loading(Foto: Genepax, Japan, 12 juni 2008)
(Foto: Genepax, Japan, 12 juni 2008)
Vetenskap

Vattendriven elbil ingen bluff säger Genepax

Epoch Times

Den japanska firma som den 12 juni presenterade ett sensationellt vattendrivet energisystem (WES) och visade hur det kan driva en elbil, har mött kritik från skeptiker. Men företaget Genepax säger till Epoch Times att man har anlitat en oberoende tredje part för att ta fram fakta som kan stödja deras anspråk på uppfinningen.

Se nyhetsvideo om den vattendrivna elbilen.

När bilen visades upp hälldes vatten i en stor cell monterad i bilens bagageutrymme innan den kördes i väg. Den sensationella nyheten fick mycket uppmärksamhet men Genepax avslöjade inga detaljer om sin nyskapelse. Skeptiker menar att det är en bluff för att locka till sig investerarna.

– Vi förstår kritiken i och med att vi inte kan informera om den del som är kärnan av uppfinningen, sade PR-chefen Jun Onishi.

Onishi förklarade att Genepax inte är någon biltillverkare men har uppfunnit ett system som kan ”producera värme och elektricitet från rent vatten”. Demonstrationen bevisar att WES kan ladda batteriet på en elbil tillverkad av Takeoka Mini Car.

Enligt Genepax utnyttjar systemet en känd metod som heter Membrane Electrode Assembly (MEA), som använder väte för att generera elström på samma sätt som i en konventionell vätgascell. En vätgascell kräver att gasen lagras i en högtrycksbehållare men WES producerar väte direkt från vatten. Systemet sönderdelar vatten mer effektivt än någon annan känd metod. Så länge vatten tillförs produceras väte kontinuerligt.

– Vår teknologi behöver ingen yttre energi för att skilja väte och syre ur vatten, sade Onishi.

Onishi sade att en godkänd tredje part håller på att ta fram fakta som kan bekräfta det företaget gör anspråk på. När resultatet är klara ska utländska media bjudas in för en ny presentation.

Genepax har visat upp ett 120-watts system och ett på 300 watt. Ett system kostar cirka 18 500 US-dollar. Med massproduktion kan kostnaden gå ned till 5000 dollar.

– Vi har redan flera företag som tror på oss och planer på massproduktion är redan på gång, sade Onishi.

Dessutom ska företaget utveckla ett 1-kilowattssystem som kan används för att ladda det sekundära batteriet på en elbil, enligt en rapport från Nikkei Tech-on, en tekniknyhetsmedia som tillhör ett affärsnätverk i Japan.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: Genepax, Japan, 12 juni 2008)
(Foto: Genepax, Japan, 12 juni 2008)
Vetenskap

Vattendriven elbil ingen bluff säger Genepax

Epoch Times

Den japanska firma som den 12 juni presenterade ett sensationellt vattendrivet energisystem (WES) och visade hur det kan driva en elbil, har mött kritik från skeptiker. Men företaget Genepax säger till Epoch Times att man har anlitat en oberoende tredje part för att ta fram fakta som kan stödja deras anspråk på uppfinningen.

Se nyhetsvideo om den vattendrivna elbilen.

När bilen visades upp hälldes vatten i en stor cell monterad i bilens bagageutrymme innan den kördes i väg. Den sensationella nyheten fick mycket uppmärksamhet men Genepax avslöjade inga detaljer om sin nyskapelse. Skeptiker menar att det är en bluff för att locka till sig investerarna.

– Vi förstår kritiken i och med att vi inte kan informera om den del som är kärnan av uppfinningen, sade PR-chefen Jun Onishi.

Onishi förklarade att Genepax inte är någon biltillverkare men har uppfunnit ett system som kan ”producera värme och elektricitet från rent vatten”. Demonstrationen bevisar att WES kan ladda batteriet på en elbil tillverkad av Takeoka Mini Car.

Enligt Genepax utnyttjar systemet en känd metod som heter Membrane Electrode Assembly (MEA), som använder väte för att generera elström på samma sätt som i en konventionell vätgascell. En vätgascell kräver att gasen lagras i en högtrycksbehållare men WES producerar väte direkt från vatten. Systemet sönderdelar vatten mer effektivt än någon annan känd metod. Så länge vatten tillförs produceras väte kontinuerligt.

– Vår teknologi behöver ingen yttre energi för att skilja väte och syre ur vatten, sade Onishi.

Onishi sade att en godkänd tredje part håller på att ta fram fakta som kan bekräfta det företaget gör anspråk på. När resultatet är klara ska utländska media bjudas in för en ny presentation.

Genepax har visat upp ett 120-watts system och ett på 300 watt. Ett system kostar cirka 18 500 US-dollar. Med massproduktion kan kostnaden gå ned till 5000 dollar.

– Vi har redan flera företag som tror på oss och planer på massproduktion är redan på gång, sade Onishi.

Dessutom ska företaget utveckla ett 1-kilowattssystem som kan används för att ladda det sekundära batteriet på en elbil, enligt en rapport från Nikkei Tech-on, en tekniknyhetsmedia som tillhör ett affärsnätverk i Japan.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024