loadingArmène Stakian, som själv är en artist, sade att det krävdes väldigt mycket arbete för att nå en så hög standard som Shen Yun. (Hong Wang/The Epoch Times)
Armène Stakian, som själv är en artist, sade att det krävdes väldigt mycket arbete för att nå en så hög standard som Shen Yun. (Hong Wang/The Epoch Times)
Shen Yun

Violinist upplevde en magisk stund med Shen Yun

Epoch Times

– Den var magisk, sade Armène Stakian, en professionell violinist, som har fått priset Premier Prix de Virtuosité från Musikkonservatoriet i Genève, följt av en Premier Prix och Diplôme Supérieur från Kungliga Musikkonservatoriet i Bryssel.

Hon var full av beröm för den New York-baserade Shen Yun Performing Arts premiärföreställning, som gavs den 29 september på Théâtre du Léman i Genève.

– Jag är en professionell violinist och jag undervisar vid Genève konservatorium samt uppträder som solist i kammarmusik, därför uppskattade jag showen som Shen Yun gav. Den var helt magisk, jag upplevde just det, en känsla av något magiskt, sade Stakian.

Stakian berättade vidare att hon njöt av varje akt, som kom och gick i en magisk ”kaskad”, varje gång ridån gick ned för att avslöja ett nytt panorama av färger, snurrande sidenkjolar, och himmelska varelser som flög över den tredimensionella bakgrundkulissen.

Kombinationen av västerländska och kinesiska instrument matchade varje dansnummer.

– Idéerna är enkla, men ändå så djupa och har en anknytning till naturen, jag anser att det är mycket viktigt, sade Stakian.

– Vi har förlorat den här länken i vårt samhälle, inte förlorat, men intensiteten i denna koppling till naturen har minskat en hel del och även med andra väsentliga saker.

– När vi tittar på dessa danser, till exempel … var de magiska, men ändå så enkla.

Stakian kunde relatera till de djupare budskapen som framfördes i de berättande danserna, om forntida hjältelegender, tappra berättelser från dagens Kina och folkloristisk tradition från Kinas vidsträckta områden.

– Ah, det är verkligen lätt att förstå, eftersom [kinesiska traditioner] alltid är relaterade till element, saker som är besläktad med naturen, den människliga naturen och naturen som omger oss. Så vi får intrycket att de aldrig har förlorat dem.

– Den kinesiska civilisationen som har funnits i 5000 år är ett bra exempel … av denna sortens visdom, kunskap och medvetenhet och det faktum att vi är sammanlänkade.

Stakian ansåg att artisterna i Shen Yun förtjänar det högsta priset.

– Eftersom ungdomarna är mycket energiska. Jag förstår vad detta arbete representerar, så det förtjänar att framhävas. Dessa danser är verkligen svåra att utföra och det kräver mycket arbete, och en fysisk flexibilitet. Det är inte lätt.

Stakian sade att det krävdes väldigt mycket arbete för att nå en så hög standard som Shen Yun.

– Ja, det krävs ett enormt arbete att nå dit. Men vi ser inte detta arbete, det ser så enkelt ut, det är alltid på det sättet eller hur?

– Men för mig som konstnär, vet jag det finns ett oerhört arbete bakom och när något ser enkelt ut, så betyder det succé.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/23183/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingArmène Stakian, som själv är en artist, sade att det krävdes väldigt mycket arbete för att nå en så hög standard som Shen Yun. (Hong Wang/The Epoch Times)
Armène Stakian, som själv är en artist, sade att det krävdes väldigt mycket arbete för att nå en så hög standard som Shen Yun. (Hong Wang/The Epoch Times)
Shen Yun

Violinist upplevde en magisk stund med Shen Yun

Epoch Times

– Den var magisk, sade Armène Stakian, en professionell violinist, som har fått priset Premier Prix de Virtuosité från Musikkonservatoriet i Genève, följt av en Premier Prix och Diplôme Supérieur från Kungliga Musikkonservatoriet i Bryssel.

Hon var full av beröm för den New York-baserade Shen Yun Performing Arts premiärföreställning, som gavs den 29 september på Théâtre du Léman i Genève.

– Jag är en professionell violinist och jag undervisar vid Genève konservatorium samt uppträder som solist i kammarmusik, därför uppskattade jag showen som Shen Yun gav. Den var helt magisk, jag upplevde just det, en känsla av något magiskt, sade Stakian.

Stakian berättade vidare att hon njöt av varje akt, som kom och gick i en magisk ”kaskad”, varje gång ridån gick ned för att avslöja ett nytt panorama av färger, snurrande sidenkjolar, och himmelska varelser som flög över den tredimensionella bakgrundkulissen.

Kombinationen av västerländska och kinesiska instrument matchade varje dansnummer.

– Idéerna är enkla, men ändå så djupa och har en anknytning till naturen, jag anser att det är mycket viktigt, sade Stakian.

– Vi har förlorat den här länken i vårt samhälle, inte förlorat, men intensiteten i denna koppling till naturen har minskat en hel del och även med andra väsentliga saker.

– När vi tittar på dessa danser, till exempel … var de magiska, men ändå så enkla.

Stakian kunde relatera till de djupare budskapen som framfördes i de berättande danserna, om forntida hjältelegender, tappra berättelser från dagens Kina och folkloristisk tradition från Kinas vidsträckta områden.

– Ah, det är verkligen lätt att förstå, eftersom [kinesiska traditioner] alltid är relaterade till element, saker som är besläktad med naturen, den människliga naturen och naturen som omger oss. Så vi får intrycket att de aldrig har förlorat dem.

– Den kinesiska civilisationen som har funnits i 5000 år är ett bra exempel … av denna sortens visdom, kunskap och medvetenhet och det faktum att vi är sammanlänkade.

Stakian ansåg att artisterna i Shen Yun förtjänar det högsta priset.

– Eftersom ungdomarna är mycket energiska. Jag förstår vad detta arbete representerar, så det förtjänar att framhävas. Dessa danser är verkligen svåra att utföra och det kräver mycket arbete, och en fysisk flexibilitet. Det är inte lätt.

Stakian sade att det krävdes väldigt mycket arbete för att nå en så hög standard som Shen Yun.

– Ja, det krävs ett enormt arbete att nå dit. Men vi ser inte detta arbete, det ser så enkelt ut, det är alltid på det sättet eller hur?

– Men för mig som konstnär, vet jag det finns ett oerhört arbete bakom och när något ser enkelt ut, så betyder det succé.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/23183/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024