loadingVinnarna i NTDTV:s tävling i klassisk kinesisk dans tar emot publikens ovationer. (Foto: Epoch Times)
Vinnarna i NTDTV:s tävling i klassisk kinesisk dans tar emot publikens ovationer. (Foto: Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Vinnarna utsedda i första Internationella kinesiska danstävlingen

Yvonne Marcotte, Epoch Times New York

Finalisterna i NTDTV:s internationella kinesiska klassiska danstävling imponerade på domarna med avancerade tekniska skickligheter och inre styrka då de tävlade om första priset.

Michelle Ren från New York vann förstapriset i damklassen och fick ta emot en guldstaty samt 10 000 dollar, närmare 70 000 svenska kronor. Chen Yiongja från Taiwan vann i männens tävling och mottog även han 10 000 dollar. Andra pris i damklassen gick till Zheng Xiaofeng. Nie Xiaoie och Liang Min kom på delad tredje plats.

Bland männen placerades Zhang Yijung från Taiwan på andra plats och tredjepriset gick till Seongho Cha och Tim Wu.

Juniorklassen gav publiken en smak av framtidens konst. Jason Shi vann pojkarnas förstapris och Ling Buohong från Taiwan kom på andra plats. Främst av flickorna var Zhou Yuxuan från Taiwan. Serena Liang från New York kom på andra plats och Mao Xiangen och Cindy Liu delade tredjeplatsen.

Liao, vars familj i flera generationer varit engagerad i teater, gav en färgstark kommentar till de olika danserna. Han sade att de bästa kvaliteterna hos en manlig dansare är kunna visa upp styrka på ett mjukt sätt. Eller som han uttryckte det ”att låta yin omfamna yang.” Han sade att de bästa dansarna i tävlingen kunnat uppvisa ”yangstyrka i yinrörelser.”

En manlig finalist visade i sitt framträdande hur ”yin omfamnar yang”, genom att använda en solfjäder. Enligt traditionen använde männen solfjädrar som vapen i strid, och under fredstider användes de för att skriva dikter.

De främsta dansarna visade upp en mycket välbalanserad teknik, med full kontroll till och med i vändningarna och hoppen. Enligt Liao måste en toppdansare demonstrera avancerade skickligheter i alla dansens olika aspekter. När man exempelvis lyfter en fot ska den lyftas utan ansträngning och samtidigt med styrka.

Liao berättade att dansare ägnar de två första årens träning åt grundtekniker för fötter och ben. Han menar att fötterna liksom en husgrund bär upp alla andra rörelser.

Kinesiska danser skildrar karaktärer från litteraturen och historien

En finalist framträdde i rollen som Nezha, en välkänd karaktär i skriften Resan till väst. Nezha orsakade oro bland gudarna i havet och anses ha varit en stygg pojke i den kinesiska litteraturen.

Mulan skildrades av flera olika dansare då hon förvandlas från en försynt feminin hjältinna till en stark kvinnlig slagskämpe.

Det finns många skillnader mellan västerländsk och kinesisk dansstil. Terri Wu, som satt i publiken, förklarade att den västerländska stilen uttrycker allt den kan och den lägger ner stor energi i alla aspekter. Den kinesiska stilen å sin sida avger energi på ett mycket kontrollerat sätt. Dansaren visar styrka genom att hålla tillbaka och att inte visa upp allt.

Hon sade att det liknar skillnaden mellan en person som visar sin sorg genom att högljutt gråta, och hålla fast i folk för att få tröst, och en som inte fäller några tårar, håller sig själv upprätt och älskvärt accepterar andras kondoleans. Det är två olika sätt att uttrycka samma känsla.

I prisutdelningen ansågs alla vara vinnare, och flera av dansarna uppmärksammades med hedersomnämnanden. Stipendier delades ut av en konststödjande stiftelse och ett dansföretag, vilket bidragit mycket till att återuppliva kinesisk klassisk dans.

