loadingPetra Lindberg, ordförande i människorättsorganisationen Shric. (Foto. Shric)
Petra Lindberg, ordförande i människorättsorganisationen Shric. (Foto. Shric)
Inrikes

”Vi vill visa kopplingen mellan Kinesiska kommunistpartiet och privata företag”

Hans Bengtsson - Epoch Times

På torsdagen lanserade Shric (Supporting Human Rights in China) en film på Youtube som inspirerats av Volvos reklamfilm med Zlatan Ibrahimovic och den svenska nationalsången. Shric kritiserar Volvo för att både vilja ha och och äta kakan, då företaget numera är kinesiskt men fortfarande vill sälja bilar med hjälp av svenska värderingar. Epoch Times ringde på fredagen upp Shrics ordförande Petra Lindberg:

Vad har ni fått för reaktioner på filmen?

– Många har varit väldigt positiva. Andra har inte förstått vad det handlar om. Volvos presschef sade på DI.se att Volvo värnar mänskliga rättigheter men det har vi inte sett några konkreta bevis på. Det är ju så att Volvos styrelseordförande Li Shufu är medlem av kommunistpartiet och har sagt att alla entreprenörer i Kina är underställda kommunistpartiet.

Om det hade handlat om Nordkorea hade kopplingen varit glasklar, men i Kina tror man privata företag är självständiga. Men det är de inte i förhållande till Kommunistpartiet. Och partiet gör sig skyldigt till fruktansvärda brott mot de mänskliga rättigheterna.

Filmen sänds i SVT:s Aktuellt i kväll. På eftermiddagen hade den visats på Youtube 15 000 gånger. Även radio och tidningar har rapporterat om saken.

Sen märker man att kinesiska nättroll skriver kommentarer här och var.

Vad har de medverkande för bakgrund:

Mannen som spelar den tibetanske munken i filmen flydde över Himalaya i tre månader och har själv upplevt förtrycket (han är dock inte munk). Falun Gong-utövaren har utövat i 19 år och har blivit fängslad, slagen och torterad i Kina. Det var tufft för honom att spela in filmen eftersom han återupplevde många minnen från förföljelsen.

Vad hoppas ni detta ska leda till:

– Vi vill belysa att det spelar roll vem man gör affärer med; att man som företagare har ett moraliskt ansvar. Vi vill att folk ska fråga sig om det är okej att göra affärer med totalitär regim, och vad det innebär för ens varumärke. När en reporter på tv-stationen NTD hade fått pressackreditering till Volvos årsstämma 2013 ringde en presschef på Volvo och frågade om hon tänkte ställa frågor om Falun Gong. Det visar att vi har importerat diktaturen från Kina istället för att ha exporterat demokratin dit, som vi skulle vilja.

Det är också ett exempel på att det är många som inte förstår hur relationen ser ut mellan partiet och företag.

Hur fick ni idén till filmen:

– Den kom i samband med att vi såg den jättehajpade reklamen. Shric har varit engagerat i försäljningen av Volvo till Kina i flera år, särskilt på grund av att Volvos styrelseordförande Li Shufu är djupt involverad i kommunistpartiet. Men vi vill inte överfokusera på Volvo och inte kasta ägg på någon. Vårt syfte är att nå ut med vad som händer i Kina. Med tanke på att det sker organstölder från levande människor så är det vi ser i filmen väldigt milt.

Har ni fått någon Zlatanrelaterad kritik?

– Nej det kan jag inte säga. Vi hänger inte heller ut Zlatan. Filmen handlar om företagares affärer med den kinesiska regimen. Jag förväntar mig inte att Zlatan ska vara så insatt i vad som pågår i Kina. Volvo har bara utnyttjat hans kändisstatus.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPetra Lindberg, ordförande i människorättsorganisationen Shric. (Foto. Shric)
Petra Lindberg, ordförande i människorättsorganisationen Shric. (Foto. Shric)
Inrikes

”Vi vill visa kopplingen mellan Kinesiska kommunistpartiet och privata företag”

Hans Bengtsson - Epoch Times

På torsdagen lanserade Shric (Supporting Human Rights in China) en film på Youtube som inspirerats av Volvos reklamfilm med Zlatan Ibrahimovic och den svenska nationalsången. Shric kritiserar Volvo för att både vilja ha och och äta kakan, då företaget numera är kinesiskt men fortfarande vill sälja bilar med hjälp av svenska värderingar. Epoch Times ringde på fredagen upp Shrics ordförande Petra Lindberg:

Vad har ni fått för reaktioner på filmen?

– Många har varit väldigt positiva. Andra har inte förstått vad det handlar om. Volvos presschef sade på DI.se att Volvo värnar mänskliga rättigheter men det har vi inte sett några konkreta bevis på. Det är ju så att Volvos styrelseordförande Li Shufu är medlem av kommunistpartiet och har sagt att alla entreprenörer i Kina är underställda kommunistpartiet.

Om det hade handlat om Nordkorea hade kopplingen varit glasklar, men i Kina tror man privata företag är självständiga. Men det är de inte i förhållande till Kommunistpartiet. Och partiet gör sig skyldigt till fruktansvärda brott mot de mänskliga rättigheterna.

Filmen sänds i SVT:s Aktuellt i kväll. På eftermiddagen hade den visats på Youtube 15 000 gånger. Även radio och tidningar har rapporterat om saken.

Sen märker man att kinesiska nättroll skriver kommentarer här och var.

Vad har de medverkande för bakgrund:

Mannen som spelar den tibetanske munken i filmen flydde över Himalaya i tre månader och har själv upplevt förtrycket (han är dock inte munk). Falun Gong-utövaren har utövat i 19 år och har blivit fängslad, slagen och torterad i Kina. Det var tufft för honom att spela in filmen eftersom han återupplevde många minnen från förföljelsen.

Vad hoppas ni detta ska leda till:

– Vi vill belysa att det spelar roll vem man gör affärer med; att man som företagare har ett moraliskt ansvar. Vi vill att folk ska fråga sig om det är okej att göra affärer med totalitär regim, och vad det innebär för ens varumärke. När en reporter på tv-stationen NTD hade fått pressackreditering till Volvos årsstämma 2013 ringde en presschef på Volvo och frågade om hon tänkte ställa frågor om Falun Gong. Det visar att vi har importerat diktaturen från Kina istället för att ha exporterat demokratin dit, som vi skulle vilja.

Det är också ett exempel på att det är många som inte förstår hur relationen ser ut mellan partiet och företag.

Hur fick ni idén till filmen:

– Den kom i samband med att vi såg den jättehajpade reklamen. Shric har varit engagerat i försäljningen av Volvo till Kina i flera år, särskilt på grund av att Volvos styrelseordförande Li Shufu är djupt involverad i kommunistpartiet. Men vi vill inte överfokusera på Volvo och inte kasta ägg på någon. Vårt syfte är att nå ut med vad som händer i Kina. Med tanke på att det sker organstölder från levande människor så är det vi ser i filmen väldigt milt.

Har ni fått någon Zlatanrelaterad kritik?

– Nej det kan jag inte säga. Vi hänger inte heller ut Zlatan. Filmen handlar om företagares affärer med den kinesiska regimen. Jag förväntar mig inte att Zlatan ska vara så insatt i vad som pågår i Kina. Volvo har bara utnyttjat hans kändisstatus.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024