Cars trefaldigade sitt ekonomiska resultat under första halvåret, jämfört med samma period i fjol. Vinsten blev 5,6 miljarder kronor.

Försäljningen globalt har ökat med drygt 10 procent. Intäkterna växte från 75 miljarder kronor första halvåret 2015 till nästan 84 miljarder i år, och rörelsemarginalen ökade från 2,2 till 6,7 procent.

Bara glada siffror, alltså. Flera nya modeller har lanserats och blivit framgångsrika.
– Produktprogrammet är vårt starkaste någonsin, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Lyfte med nya ägare

Uppgången har kommit under de senaste åren, efter att bilföretaget såldes från amerikanska Ford till kinesiska Geely Holding 2010.

– Nu bygger vi till 100 procent Volvobilar, utan kompromisser. I efterhand kan jag väl säga att när vi gjorde det ihop med Ford-modeller hamnade man alltid i situationer där man fick göra kompromisser. Nu har våra ingenjörer, för första gången på många år, fått bygga en bil som fullt ut levererar Volvos styrka, när det gäller säkerhet, smart funktionalitet och design, säger Håkan Samuelsson.

Nästa nya modell som introduceras blir någon i den mindre 60-serien, som dock inte kommer i år.

Inga nyanställningar

Det är redan känt att alla Volvo-modeller ska finnas som laddhybrider, och att en rent eldriven Volvo lanseras 2019.

– Vi har bestämt vilken modell det blir, men berättar det inte utåt ännu. Sedan kommer en andra modell som elbil ganska snart därefter, säger Håkan Samuelsson.

De två första helt eldrivna modellerna blir en i 60-serien och en i den större 90-serien.
På vägen dit hoppas Volvo att 2016 blir ett andra rekordår i rad, efter toppnoteringen med 503 000 sålda bilar 2015.

Några stora nyanställningar på fabriken i Göteborg, där ett tredje skift infördes förra året, är dock inte på gång. Däremot byggs en fabrik i Charleston i USA, som ska tas i bruk 2018.

Volvo Cars
Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding.
Verksamheten såldes 1999 av AB Volvo till Ford, som sålde vidare till Geely 2010.
I slutet av förra året hade Volvo Cars närmare 29 000 anställda världen över. Huvudkontoret finns i Göteborg.
De viktigaste bilfabrikerna ligger i Göteborg, belgiska Gent samt de kinesiska städerna Chengdu och Daqing.
En fabrik håller också på att byggas i Charleston, South Carolina, USA.
Dessutom finns bland annat en motorfabrik i Skövde och en fabrik för karossdelar i Olofström.
Källa: Volvo Cars

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024