Översatt från artikel på engelska som kan läsas här.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVinnarna i NTDTV:s tävling i klassisk kinesisk dans tar emot publikens ovationer. (Foto: Epoch Times)
Vinnarna i NTDTV:s tävling i klassisk kinesisk dans tar emot publikens ovationer. (Foto: Epoch Times)
Hälsa & Livsstil

Vinnarna utsedda i första Internationella kinesiska danstävlingen

Yvonne Marcotte, Epoch Times New York

Finalisterna i NTDTV:s internationella kinesiska klassiska danstävling imponerade på domarna med avancerade tekniska skickligheter och inre styrka då de tävlade om första priset.

Michelle Ren från New York vann förstapriset i damklassen och fick ta emot en guldstaty samt 10 000 dollar, närmare 70 000 svenska kronor. Chen Yiongja från Taiwan vann i männens tävling och mottog även han 10 000 dollar. Andra pris i damklassen gick till Zheng Xiaofeng. Nie Xiaoie och Liang Min kom på delad tredje plats.

Bland männen placerades Zhang Yijung från Taiwan på andra plats och tredjepriset gick till Seongho Cha och Tim Wu.

Juniorklassen gav publiken en smak av framtidens konst. Jason Shi vann pojkarnas förstapris och Ling Buohong från Taiwan kom på andra plats. Främst av flickorna var Zhou Yuxuan från Taiwan. Serena Liang från New York kom på andra plats och Mao Xiangen och Cindy Liu delade tredjeplatsen.

Liao, vars familj i flera generationer varit engagerad i teater, gav en färgstark kommentar till de olika danserna. Han sade att de bästa kvaliteterna hos en manlig dansare är kunna visa upp styrka på ett mjukt sätt. Eller som han uttryckte det ”att låta yin omfamna yang.” Han sade att de bästa dansarna i tävlingen kunnat uppvisa ”yangstyrka i yinrörelser.”

En manlig finalist visade i sitt framträdande hur ”yin omfamnar yang”, genom att använda en solfjäder. Enligt traditionen använde männen solfjädrar som vapen i strid, och under fredstider användes de för att skriva dikter.

De främsta dansarna visade upp en mycket välbalanserad teknik, med full kontroll till och med i vändningarna och hoppen. Enligt Liao måste en toppdansare demonstrera avancerade skickligheter i alla dansens olika aspekter. När man exempelvis lyfter en fot ska den lyftas utan ansträngning och samtidigt med styrka.

Liao berättade att dansare ägnar de två första årens träning åt grundtekniker för fötter och ben. Han menar att fötterna liksom en husgrund bär upp alla andra rörelser.

Kinesiska danser skildrar karaktärer från litteraturen och historien

En finalist framträdde i rollen som Nezha, en välkänd karaktär i skriften Resan till väst. Nezha orsakade oro bland gudarna i havet och anses ha varit en stygg pojke i den kinesiska litteraturen.

Mulan skildrades av flera olika dansare då hon förvandlas från en försynt feminin hjältinna till en stark kvinnlig slagskämpe.

Det finns många skillnader mellan västerländsk och kinesisk dansstil. Terri Wu, som satt i publiken, förklarade att den västerländska stilen uttrycker allt den kan och den lägger ner stor energi i alla aspekter. Den kinesiska stilen å sin sida avger energi på ett mycket kontrollerat sätt. Dansaren visar styrka genom att hålla tillbaka och att inte visa upp allt.

Hon sade att det liknar skillnaden mellan en person som visar sin sorg genom att högljutt gråta, och hålla fast i folk för att få tröst, och en som inte fäller några tårar, håller sig själv upprätt och älskvärt accepterar andras kondoleans. Det är två olika sätt att uttrycka samma känsla.

I prisutdelningen ansågs alla vara vinnare, och flera av dansarna uppmärksammades med hedersomnämnanden. Stipendier delades ut av en konststödjande stiftelse och ett dansföretag, vilket bidragit mycket till att återuppliva kinesisk klassisk dans.

Översatt från artikel på engelska som kan läsas här.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024