Svenska Volkswagenkunder som påverkas av avgasskandalen kommer inte att kompenseras ekonomiskt på det sätt som sker i USA. Det är rimligt att göra skillnad på kunderna i USA kontra Europa, anser VW.
– I Europa har Volkswagen presenterat en plan för hur man ska åtgärda bilarna på ett för kunderna smidigt sätt. I USA däremot har man inte kommit fram till vilka åtgärder man ska göra. Man har inte några godkända åtgärder från myndigheternas sida ännu, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.
– Sedan är det ju så att gränsvärdena för kväveoxid är klart tuffare i USA. Det kommer förmodligen att krävas andra, för kunderna mer omfattande åtgärder som påverkar dem betydligt mer än vad det gör i Europa.
”Säkert olika tankar”
TT: Hur tror du att kunderna här i Sverige reagerar?
– Man kan säkert ha olika tankar om det här. Men i Sverige kommer man att kunna få det här åtgärdat när man lämnar in bilen på ett vanligt verkstadsbesök eller service. Det är heller ingenting som påverkar bilens körbarhet eller prestanda. Så det är egentligen ingenting som påverkar bilen eller kunderna på det sättet.
TT: Kan det upplevas som orättvist?
– Det är inte en fråga som ska riktas till oss egentligen, det ska man naturligtvis fråga kunderna. Men säkert finns det olika sätt att se på det här. Men vi har tagit ansvar för att korrigera det här, och göra det på ett för kunderna smidigt sätt som inte påverkar vare sig dem eller deras bilar på något sätt, det är målsättningen, säger Thomasfolk.
FAKTA: VW-skandalen |
Skandalen runt Volkswagen uppdagades när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat mjukvaran i ett flertal bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.
Volkswagen har uppgett att över elva miljoner bilar har utrustats med mjukvara som manipulerar utsläppsdata av kväveoxid från dieselmotorer av typen EA189. 5,1 miljoner av de berörda bilarna är av märket Volkswagen, 2,1 miljoner Audi, 1,2 miljoner Skoda, 700 000 Seat och 1,8 miljoner nyttofordon, som minibussar och lätta lastbilar. I Sverige handlar det om 224 746 bilar. Globalt föll Volkswagens försäljning 2015 för första gången sedan 2002, uppger AFP. Sverige var ett av få undantag. Här steg försäljningen. |
Hundratusentals bilar
VW erkände i september att bolaget har manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester. Runt 11 miljoner fordon i världen berörs, bland dem 8,5 miljoner i Europa. I Sverige handlar det om 224 746 bilar.
I USA har biltillverkaren lovat att kompensera drabbade kunder med 1 000 dollar, cirka 8 600 kronor, per person. EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska har tryckt på för att VW-ägare i Europa ska få samma villkor.
I går träffade Bienkowska VW-chefen Matthias Müller i Bryssel. Efteråt sade Müller, enligt nyhetsbyrån Reuters, att företaget i Europa koncentrerar sig på reparationer och service, och att situationen i USA och Europa inte automatiskt kan jämföras.
I ett uttalande från EU-kommissionen hette det att Elzbieta Bienkowska upprepat åsikten att EU-konsumenter bör behandlas på samma sätt som bilköparna i USA. Matthias Müller lovade att återkomma till EU-kommissionen i frågan, rapporterar Reuters.